In Beeld: Het Nina Ricci debuut van Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter

Een jong ontwerpersduo dat aan het hoofd van een bekend Frans modehuis komt te staan: op zijn zachtst gezegd waren de verwachtingen hoog bij het debuut van Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter voor Nina Ricci.

Botter en Herrebrugh, het duo achter het merk Botter en de winnaars van onder andere de Hyères Festival Première Vision Grand Prize, werden vorig jaar aangesteld als de nieuwe creatief directeuren van damesmode bij Nina Ricci. Herrebrugh en Botter staan bekend om hun streetwear looks met een knipoog die hedendaagse thema’s zoals milieuverontreiniging aansnijden. Bij de aanstelling van het duo meldde José Manuel Albesa, president van moederbedrijf Puig, tegen WWD dat de ontwerpers een hedendaags rauw randje zullen brengen bij het 87-jarige erfgoed van vrouwelijkheid. En dat is precies wat te zien was tijdens de Nina Ricci Ready-to-Wear Fall 2019 show afgelopen vrijdag.

In Beeld: Het Nina Ricci debuut van Lisi Herrebrugh en Rushemy BotterIn Beeld: Het Nina Ricci debuut van Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter

Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter debuteren bij Nina Ricci

Botter en Herrebrugh wilden een ‘nieuwe ziel creëren’ voor Nina Ricci, zo meldde het duo afgelopen augustus. Die ziel werd vormgegeven door middel van tailored items en een neutraal kleurenpalet dat overging naar kleurrijke a-lijn maxi-jurken in zowel lichtblauw en oranje als lange wollen jassen met een knipoog. Zo was een van de sprekende ontwerpen een lange grijze jas met daarop de illusie van een blauw badpak. Het silhouet van een badpak was bij meerdere items terug te zien, de ene keer aanweziger door blauw vilt dan de andere keer wanneer het subtiel werd gesuggereerd door stiksels. Een vleug van Botter is ook duidelijk te zien in de nieuwe collectie, Herrebrugh en Botter verwerken altijd hun Caribische erfgoed in het werk dat ze doen, zo meldt het duo tegen Vogue UK. Zo werd een jas geverfd waardoor het de illusie van zand kreeg. Ook alle referenties naar het strand zijn een knipoog van het duo.

Niet alleen het erfgoed van het merk Botter is goed terug te zien in het debuut van het ontwerpersduo, ook ontwerpen van Nina Ricci, de van oorsprong Italiaanse ontwerper, zijn terug te zien. Bijvoorbeeld de hoeden, gemaakt in samenwerking met Chéri-Bibi, die doen denken aan de vilten hoeden die Ricci in de jaren ‘50 en ‘60 maakte. De badpakvormen waren ook een referentie naar een oud campagnebeeld van Nina Ricci waar Botter en Herrebrugh inspiratie uit haalden.

Iets om naar uit te kijken voor het volgende seizoen: Botter en Herrebrugh melden tegen Vogue UK dat bij de volgende show een volledig nieuwe visie op Nina Ricci-tassen wordt gepresenteerd. De tassen die tijdens deze show te zien waren, ‘waren nog maar een voorproefje’.

In Beeld: Het Nina Ricci debuut van Lisi Herrebrugh en Rushemy BotterIn Beeld: Het Nina Ricci debuut van Lisi Herrebrugh en Rushemy BotterIn Beeld: Het Nina Ricci debuut van Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter

Beeld: Nina Ricci AW19 / Catwalkpictures

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN