Dressed By Antwerp: de Antwerpse modescene in de spotlights
bezig met laden...
Antwerpen - In Antwerpen bruist een dynamische modecommunity met 6+, de Modeacademie, het ModeMuseum en de levendige modewijk. Op die reputatie is de Stad Antwerpen trots en wil dan ook de modescene in de spotlights plaatsen met de campagne Dressed By Antwerp, uitgerold in internationale luchthavens, treinstations en in de stad Antwerpen.
De campagne
“Zo’n zes jaar geleden zijn wij gestart met internationale marketing voor de stad Antwerpen om op een pro-actieve manier de drie troeven van de stad uit te spelen: diamant, haven en mode & shopping,” vertelt Judith Van Oost, marketing manager van de Stad Antwerpen.
De campagne Dressed By Antwerp, toont de mondiale invloed van de Antwerpse modescene en is samen ontwikkeld met het communicatiebureau Duval-Guillaume. Ex-atlete/olympiër en ontwerpster (42I54) Elodie Ouedraogo en frontman van de Britse rockband Editors Tom Smith poseren met veel overgave voor de campagne. “We zijn niet voor de usual suspects gegaan, we hebben naar gezichten gezocht die een hart hebben voor Antwerpse mode,” gaat Van Oost verder.
“In eigen land wordt het vaak onderschat hoe bekend ons land eigenlijk is in de internationale modescene. De Antwerpse Modeacademie heeft zoveel talent voortgebracht, tal van grote modehuizen hebben ontwerpers uit onze Academie binnengehaald.” aldus Elodie.
Tom Smith beschouwt zichzelf niet als de grote modekenner, maar droeg in het verleden wel al ontwerpen van Dries Van Noten en bezocht samen met de band zijn winkel en atelier in Antwerpen. “Ik bewonder het dat de stad haar modescene in de spotlights wil zetten. Dat klopt trouwens helemaal bij het beeld dat ik van de stad heb. Er heerst hier een speciale vibe: minder evidente, avant-garde ideeën in de kunsten worden hier omarmd.”
Sinds februari is de campagne te zien op de internationale luchthavens Zaventem, Charlerloi en Eindhoven en in internationale treinstations als Thalys en Eurostar. Ook in Nederlandse treinstations is Dressed By Antwerp te bewonderen. “Met deze campagne willen we een heel breed publiek bereiken. Luchthavens en treinstations zijn een goede manier om te laten zien waar de modestad Antwerpen voor staat. We willen het hele Antwerpse modesysteem in de spotlights zetten. Niet alleen de gerenommeerde modeontwerpers die zijn afgestudeerd aan de Modeacademie, maar ook Antwerpse boetieken zoals Essentiel en Vier en de bruisende winkelstraten,” zegt Van Oost.
De ontwerpers
In aanloop naar de jaarlijkse modeshow van de Modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen begin juni 2019, zal Dressed By Antwerp ook in Antwerpen te zien zijn. Ambassadeurs Elodie Ouedraogo en Tom Smith poseren voor de campagne in creaties van masterstudenten Shuting Qiu, Nick Haemels en Julia Ballardt.
Investeerders
Met deze campagne worden in de eerste plaats geen moderetailers aangesproken. “Vaak nemen zij rechtstreeks met de Stad Antwerpen contact op voor (mogelijke) locaties om een winkel te openen. Het voordeel aan de Antwerpse Meir is de betaalbaarheid ervan in vergelijking met andere internationale modesteden. Er zijn heel wat moderetailers die een eerste vestiging openen in de stad Antwerpen omdat de stad een goede testmarkt is. Als een winkel hier aanslaat, dan worden de eerste stappen in Europa gezet,” zegt Van Oost.
“Volgend jaar willen we met Dressed By Antwerp het economische nog meer uitspelen door intensiever samen te werken met andere Antwerpse spelers zoals de Antwerp Management School, die jaarlijks de opleiding International Fashion management aanbiedt,” besluit Van Oost.
Om Antwerpen als modestad te promoten zet de Stad Antwerpen de jaarlijkse show van de Modeacademie in de kijker, dit jaar SHOW2019. Ook modewandelingen zoals de MoMu fashion walk langs de plekken die bepalend zijn geweest voor de ontwikkeling van Antwerpen als modestad en de Gouden Straatjes wandeling in de wereld van hedendaags juweelontwerp.
Foto’s: Dressed by Antwerp