• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Wat was het nieuws in 2019? FashionUnited jaaroverzicht (deel 2)

Wat was het nieuws in 2019? FashionUnited jaaroverzicht (deel 2)

Door FashionUnited

30 dec 2019

Fashion

In 2019 zijn de Brexit-onzekerheid en handelsoorlog tussen China en de VS van invloed, ook in de modebranche. Ook beheersen het klimaat, en de -protesten, 2019. Gezicht van het klimaatactivisme is de 16-jarige Greta Thunberg (door het Amerikaanse tijdschrift Time Magazine uitgeroepen tot ‘persoon van het jaar’).

In de tweede helft van het jaar worden grote deals in de mode gesloten: Stella McCartney gaat in zee met LVMH en later neemt het luxeconglomaat Tiffany’s & Co over. Het tragische einde van de iconische retailer Barneys New York is groot nieuws, en dichter bij huis het einde van Hudson’s Bay Nederland. In augustus zijn de vernietigende Amazone bosbranden wereldnieuws, evenals de G7 Fashion Pact. Dat en meer in deel 2 van het FashionUnited jaaroverzicht.

Foto: Edo Collective, credit Kykykongkong

Juli

De rentree van McGregor was al aangekondigd, maar na online zal het merk ook terugkeren in de Belgische en Nederlandse winkelstraat, zo meldt McGregor op 1 juli. Het gaat om drie winkels in eigen beheer en drie franchise winkels.

8 juli vindt Modefabriek voor het eerst op maandag en dinsdag plaats (in plaats van zondag en maandag) en debuteert het extra evenement Off_South, gehouden in locatie Temp. De Modefabriek heeft op deze manier gehoor gegeven aan het geluid dat het beursconcept van de zomereditie, die minder bezoekers (en exposanten) trekt dat de winterse variant, aan vernieuwing toe is. Het is kleinschalig, op een industriële locatie en standhouders hebben gelijke stands met rekken. Er heerst een lossere vibe, vergelijkbaar met de beginjaren van de Modefabriek. “Een fijne sfeer om met de labels kennis te maken”, merkt een bezoeker op.

De modevakbeurzen in Berlijn laten zien dat de belangstelling voor duurzame mode van conventionele retailers toeneemt; het wordt minder niche en meer mainstream richting in de modeindustrie. De twee onderste verdiepingen van Neonyt zijn vol, met 170 exposanten die verschillende producten vertonen, van handtassen gemaakt van ‘appel-leer’ en ossenbloed sneakers tot aan viscose jurken van rozenblaadjes.

Foto: Stella McCartney

Groot nieuws in juli: Het Britse modehuis Stella McCartney, met een geschatte omzet van ongeveer 280 miljoen euro, heeft een deal gesloten met LVMH, en is daarmee overgestapt naar een van Kerings belangrijkste concurrenten op de luxegoederenmarkt. McCartney is volgens LVMH's eigenaar Bernard Arnault een van de belangrijkste personen van de nieuwe, milieubewuste luxemodemarkt. Over de aantrekkingskracht van het merk voor LVMH zegt hij: "Doorslaggevend is dat Stella de eerste was die duurzaamheid en ethische kwesties al heel vroeg op de voorgrond plaatste." Dat klopt, ver voor de huidige vegan en duurzaamheidsgolf, bij de oprichting in 2001 profileerde Stella McCartney het label - gelanceerd als joint venture met Pinault Printemps Redoute (PPR), dat sinds 2013 Kering heet - zich al als anti-leer en anti-bont en is daar nooit vanaf geweken.

De onmiddellijke liquidatie van het modemerk Sonia Rykiel op donderdag 25 juli, schokt de 135 werknemers en talloze liefhebbers van het modemerk in Frankrijk en over de hele wereld.

Ray-Ban eigenaar EssilorLuxottica SA neemt in juli Nederlandse optiekgroep Grandvision (Eyewish, Pearle en Charlie Temple) over en de Nederlandse modesite Kleding.nl de Duitse concurrent StyleLounge. OTB, Only the Brave, vergroot het aandeel in Viktor&Rolf. Stockholm Fashion Week laat weten dat de volgende editie wordt gecanceld en de Swedish Fashion Council zoekt naar een nieuwe invulling.

Lien De Grom en Veerle Spaepen lanceren Edo Collective in Antwerpen, een collective store. Een showroom, winkel en eventruimte die gedragen wordt door een collectief van lokale beloftevolle designers en makers. “We willen een business model uitbouwen dat zelfsturend en zelfondersteunend is .”

