FNG passeert omzetgrens van 500 miljoen in boekjaar 2018
bezig met laden...
FNG NV heeft in het boekjaar 2018 weer een sterke prestatie neergezet, aldus het bedrijf in het jaarverslag. Aan het einde van het boekjaar heeft de Benelux-modegroep voor het eerst de omzetgrens van 500 miljoen euro overschreden dankzij een omzet van 511,8 miljoen euro.
“FNG haalt voor het eerst de omzetkaap van 500 miljoen euro en een EBITDA-niveau van meer dan 10 procent over de ganse groep,” aldus CEO Dieter Penninckx in het verslag. “In niet-evidente marktomstandigheden zet FNG doelbewust haar koers verder. Met volle focus op de verdere uitbouw van de ‘local heroes’ zoals Brantano en Miss Etam in de merkenportefeuille, met een doorgedreven aanpak van verticale integratie en synergie realisatie en met een helder digitaal plan in combinatie met ‘stenen’ winkels, boekt FNG mooie resultaten.” Het EBITDA kwam neer op 54,9 miljoen euro in de twaalf maanden van 2018. De nettowinst steeg van 7,3 miljoen euro naar 11,5 miljoen euro. FNG heeft op dit moment nog een schuld van 167 miljoen euro open staan, aldus het verslag.
Van de omzet van 511,8 miljoen euro kwam iets meer dan de helft (50,9 procent) uit het merkenportfolio van FNG, aldus het rapport, het zogenaamde FNG Roots. Brantano behaalde een omzet van 151,9 miljoen euro het afgelopen jaar door een stijging van 20,6 procent. Miss Etam behaalde een omzet van 99,3 miljoen euro door een lichte daling. Het gehele merkenportfolio behaalde een groei van 2,4 procent, aldus FNG.
FNG behaalt nettowinst van 11,5 miljoen euro in boekjaar 2018
Tijdens het huidige boekjaar gaat FNG zich focussen op drie pijlers, aldus het verslag. Allereerst focust het op het verder bouwen van de ‘local heroes’ waaronder de nieuwe Brantano-concepten. “FNG heeft haar vlaggenschip brantano verder uitgebouwd tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen. Met het ontplooien van complementaire winkelformules en een nieuw online platform zet Brantano belangrijke stappen om haar ambitie waar te maken om in België de nummer één online en offline keuze te zijn voor kleding en schoenen voor een breed publiek,” aldus het verslag.
Als tweede pijler focust FNG zich op digitale groei mede door de uitbouw van online verkoop via de eigen platformen als via partners.Brantano is al verhuisd naar het nieuwe online platform en in 2019 zullen de andere merken uit het portfolio ook volgen. Door middel van artificiele intelligentie algoritmes wil FNG een meer gepersonaliseerde winkelervaring bieden met onder andere persoonlijk stijladvies, rijkere productinformatie, intelligente marketingcommunicatie en optimalisatie van de beschikbare voorraad.
Ten derde focust de groep zich op vertiale integratie. “FNG heeft aan haar aankooplatform via de overname van Henkelman [ de Henkelman Groep, red.] nu ook de know-how van schoenenproductie toegevoegd,” aldus het verslag.
Het bericht wordt afgesloten met: “FNG kijkt met vertrouwen naar de komende jaren. FNG is flexibel genoeg om zich aan te passen aan snel veranderende marktomstandigheden.” Even verderop wordt de mogelijkheid van nieuwe overnames aangestipt. “FNG wil de komende jaren actief uitkijken hoe door bijkomende overnames van ‘local heroes’ de groep verder lokaal en internationaal versterkt en uitgebouwd kan worden. Het worden boeiende tijden.”
Beeld: via FNG