• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Eerste Nederlandse Scoopstore: ‘Terugkoppeling vanuit klant is cruciaal voor merken’

Eerste Nederlandse Scoopstore: ‘Terugkoppeling vanuit klant is cruciaal voor merken’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Een relatief nieuw retailconcept dat zelf jonge, opkomende ontwerpers ondersteunt in het uitbouwen en laten groeien van hun merk. De van oorsprong Belgische retailer Scoopstore zet een eerste stap in Nederland, en wel met een winkel in Eindhoven. FashionUnited bezocht het nieuwe filiaal aan de Nieuwe Emmasingel en sprak er met oprichtster en managing director Inge Wouters over het idee achter Scoopstore, eerste reacties, labels en uitbreidingsplannen.

“Scoopstore biedt zekerheid en geruststelling voor merken”

“Jonge merken hebben vaak mooie visies en toekomstplannen, maar ga als starter maar eens op zoek naar een manier om je collectie op de markt te brengen.” Vanuit dat idee startte Wouters vijf jaar geleden, samen met haar echtgenoot, Scoopstore. Beginnende labels kunnen bij Scoopstore winkelruimte per vierkante meter huren, voor een duur van zes maanden tot een jaar. Zodoende krijgen de labels een platform om hun producten aan de man te brengen. Terwijl zij zich kunnen blijven focussen op het creatieve proces, regelt Scoopstore alles wat met presentatie en verkoop te maken heeft. Merken kunnen zich aanmelden bij Scoopstore, en zitten vaak tussen het winkelend publiek zelf. “Mensen die in de winkel komen kennen dan iemand die ontwerpt, of zijn zelf creatief bezig,” legt Wouters uit.

Bij Scoopstore zijn ontwerpers niet zelf in de winkel aanwezig om hun producten te verkopen, en verkoopmedewerkers bepalen grotendeels hoe, en waar precies in de winkel, de producten worden vertoond. Naast deze hulp met de verkoop, ondersteunt Scoopstore de merken bij barrières waar ze tegenaan lopen. “Het is fijn om je als starter te omringen met mensen die al kennis en ervaring hebben,” vertelt Wouters.

Een ‘onderscheidende factor’ in het concept van Scoopstore, is het bieden van feedback aan de labels. “We zijn zelf een opkomend concept, dus we weten als geen ander hoe belangrijk terugkoppeling vanuit consumenten is,” legt Wouters uit. Niet alleen voert Scoopstore tussentijdse gesprekken met merken over de stand van zaken in de winkel, maar ook klanten worden bij het proces betrokken. Zo organiseert Wouters regelmatig panels, waarbij ze klanten vraagt om hun mening over potentiële, nieuwe merken. “Dat geeft veel energie en is enorm bruikbaar voor die labels.” Daarnaast is er af en toe de mogelijkheid om de ontwerpers achter de labels te ontmoeten in één van de winkels, zegt Wouters. “Zo was er eens een designer die patronen tekent, maar die het moeilijk vond om op klanten af te stappen. Wij hebben haar toen aan een lange tafel in het filiaal in Antwerpen patronen laten tekenen. We zagen dat klanten vanzelf geïnteresseerd raakten en in gesprek gingen met de ontwerpster. Daar kreeg ze veel feedback uit.”

Al met al biedt Scoopstore zekerheid en geruststelling voor labels, stelt Wouters. Ze maakt het duidelijk met een voorbeeld over onderlinge concurrentie tussen merken. “Wanneer ik het gevoel heb dat merken in dezelfde productcategorie elkaar versterken, is het goed. Maar wanneer ze elkaar naar beneden halen, halen we één van de labels uit het assortiment. We plaatsen die dan tijdelijk op de wachtlijst, tot het andere merk weg is. We communiceren dat goed met zo’n merk, wat geruststelling biedt.”