Foto: Fashion Pact G7 logo, credit Kering

Augustus

Ferrari treedt begin augustus op tegen Philipp Plein's gebruik van zijn auto. De Italiaanse luxe autofabrikant heeft de Duitse modeontwerper Philipp Plein deze week met een cease and desist order om de oren geslagen, waarbij de ontwerper wordt beschuldigd van "het aantasten van de reputatie van het merk Ferrari". Het twistpunt? Een serie foto's van de luxe auto's die Plein zelf bezit (niet alleen Ferraris overigens) met daarnaast sneakers van zijn eigen label. Slecht plan vindt de autofabrikant.

De Maison Margiela-boetiek in Brussel moet na zeventien jaar de boeken sluiten, zo kopt Knackweekend medio augustus. De Brusselse winkel opende in 2002 en was het allereerste Maison Margiela-filiaal wereldwijd.

Adidas viert zijn zeventigste verjaardag, schoenenketen Dungelmann maakt een doorstart, en het Miller&Monroe-moederbedrijf is niet gered; bedrijf laat schuld van 43 miljoen achter. Dat een transgendermodel schittert in een campagne van het lingeriemerk Victoria’s Secret haalt ook de krantenkoppen.

François-Henri Pinault, CEO van Kering, onthult in augustus het G7 Fashion Pact, een samenwerkingsverband van 32 modehuizen zoals Prada, Tapestry, Nike, Adidas en Burberry. Het pact is toegewijd aan het beschermen van het klimaat, de biodiversiteit en de oceanen. Het verbond is het resultaat van een oproep van de Franse president Emmanuel Macron en bouwt voort op al bestaande initiatieven van onder andere de Ellen MacArthur Foundation, The United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) en Fashion For Good. Tegenover de New York Times zei Pinault: “We erkennen de milieuproblemen van de eenentwintigste eeuw en nemen onze verantwoordelijkheid middels collectieve actie en gemeenschappelijke doelstellingen”.

Last but not least komt op 31 augustus het nieuws dat Hudson’s Bay 31 december 2019 stopt in Nederland. Het Financieele Dagblad meldt dit op basis van documenten in handen van de krant. Vakbonden CNV en De Unie bevestigen het einde van het Nederlandse avontuur in de landelijke media.

Foto: Hudson's Bay Nederland, credit FashionUnited

September

Veronique Branquinho lanceert DIY-collectie voor Veritas. In plaats van kledingstukken, verkoopt Veritas nu patronen van kledingitems. Het overlijden van de iconische modefotograaf Peter Lindbergh is internationaal nieuws.

Amsterdam Fashion Week beleeft een goede editie in september. Ronald van der Kemp, Holland's eerste eco-couturier en winnaar van de prestigieuze mode-onderscheiding Grand Seigneur, showt op de openingsavond van Amsterdam Fashion Week in september. Modellen komen van alle kanten van het Museumplein; op de fiets, op de motor en in een old-timer cabriolet, gekleed in de Wardrobe 10 collectie van RVDK. Gasten aanschouwen de grootse entrees al borrelend vanuit de tuin van Moco (museum).
Dylan Westerweel van ArtEZ wint Lichting 2019 zijn mannencollectie ‘Jack Saul’ waarmee hij onderzocht wat mannen sexy maakt.

Traditiegetrouw vinden ook de Vier Grote Modeweken plaats in september. Onze Britse correspondent stelt dat Paris Fashion Week met gemak de groenste week in de mode kan worden genoemd. Met de Eco-Age Green Carpet Awards in Milaan, de mondiale klimaatprotesten die daarop volgden, de aankondiging van Kering dat het zich tot volledige koolstofneutraliteit verbindt nadat Gucci beloofde te compenseren voor haar koolstofvoetafdruk tijdens de modeshows, tot LVMH die een persconferentie houdt met het nieuws dat het “daden boven beloftes” stelt en zich zal toeleggen op het vinden van hernieuwbare energiebronnen, het terugbrengen van emissies, en misschien nog veelzeggender, het vinden van oplossingen die de economische groei van het concern niet in de weg zullen staan.

Ronald van der Kemp (RVDK), credits Team Peter Stigter.

