Artikelen door Don-Alvin Adegeest
Importheffingen VS schokken mode-industrie: Wat zijn de gevolgen?
De 'Bevrijdingsdag'-importheffingen die woensdag door de Amerikaanse regering werden aangekondigd, hebben schokgolven veroorzaakt in wereldwijde industrieën en financiële markten. Ze leidden tot scherpe dalingen op de aandelenmarkt en wakkerden de angst aan voor een escalerende internationale handelsoorlog. De Amerikaanse dollar kreeg eveneens...
Business4 apr 2025
De mythe van de circulaire mode-economie: Een miscalculatie van 450 miljard dollar?
Nieuw academisch onderzoek daagt het circulaire verhaal van de industrie uit en legt fundamentele economische fouten bloot. Het circulaire economiemodel van de mode, dat lange tijd werd gepresenteerd als dé oplossing om tegelijkertijd textielafval aan te pakken, de CO2-uitstoot te verminderen en de economische groei te behouden, zou gebouwd...
Fashion Featured4 apr 2025
Hoe tweedehandsmode de wereldwijde kledingmarkt verandert
De wereldwijde tweedehands kledingmarkt bevindt zich op een ongekend groeipad en zal naar verwachting 367 miljard dollar (omgerekend 338,33 miljard euro) bereiken tegen 2029, volgens het jaarlijkse Resale 2025 rapport van ThredUp. Deze sector groeit 2,7 keer sneller dan de bredere wereldwijde kledingindustrie, wat een aanzienlijke verschuiving...
BusinessFeatured20 mrt 2025
Hoe modemerken kunnen winnen in het tijdperk van eindeloos scrollen
De opkomst van korte content heeft het consumentengedrag fundamenteel veranderd en presenteert zowel uitdagingen als kansen voor modemerken die strijden om aandacht in een oververzadigd digitaal landschap. Cristiano Winckler van Somebody Digital deelt met FashionUnited hoe merken met deze realiteit kunnen omgaan en scrollgedrag in hun voordeel...
Fashion Featured20 mrt 2025
Waarom luxemerken benoemingen van designers uitstellen
Is zwijgen goud? Bestuurders bij luxe modehuizen lijken dat zeker te denken. Terwijl de topmaisons gedijen bij narratieve controle, onthullen de recente vertragingen in aankondigingen van nieuwe ontwerpers een industrie die worstelt met onzekerheid en herijking van merkidentiteit. Maar voor de industrie in het algemeen - en de consument - heeft...
Fashion |OPINIE Featured19 mrt 2025
Demna's onverwachte stap naar Gucci: Een nieuw hoofdstuk voor het Italiaanse modehuis?
De schokkende aankondiging afgelopen donderdag van Demna's aanstelling bij Gucci was een modehuwelijk dat velen niet zagen aankomen. Na maanden van speculatie over wie Sabato De Sarno zou opvolgen - zou het Hedi Slimane zijn, die naar verluidt alvast onroerend goed in Milaan aan het bekijken was, of een andere 'nummer twee' die onder de radar...
Mensen|OPINIE Featured14 mrt 2025
Hudson's Bay vraagt uitstel van betaling aan in thuisland Canada
Hudson's Bay, de oudste retailer van Canada die ook jaren actief was in Nederland, heeft bescherming tegen schuldeisers aangevraagd om zijn activiteiten te herstructureren. De reden hiervoor is de toenemende financiële druk. De warenhuisketen, opgericht in 1670, noemt economische tegenwind, veranderingen in het winkelgedrag na de pandemie en...
Business10 mrt 2025
Haider Ackermanns debuut bij Tom Ford balanceert moderne sensualiteit met een respectvolle heruitvinding
Voor zijn langverwachte debuut als creatief directeur van Tom Ford koos Haider Ackermann voor een subtiele, atmosferische knipoog naar de oorsprong van het merk – hij reconstrueerde vakkundig de sfeer van de shows die zo kenmerkend waren voor meneer Fords eigen tijdperkbepalende presentaties. De ruimte was een studie in verleidelijke...
Fashion Featured7 mrt 2025
Nieuwe uitdagingen voor sportmodemerken nu groei vertraagt en gewoonten veranderen
Na enkele jaren van sterke prestaties komt de wereldwijde sportkleding- en sportartikelenindustrie in een periode van gematigde groei terecht. De jaarlijkse groei zal naar verwachting afnemen van 7 procent tussen 2021 en 2024 tot 6 procent tot 2029, aldus het rapport 'Sporting Goods 2025—The New Balancing Act' van McKinsey. Deze afvlakking – met...
Business5 mrt 2025
OTB Group benoemt Andrea Rosso tot duurzaamheidsambassadeur
OTB Group heeft Andrea Rosso benoemd tot duurzaamheidsambassadeur, waarmee de inzet voor duurzaamheid wordt benadrukt via de strategie “Be Responsible, Be Brave”. In zijn nieuwe rol zal Rosso zich richten op het uitbreiden van duurzaamheidsinitiatieven, zowel intern als extern, met als doel een verantwoorde mindset te integreren in het bedrijf...
Mensen10 feb 2025