“Nederlanders staan open voor onze visie”

Het concept van Scoopstore zoals het nu bestaat, is volgens Wouters mogelijk gemaakt door een “versterkt team van nieuwe partners en investeerders”. Samen met Wouters hebben ze in september vorig jaar Scoopstore geherlanceerd, waarbij een nieuw, doordacht winkelconcept ontstond. Wouters acht het belangrijk om samen te werken, zo vertelt ze. “We hebben vooral geïnvesteerd in het team, om onze visie samen te kunnen blijven waarmaken. De ervaring die vanuit het team wordt gecreërd, is een goede ondersteuning voor de labels.”

Naast Antwerpen, beschikt Scoopstore over filialen in Mechelen en Gent. De Eindhovense vestiging opende afgelopen week zijn deuren. Eerste reacties waren lovend, zo zegt Wouters. “Klanten lieten ons weten dat het eens iets anders is. Ook de labels waren enthousiast.” Waarom juist Nederland als eerste stap in de uitbreiding over de grens? “Nederland ligt in de comfortzone, zowel fysiek gezien, qua taal als op het gebied van mentaliteit. Dat is fijn voor een eerste stap, omdat dat dat toch een leerschool is,” vertelt Wouters. “Ik heb het gevoel dat Nederlanders openstaan voor onze visie vanwege hun creativiteit. Vandaar dat ook de Belgische labels graag uitbreidden naar Nederland.”

“We hopen dat klanten nieuwe dingen ontdekken”

Een snelle omloopsnelheid van merken zorgt voor een zeer gevarieerd assortiment. Van sieraden, wenskaarten en jurken tot woonaccessoires, kinderkleding en jassen, en van retro en urban tot minimalistisch. Sommige merken bieden producten van tientallen euro’s, terwijl prijzen van andere labels oplopen tot in de honderden euro’s. Zo’n gevarieerd aanbod maakt het dat Wouters geen specifieke doelgroep voor ogen heeft met Scoopstore. “Er voor iedereen wat wils,” zegt ze, benadrukkend dat de meeste klanten wel openstaan voor nieuwe dingen, en geïnteresseerd zijn.

Wouters stelt dus geen grenzen wat betreft aanbod. Waar houdt ze wel rekening mee tijdens het selectieproces van labels? Allereerst acht Wouters het belangrijk dat de partijen elkaar begrijpen. “Tijdens intakegesprekken luisteren we goed naar elkaars visie. Net zoals de merken achter onze visie moeten staan, en ons concept moeten begrijpen, moeten wij erachter komen waar zij voor staan. Waarom hebben ze het label opgericht, wat willen ze bereiken en waar willen ze naartoe? Sommigen willen graag kleinschalig blijven, terwijl anderen internationale ambities hebben. Dat zijn zaken die we met elkaar moeten afstemmen, zodat wij weten wat we de labels kunnen bieden,” vertelt Wouters, zichtbaar enthousiast. “Het is maatwerk, en zeer gevarieerd. Dat houdt het voor ons boeiend.”

Daarnaast staan labels achter het slow fashion-concept. “Items zijn handmade en maar in beperkte oplage verkrijgbaar,” aldus Wouters. Hoewel de onderneemster duurzaamheid belangrijk vindt in haar organisatie, legt ze de ecologische verantwoordelijkheid bij de merken zelf. “Als een merk zegt dat het alleen met ecologische materialen werkt, dan moet dat in de hele productieketen terug te zien zijn. Als dat zo is, communiceren we dat ook met de klant.” Die communicatie gebeurt door middel van kaartjes die bij de producten staan. Daarop staat achtergrondinformatie over de merken. “We willen klanten niet overvallen met verhalen, want we zijn tenslotte geen galerij, maar we hopen dat mensen hiermee nieuwe dingen ontdekken,” aldus Wouters.

Naast Eindhoven, staan er nog andere Nederlandse vestigingen op de planning. Wouters denkt daarbij aan steden als Rotterdam of Maastricht. Daarna zou Scoopstore graag voet aan wal zetten in Duitsland, bijvoorbeeld in Berlijn, Aken of Keulen, stelt Wouters. Verder is Scoopstore bezig met het opzetten van een webwinkel.

Beeld: FashionUnited

scoopstore