Verder; Balr. een flagshipstore in Oberhausen, Duitsland. In Nederland verwelkomen ze het Belgische Xandres, Comme Ça en Scoopstore: een relatief nieuw retailconcept uit België dat zelf jonge, opkomende ontwerpers ondersteunt in het uitbouwen en laten groeien van hun merk.

17 september wordt Avail gelanceerd, het eerste Belgisch social e-commerceplatform dat modebewuste consumenten en opkomende merken dichter bij elkaar brengt aan de hand van micro-stores die door curators worden samengesteld. Oprichter Noëmie Haverhals: "Jonge internationale labels zoals het Britse Essen, House of Sunny, Paper London, De La Vali en het Belgische Nona zijn populair bij Millennials en Generatie Z, maar de brands voelen zich niet thuis bij pakweg Net-a-porter en Farfetch enerzijds en Asos en Zalando anderzijds. Wij willen een gat in de e-commerce vullen door hen een platform aan te bieden.”

Aan het eind van de maand komt het nieuws over de nieuwe eigenaar van State of Art Menswear. De familie Westerman, heeft de meerderheid van haar aandelen verkocht aan investeringsmaatschappij Quadrum Capital. En: Veritas maakt doorstart onder Antwerpse investeerder .

Beeld: Avail

Oktober

Mode Unie en Creamoda organiseren in oktober de eerste editie van de 'Week van de Belgische Mode'. Het doel van de week is Belgische mode en merken in de kijker te spelen bij de consument. "Met deze actie willen we de consument bewust maken van de voordelen van het kopen van Belgische mode en van de troeven van het shoppen in een lokale modewinkel. Want lokaal shoppen is bijdragen aan de lokale gemeenschap.”

Het ModeMuseum Antwerpen presenteert op 5 oktober de eendaagse expositie ‘MoNu’, gericht op diversiteit. De interactieve tentoonstelling is samengesteld door de MoMu Young Voices, een groep in België gevestigde jongeren met een “gedeelde passie voor mode en kunst”.

Karen Millen en Coast sluiten de winkels. Beide damesmodemerken zijn nog wel online verkrijgbaar (Boohoo Group Plc nam onlangs de online activiteiten en rechten van intellectuele eigendom over van hun moederbedrijf Kaupthing).

Het Belgische merk Komono viert zijn tienjarig jubileum. Van een nationaal brillenmerk is Komono uitgegroeid tot een accessoireslabel dat wereldwijd verkrijgbaar is.

In Modemuseum Hasselt opent ‘SMUK. Decoratie in de mode: een show off’. De tentoonstelling focust op decoratieve technieken in de haute couture en prêt-à-porter. De expo wil een tegengewicht bieden in tijden van fast fashion door het ambachtelijke en duurzame karakter van technieken in de luxemode in de kijker te zetten. Niet alleen de savoir-faire achter de schermen van de belangrijkste Parijse ateliers wordt getoond, ook de invloed van technologische ontwikkelingen op het huidige modebeeld en de huidige rol van decoratie in de mode wordt bekeken. Zo leren bezoekers handborduursel van machinewerk onderscheiden of komen ze te weten welke lange weg het lovertje (paillette) heeft afgelegd tussen de flapperdress en Alexander McQueens haute couture.

Allbirds opent in oktober een winkel in Berlijn, de tweede fysieke winkel in Europa. Het Amerikaanse duurzame sneakermerk won eerder dit jaar de ‘Retail Startup of the Year’ award in de wacht op het World Retail Congress in Amsterdam en lanceerde in juli jl. een Europese webwinkel.

Ook de joint venture tussen modeontwerper Alber Elbaz en luxe concern Richemont is groot nieuws. De joint venture heeft de naam AZfashion gekregen (AlberelbaZfashion). “Ik ben erg blij om samen te werken met Richemont aan mijn ‘dromen fabriek’, die zal focussen op het ontwikkelen voor oplossingen voor vrouwen van deze tijd,” aldus Elbaz.

Verder: Viktor&Rolf ontwerpt een kerstcollectie voor Hema, Afound.nl lanceert op 24 oktober in Nederland en FashionCheque breidt verder uit in Europa.

November

Begin november gaat Barneys ten onder aan een faillissement, de naam wordt verkocht aan Saks en de voorraad gaat de deur uit in een executieverkoop. Barneys werd opgericht in 1923 en was drie generaties lang het modemekka van Manhattan, gerund door dezelfde familie. In 1996 werd al eerder een faillissement aangevraagd. Daarna had het verschillende eigenaren, maar in het hart van de New Yorkers en de gehele modewereld was het de onvervalste belichaming van Amerikaanse stijl. Het was de ultieme bestemming voor minimalistische cool, de ontdekking van onbekende merken en relaxte luxe die je niet kon vinden bij het chique en elitaire Bergdorf Goodman, of bij het grote en minder geprezen Saks.

