Paris Fashion Week afgesloten met een paar verrassingen
bezig met laden...
Londen - De Parijse modeweek eindigde zondag en sloot tegelijk het herfst winter 2019 seizoen voor mannenmode af die onlangs plaatsvond in New York, Londen, Milaan en Parijs.
Het was een week van verwachtingen en debutanten, met Hedi Slimane voor Celine en Clare Waight Keller voor Givenchy die hun herencollecties voor de eerste keer toonden. Bij Berluti en Rochas debuteerden Kris van Assche en Federico Curradi als creatief directeur. En dan waren er de twee shows van de debutanten van vorig seizoen, Kim Jones bij Dior en Virgil Abloh bij Vuitton.
Het was ook een week van verrassingen, sommige goed, sommigen minder, maar met veel mode munitie om klanten - en retailers - voor de rest van het jaar te voorzien.
Celine
Het zou een moment worden voor in de boeken, of in ieder geval HET moment van het seizoen: Celine's eerste speciale herenmode collectie. Wellicht onverwacht, maar de collectie stelde niet teleur. De nee-zeggers van de SS19-collectie van Slimane, die alom wordt bekritiseerd als zijnde niet nieuw genoeg na zijn ambtstermijn bij Saint Laurent, zag opnieuw het licht in Slimane's soepel gesneden naaiwerk. Dit seizoen kwam het maatwerk tot leven in een weelderigheid van stoffen, looks die zwierig waren, slim en modern en vooral een ander silhouet dan skinny met een hoofdletter S.
Toegegeven, Slimane geeft de voorkeur aan een slankere snit, maar dit seizoen lag de focus ergens anders. Meerdere plooibroeken, gesneden op enkelhoogte of met een omgeslagen pijp, hadden een nieuw volume, alsof Slimane alle beperkingen had laten varen en de rock and roll liet voor wat het was en plaats maakte voor verfijning. Blazers namen de ruimte, maar dat ging nooit ten koste van de overhemden. Slimane zou nooit overdrijven als het aankomt op de mannen schouders.
Bovenkleding was groots aanwezig en geen kosten werden gespaard tijdens het uitkiezen van de stoffen. Overjassen, dubbel en enkel geknoopt, geruit, stippen, leer of gewoon in glorieus eenvoudige en weelderige wol overheersde de meeste looks. De smalle stropdassen verbeelden de voorliefde van Slimane voor de jeugd, net als de zonnebrillen, maar het waren de schoenen - sjieke militaire laarzen, gekleurde loafers en monniksschoenen die het verfijnd hielden, zonder dat er een sneaker aan te pas kwam. Met elke ontwerper die op de streetwear wagon klom, was dit de collectie die volgende winter duizenden keren gekopieerd zal worden op straat.
Rochas
Het is officieel. De overjas is het onmisbare item van herfst winter 2019. Of op zijn minst een jas van Rochas, die in de vorm van sportieve parka's tot losse gabardine en wollen versies, lang in lengte maar divers in mooie stoffen, voorbij kwam.
Het was een formidabel debuut van Federico Curradi zonder te schreeuwen. Curradi bood in plaats daarvan ruime verfijning die rust bazuinde. Laten we hopen retailers het ook zien, die iets anders nodig hebben dan lawaaierig streetwear om herenkleding weer groots te maken.
Berluti
Modehuis Berluti begon het leven als een luxe schoenmaker en is sindsdien een bonafide confectiemerk voor mannen geworden. Maar ondanks een voorbereiding van acht maanden voor ontwerper Kris van Assche om de modewereld te shockeren met iets verbluffends, schoot het debuut simpelweg tekort.
Ten eerste voelde het onsamenhangend, van de double breasted en schoudervulling blazers gedragen met een broek met een voorrits, tot een leren racebroek met contrasterende panelen met logo's en allerlei onnodige details. Bovendien had de broek elastische enkels.
Dit was een gestileerde verzameling, maar dan een waarin de (nieuwe) codes van het huis nog vastgelegd moeten worden. Een glad leren pilotenjack gedragen over een pak; een op aubergine getailleerd jack en broek in combinatie met een gestreept roze trui, compleet met bijpassende tas en ornamenten vastgemaakt aan de revers. En logo riemen met hoofdletter B. Verschillende ontwerpen voor verschillende groepen mensen.
Er waren veel kleuren terug te zien zoals rood en roze, maar niets dat er echt uitsprong. De puntige maar vierkante open schoenen in ombre leer waren prachtig uitgevoerd, maar zoals de rest van de creaties van Van Assche, niet ieders smaak.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking door Esther Hut en Caitlyn Terra.
Beelden: Celine AW19, via Catwalkpictures