• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wat was het nieuws in 2019? FashionUnited jaaroverzicht (deel 1)

Wat was het nieuws in 2019? FashionUnited jaaroverzicht (deel 1)

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

In 2019 zijn de Brexit-onzekerheid en handelsoorlog tussen China en de VS van invloed, ook in de modebranche. Ook beheersen het klimaat, en de -protesten, 2019. Gezicht van het klimaatactivisme is de 16-jarige Greta Thunberg (door het Amerikaanse tijdschrift Time Magazine uitgeroepen tot ‘persoon van het jaar’).

In het eerste kwartaal van het jaar wordt het modenieuws gedomineerd door het overlijden van modeontwerper Karl Lagerfeld. In april verwoest een brand de Notre-Dame in Parijs en in mei kondigt de iconische schoenenwinkel Coccodrillo aan te stoppen.

Het jaarlijkse nieuwsoverzicht van FashionUnited om het geheugen op te frissen en voor de geschiedenisboeken, deel 1: januari tot en met juni 2019.

Foto: Filling Pieces x RDVK Ronald van der Kemp

Januari

Ronald van der Kemp en Guillaume Philibert werken samen voor haute couture looks (en sneakers). Medio januari kondigt River Island aan de winkels in de Benelux te sluiten. Wolford presenteert zijn nieuwe merkstrategie in de vernieuwde winkel in Amsterdam.

Paris Fashion Week Men wordt afgesloten met een paar verrassingen. Het zou een moment worden voor in de boeken, of in ieder geval HET moment van het seizoen: Celine's eerste speciale herenmode collectie. De collectie stelde niet teleur.

In de nieuwe wintercollecties op modevakbeurs Modefabriek zien we kleur.

Modefabrikant Gerry Weber International AG vraagt uitstel van betaling aan om de moedermaatschappij succesvol te kunnen herstructureren. Voor branchekenners was dat geen verrassing, want de Duitse modebranche heeft het momenteel lastig en ook Gerry Weber zit al enige tijd in zwaar weer.

Foto: Brand Ninjas (links) en Fake me Baby (rechts), eigendom Mous Lambrabat

Februari: Karl Lagerfeld overlijdt

Begin februari vindt ‘s werelds eerste Vegan Fashion Week plaats in Los Angeles.

Dichter bij huis opent de Belgisch-Marokkaanse modefotograaf Mous Lamrabat (35) zijn eerste solo-expositie ‘Mousganistan’ in Tentoonstellingszaal Zwijgershoek in Sint-Niklaas. En het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) zet Vlaams ondernemerstalent in de kijker met de 'De Vlaamse Ondernemers Roadshow': een reizende installatie die 90 portretten van ondernemers en hun zaak toont is van februari tot en met april te vinden in negen Vlaamse centrumsteden.

Een product van Gucci zorgt voor ophef. Een zwarte coltrui, die hoog opgetrokken kan worden, met een rode opening voor de mond werd door velen online bestempeld als racistisch. Ook worden de beschuldigingen grensoverschrijdend gedrag Arcadia-topman Philip Green openbaar.

Suitsupply krijgt extra groeikapitaal van NPM Capital en de Britse modeontwerper Victoria Beckham heeft de lancering van Victoria Beckham Beauty aangekondigd op Instagram.

Breaking news op dinsdag 19 februari: het overlijden van Karl Lagerfeld wordt ‘met groot verdriet’ aangekondigd door modehuis Chanel. ‘Kaiser Karl’ is 85 jaar geworden. Al snel wordt duidelijk dat Lagerfeld’s rechterhand bij Chanel Virginie Viard, de creatieve leiding op zich neemt.

Eind februari introduceert Brantano gepersonaliseerd stijladvies en meldt Zeb zich te wagen aan kindermode.

Foto 'Minuut stilte bij laatste Chanel show van Karl Lagerfeld’s hand'. Credit:Christophe Archambault / AFP

Maart

Een minuut stilte bij de laatste Chanel show van Karl Lagerfeld’s hand in het Grand Palais in Parijs.

Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter debuteren bij Nina Ricci. Bij de aanstelling van het duo meldde José Manuel Albesa, president van moederbedrijf Puig, tegen WWD dat de ontwerpers een hedendaags rauw randje zullen brengen bij het 87-jarige erfgoed van vrouwelijkheid. En dat was te zien tijdens de Nina Ricci Ready-to-Wear Fall 2019 show op Paris Fashion Week begin maart. De tweede collectie van Hedi Slimane voor Celine levert goede kritieken op. Slimane verruilde voor Celine zijn kenmerkende jeugdige rock ‘n roll-esthetiek voor een collectie die deed denken aan het modehuis in de jaren zeventig, nog voor de tijd dat Phoebe Philo en Michael Kors er aan het roer stonden.“Deze kleding ziet er geweldig uit - vakkundig op maat gemaakt, in dure stoffen, met een esthetische identiteit, perfect gesneden en gepolijst”, schreef de Financial Times lovend. “De collectie ziet eruit zoals mensen zich willen kleden.”

Faillissementsnieuws voor de Bretoniere Group B.V., Zoe Karssen B.V. en Coolcat. Snel volgt doorstart nieuws voor Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam. RNF, het moederbedrijf van Ferro Footwear en Mexx, is de overnemende partij. Ook wordt bekend dat het Nederlandse plus size merk Belloya deels een doorstart zal maken.

Verder; Schoenenplatform Sarenza start met de verkoop van dames-, heren- en kinderkleding, nieuw leiderschap voor de Council of Fashion Designers of America (CFDA): Tom Ford volgt Diane von Furstenberg op als voorzitter.

Eind maart ontvangt luxe 'ingetogen mode' webwinkel The Modist ontvangt een strategische investering van Farfetch en Annabel Investment Group, het private-equity bedrijf van Nicola Bulgari, ondervoorzitter van sieradenbedrijf Bulgari Group.

Foto: Nina Ricci FW19, credit Catwalkpictures.com

April

Begin april volgt de faillissementsaanraag voor de Belgische vennootschap CoolCat Belgium BV. Het Nederlandse damesmodemerk Norah opent de eerste Belgische winkel, net als schoenenmerk Reinhard Frans.. En: Fashion Invest maakt een doorstart met Zoe Karssen.

Uit gegevens van de Ecommerce Foundation blijkt dat de Belgische e-commerce goed is voor 11,84 miljard euro in 2018, een stijging van 12,5 procent. Uit het rapport blijkt dat er een ruimere acceptatie voor online cross-border shoppen. Net als in andere landen is de voornaamste drijfveer om online te winkelen de prijs, geeft 20 procent van de Belgische consumenten aan. Het bruto binnenlands product (bbp) blijft gestaag stijgen, in 2018 met 1,89 procent in 2019 naar verwachting met 1,5 procent. Dit percentage komt overeen met de voorspelling van de Europese Commissie .

Hema maakt op 10 april nieuwe details over de strategie bekend. Het bedrijf meldt dat het producten gaat verkopen via derden en dat het in het buitenland ‘Amsterdam’ aan de merknaam Hema toevoegt. Diezelfde dag breekt een nieuw hoofdstuk aan voor het Belgische Story to Line. Europese designers als Filles A Papa en Bibi van der Velden zijn sinds 10 april online te koop in China onder de vlag van het Brusselse modeplatform Story to line. Verschillende onafhankelijke prêt-à-porter- en accessoiremerken krijgen daardoor een betaalbaar toegangskaartje tot de Chinese online platforms Xiaohongshu & Kaola.

Foto: Story to Line portret team, credit Guillaume Bassem

Medio april vraagt Vidrea Retail BV uitstel van betaling aan bij de rechtbank in Amsterdam. “Een negatief artikel over Vidrea Retail, dat op 19 maart werd gepubliceerd, heeft de positie van het bedrijf in Nederland snel verder verzwakt. Het heeft ertoe geleid dat een groot aantal leveranciers onmiddellijke (zelfs vooruit-) betaling van rekeningen eiste,” aldus het persbericht. Het Financieele Dagblad berichtte op 19 maart dat schuldeisers van Vidrea Retail geld willen zien. Vidrea bouwde honderden failliete Charles Vögele-winkels om naar de Miller & Monroe-formule. ‘Verhuurders en leveranciers die met onbetaalde rekeningen zitten, hebben faillissement aangevraagd van het bedrijf,’ aldus het FD. FashionUnited publiceerde 25 maart een interview met Lex Hes over de faillissementsaanvragen, koop Bonita en mogelijke beursgang. Diverse leveranciers die nog rekeningen hadden open staan bij Vidrea benaderden FashionUnited na deze publicatie, maar wilde niet on record vanwege nog lopende zaken.

