On the rise in 2019: The Fabricant, Bottega Veneta en Rihanna
bezig met laden...
December is de maand waarin FashionUnited traditiegetrouw terugblikt en vooruitblikt. In dit artikel presenteren we drie namen die opvielen in 2019: The Fabricant, Bottega Veneta en Fenty en Savage x Fenty van Rihanna.
The Fabricant - digitale mode maakt opmars
Digitale mode maakt dit jaar zijn opmars. FashionUnited maakt in januari kennis met het werk van Amber Jae Slooten, mede-oprichter van The Fabricant, het Amsterdamse modehuis dat gespecialiseerd is in het maken van digitale kleding. Het resultaat is overdonderend knap en realistisch. Wie de beelden bekijkt kan zich nauwelijks voorstellen dat daar geen naald of draad aan te pas is gekomen. Slooten neemt het publiek op het Slow Fashion event tijdens de nationale Week van de Circulaire Economie mee naar de volgende stap waarbij consumenten het kledingstuk online kunnen passen op een hyperrealistische digitale weergave van zichzelf en zien hoe het staat. Het kledingstuk pas produceren nadat de consument het digitaal heeft gepast en gekocht is weer een stap verder. Of zelfs het kledingstuk alleen digitaal aanschaffen is volgens Slooten voor generatie Z, die gemiddeld online toch al twee of drie verschillende identiteiten heeft, ook helemaal geen gekke gedachte.
The Fabricant haalt in mei de internationale krantenkoppen. Tijdens een blockchain-event in New York wordt een digitale couture jurk van modehuis verkocht voor maar liefst 9.500 dollar (omgerekend zo’n 8.395 euro).
In november strijkt een bijzonder pop-up store neer in Londen. Concept store Hot:Second is een fysieke winkel met digitale kleding. Bezoekers kunnen virtuele kledingstukken van onder andere The Fabricant, Carlings/Virtue en Christopher Raeburn passen. Digitaal dus. “Het project is een volgende stap richting een duurzamere mode-industrie door een ervaring te realiseren die de fysieke nood voor kleding wegneemt en waar nieuwe businessmodellen kunnen worden getest,” zegt Kerry Murphy, mede-oprichter van The Fabricant in het persbericht. Het concept reist naar Berlijn Fashion Week in januari 2020.
Bottega Veneta - het modehuis dat onder creatief leiding van Daniel Lee aan grote populariteit won
Bottega Veneta is ongetwijfeld een van de ‘hotste’ modemerken van 2019. Creatief directeur Daniel Lee, een Central Saint Martins alumnus en voormalig Celine ontwerper onder Phoebe Philo, heeft gedurende de 1,5 jaar dat hij bij Bottega Veneta werkt een soort cultstatus bereikt die herinnert aan de hoogtijdagen van Phoebe Philo bij Celine. De hype om Lee en Bottega Veneta is zelfs zo groot dat leidde tot de creatie van een nieuw Instagram-account, @newbottega, een ode aan de ontwerpen van Lee.
Hit-items waren onder meer de mules met vierkante neus en de clutch ‘The Pouch’. Bottega Veneta producten prijken hoog op op mode-zoekmachine Lyst lijstjes. Kering laat in oktober weten dat Bottega Veneta, samen met Gucci en Yves Saint Laurent, de omzetgroei (in Q3) van het luxeconcern stuwt.
Foto: Bottega Veneta “The Pouch” via Lyst.
Begin december komt Bottega Veneta als grote winnaar van The Fashion Awards 2019 uit de bus. Daniel Lee wordt uitgeroepen tot ‘Ontwerper van het jaar’ en ‘Britse damesmode ontwerper van het jaar’, het modehuis tot ‘Accessoires ontwerper van het jaar’ en ‘Merk van het jaar’.
Het succes van Fenty & Savage x Fenty van Rihanna
Popster Rihanna opent haar eigen modehuis onder de paraplu van LVMH, zo bevestigt het luxeconglomeraat op vrijdag 10 mei. Fenty komt van haar naam, Robyn Rihanna Fenty. "Een lijn ontwerpen met LVMH is een ongekend speciaal moment voor ons. Mr. Arnault heeft me een unieke kans gegeven een modehuis in de luxesector te ontwikkelen, zonder artistieke grenzen. Ik kan me geen betere creatieve business partner wensen. Ik ben klaar de wereld te laten we zien wat we samen hebben gebouwd," aldus Rihanna in de statement. Kort daarna, toont Rihanna haar werk aan de modepers in Parijs en is haar collectie, bestaande uit architecturale stukken en zelfverzekerde silhouetten veelal uitgevoerd in denim en stugge materialen, te koop in een tijdelijke winkel in de stad.
In augustus krijgt de lingerielijn van Rihanna, Savage x Fenty, een investering van 50 miljoen dollar, meldt Wall Street Journal. De omzet van het lingerielabel ligt op dat moment rond de 150 miljoen dollar. ‘Indrukwekkend, voor een merk dat in mei 2018 is gelanceerd,’ schrijft onze Amerikaanse correspondent.
De Savage X Fenty lingerieshow in september is een van de meest besproken showmomenten van New York Fashion Week. Het maken (en delen) van beeld is verboden, want het event wordt dagen later exclusief gestreamd op Amazon Prime. Het showspektakel met live zang en dansoptredens, sterren en topmodellen dat diversiteit en inclusiviteit viert, wordt geprezen door het grote publiek en de media.
Bekijk de video voor wat highlights, waaronder de performance van de Amerikaanse zangeres en danseres Normani (bron: ET Style, Youtube).
Rihanna kondigt in oktober aan een boek uit te brengen en in december, tijdens de The Fashion Awards 2019, wint Fenty in de categorie ‘Urban Luxe’.
Tekst uit dit artikel komt uit gepubliceerde artikelen van redacteuren Esmerij van Loon, Caitlyn Terra, Wendela van den Broek, Marjolein Stormezand en Marjorie van Elven. Selectie en bewerking: Esmée Blaazer.
Homepage foto: The Fabricant