Foto: Barneys New York, credit Jim Henderson, bron: Wikimedia Commons

Het Amerikaanse merk Anthropologie arriveert in Nederland met een vestiging in Amsterdam en wil de Europese business verdubbelen. De eerste Belgische winkel van het Nederlandse sieradenmerk Anna + Nina is een feit in Antwerpen. En eind november openen de deuren van de eerste Sissy-Boy onder de nieuwe eigenaar, de Termeer Groep, te weten in Den Bosch. Horeca speelt een grote rol.

Op het internet technologie congres Web Summit in Lissabon kondigt Tommy Hilfiger aan dat het 3D-design gaat opschalen. De lente 2022 kledingcollecties van het Amerikaanse modemerk moeten 100 procent 3D ontworpen, ofwel digitaal ontworpen, zijn. Daarbij wordt uitmonstering van de overhemden compleet overgeslagen. Daniel Grieder, CEO Tommy Hilfiger Global en PVH Europe: “Het is bijna niet te onderscheiden van kledingstukken die op de traditionele manier ontworpen en zijn gepresenteerd. Dit is de toekomst.”

Foto: Tommy Hilfiger

21 november vinden de Belgian Fashion Talks plaats. In de kersvers gerenoveerde Antwerpse Handelsbeurs worden de zeven Belgian Fashion Awards 2019 uitgereikt. Dirk van Saene gaat naar huis met de jury prijs en Christian Wijnants met de titel ontwerper van het jaar.

LVMH koopt in november de Amerikaanse juweliersketen Tiffany & Co voor ruim 16 miljard dollar, een kleine 14,7 miljard euro. Met de overname van Tiffany & Co versterkt LVMH zijn positie in zowel sieraden als in de Amerikaanse markt. Het is een van de grootste aanwinsten voor LVMH’s oprichter en topman Bernard Arnault, zo meldt De Volkskrant in een analyse over de deal.

Tot slot ook minder goed nieuws in november. Veldhoven International B.V. vraagt faillissement aan in Nederland .

Foto: Belgian Fashion Awards 2019. Credit: J. van Belle - WBI

December

Bottega Veneta is de grote winnaar bij The Fashion Awards 2019, Jumbo neemt 17 Hema-winkels over in Nederland en België, hockeymerk Dita, een van de oudste hockeymerken ter wereld, komt in handen van Decathlon, kindermerk Name It lanceert nieuw submerk Lil’ Atelier en Pantone roept Classic Blue uit als kleur van het jaar 2020.

Begin december is surseance van betaling verleend aan Hudson’s Bay Nederland. Volgens het het Financieele Dagblad bereiden de ‘verhuurders panden Hudson’s Bay zich voor op juridische strijd’.

Goed nieuws voor het modemerk Sandwich volgt medio december. Na het faillissement van de Veldhoven Group eind november is nu een doorstart gerealiseerd. Het merk wordt voortgezet door de Sandwich Fashion Group. Sandwich gaat verder in Nederland en Duitsland. En modemerk Sonia Rykiel wordt opnieuw gelanceerd. Het modehuis, dat eerder dit jaar geen koper kon vinden, wordt voortgezet door Eric en Michaël Dayan.

Marketing- en communicatiebureau Nightingale heeft in samenwerking met 3D-illustrator Filip Anthonissen een digitale, driedimensionale modeshow ontwikkeld. In het filmpje zijn virtuele kledingstukken te zien van de merken Selected, Esprit, Nathalie Vleeschouwer, Drykorn en Her, allen klanten bij Nightingale. De kledingstukken worden niet op modellen getoond, maar bewegen zich zelfstandig voort door de kamers van een mediterrane villa. De bij het project betrokken merken zijn enthousiast, laat Nightingale weten. Volgens Ines van Wely, communicatieverantwoordelijke, is dat te danken aan het feit dat “deze approach (de 3D-catwalk, red.) de klassieke manier van collectiepresentaties compleet omgooit”.

Foto: eigendom van Bottega Veneta/The Fashion Awards

Foto: website Tiffany & Co

2019
JAAROVERZICHT