15 april brandt de Notre-Dame kerk af in Parijs. Van over de hele wereld worden betuigingen van rouw en schok geuit via sociale media. Zowel de familie Arnault van de LVMH Group en de familie Pinault van de Kering Group schenken geld voor de heropbouw.

Tot slot: Modefabriek kondigt het nieuwe evenement Off South aan voor de zomereditie. Adidas, Reebok en Patagonia zijn de meest transparante modebedrijven van 2019 , zo blijkt uit de Fashion Transparency Index. En: FNG passeert omzetgrens van 500 miljoen euro in boekjaar 2018.

Foto: LVMH homepage (16 april 2019)

Mei

Begin mei haalt het Nederlandse online outlet platform 7 miljoen euro aan kapitaal op bij Index Ventures. Het bedrijf gaat het geld gebruiken om internationaal op te schalen. Er wordt overeenstemming bereikt over de opvolger van het Bangladesh Akkoord. Ook wordt bekend dat CoolCat alleen online verder gaat en Wehkamp Hema-producten gaat verkopen.

De Belgische modeontwerper Louis Appelmans, modestudent van La Cambre in Brussel, behoort tot een van de fashion finalisten van de International Talent Support (ITS).

Na maanden van geruchten wordt het bevestigd door LVMH: zangeres en ondernemer Rihanna krijgt haar eigen luxe merk Fenty.

Het merk LabFresh introduceert een derde kledingstuk: de polo. Bijzonder: de kickstarter campagne voor het nieuwe product is binnen een uur al rond.

De Antwerpse schoenenwinkel Coccodrillo kondigt medio mei aan te gaan sluiten. “De modewereld is al enkele jaren fors aan het veranderen door massale overproductie en een radicale verandering in de aankoop van luxegoederen. Een doorgedreven kortingscultuur en koopjes het hele jaar door zorgen ervoor dat consumenten een deel van hun budget verleggen naar kunst en vrije tijd, wat uiteindelijk de leefbaarheid van onze multibrandboetiek heeft uitgedoofd,” luidt de verklaring van medeoprichter Geert Bruloot in een persbericht. Coccodrillo, opgericht in 1983, zette zichzelf op de kaart met de stijlvolle mix tussen klassiek en vernieuwend schoendesign. Zo debuteerde het de eerste schoenencollectie van Belgisch ontwerper Martin Margiela in de jaren 80, voordat hij zijn eigen modehuis oprichtte.

Juni

In Antwerpen bruist een dynamische modecommunity met 6+, de Modeacademie, het ModeMuseum en de levendige modewijk. Op die reputatie is de Stad Antwerpen trots en wil dan ook de modescene in de spotlights plaatsen met de campagne Dressed By Antwerp, uitgerold in internationale luchthavens, treinstations en in de stad Antwerpen.

De Antwerpse bruidszaak ‘Le Chapeau’ overgenomen door Laura Valkiers en Stéphanie Bosten, het duo achter bruidsboetiek ‘The Ivory Club’.

Brillenmerk Komono heeft samen met vier masterstudenten van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen een capsule ontwikkeld die gelinkt is aan het persoonlijke werk van de ontwerpers.

Groot nieuws van de maand is dat Frankrijk het vernietigen van onverkochte kleding ban t.

De vijftien winkels van warenhuisketen Hudson’s Bay komen weer volledig in handen van de oorspronkelijke eigenaar, het Canadese retailconcern Hudson’s Bay Company. SMCP neemt mannenmodemerk De Fursac over .

Eind juni wordt Vidrea Retail B.V., het bedrijf dat de winkels van Miller & Monroe in Nederland exploiteert, failliet verklaard.

We sluiten af met de voorspelling van Lidewij Edelkoort op haar trendseminar FW20 in juni: ‘Bruin wordt het nieuwe zwart’ .

Foto ter illustratie 'Frankrijk verbiedt vernietiging van onverkochte non-food producten'. Credit: dispersion de Christian boltanski (1991-2015) à la monnaie de Paris.

Volgende week publiceert FashionUnited deel 2 van het jaaroverzicht, het nieuws van juli tot en met december 2019.

Foto: Coccodrillo

2019
JAAROVERZICHT