• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Ferrari treedt op tegen Philipp Plein's gebruik van zijn auto's

Ferrari treedt op tegen Philipp Plein's gebruik van zijn auto's

Door Simone Preuss

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Je zou denken dat de meeste merken blij zijn met een beetje free publicity, maar dat geldt niet voor Ferrari. De Italiaanse luxe autofabrikant heeft de Duitse modeontwerper Philipp Plein deze week met een cease and desist order om de oren geslagen, waarbij de ontwerper wordt beschuldigd van "het aantasten van de reputatie van het merk Ferrari".

Het twistpunt? Een serie foto's van de luxe auto's die Plein zelf bezit (niet alleen Ferraris overigens) met daarnaast sneakers van zijn eigen label. Slecht plan vindt de autofabrikant: "Op deze foto's wordt het handelsmerk Ferrari ingezet voor promotionele doeleinden van uw merk en producten, waarbij de goodwill die eraan verbonden is op onrechtmatige wijze wordt toegeëigend", aldus Ferrari in een brief die Philipp Plein openbaar heeft gemaakt.

Er is meer: "Uw gedrag is echter nog schadelijker en ernstiger", aldus Ferrari, verwijzend naar een reeks foto's en video's van in bikini geklede vrouwen die de auto's waarop de sneakers staan, wassen. "Ferrari's handelsmerk wordt in uw foto's geassocieerd met een levensstijl die volledig in strijd is met de merkbeleving van Ferrari en verbonden aan personen die seksuele toespelingen maken en de auto's van Ferrari als rekwisieten gebruiken op een manier die buitengewoon smakeloos is", betuigt de autofabrikant.

Ferrari verdedigt rechten licentiehouders van het merk

"Dit gedrag tast de reputatie aan van het merk Ferrari en resulteert in verdere materiële schade voor Ferrari. Het ongewenste verband tussen de handelsmerken van Ferrari aan de ene kant en de schoenenlijn van Philipp Plein (en de twijfelachtige manier waarop deze worden gepromoot) aan de andere kant schaadt de merkrechten van de Ferrari licentiehouders die exclusief het recht hebben om de handelsmerken van Ferrari te gebruiken voor de productie en promotie van de Ferrari schoenenlijnen", aldus de brief.

Ferrari wil de zaak voor de rechter te brengen en eist dat Plein alle foto's van sociale media verwijdert, binnen 48 uur na ontvangst van de brief. Deze deadline is inmiddels verstreken en de foto's en filmpjes uit de serie zijn nu, ruim twee dagen later nog steeds zichtbaar op Plein's Instagram account, samen met de brief.

Philipp Plein teleurgesteld

"Ik ben heel erg teleurgesteld en walg van deze oneerlijke en totaal ongepaste claim tegen mij persoonlijk," reageerde Plein in een Instagram-post eerder deze week. De modeman meldt daarbij dat hij zijn eerste Ferrari tien jaar geleden heeft gekocht. "Als u uw trouwe klanten op zo'n manier blijft behandelen, verliest u de steun van veel Ferrari-fans", voegde hij eraan toe, waarbij hij de autofabrikant ervan beschuldigde hem te "chanteren", omdat gedreigd is juridische stappen te ondernemen.

De prominente plaatsing van het Ferrari woordmerk en het paardenlogo, die handelsmerken zijn, kan de indruk wekken dat er een samenwerking bestaat tussen de ontwerper en de luxeautofabrikant, hoewel dat dus niet het geval is. De autofabrikant had er waarschijnlijk wel goed aan gedaan de zeer publieke reactie van Plein vooraf in overweging te nemen. Nu is het nog maar de vraag wiens kant Ferrari en Philipp Plein-klanten zullen kiezen en wie uiteindelijk zal profiteren van alle onbedoelde publiciteit.

Plein is inmiddels nog een stap verder gegaan en heeft een nieuwe video op Instagram geplaatst, waarin eigenaars van Philipp Plein sneakers wordt opgeroepen om ze "bovenop hun supercar" te zetten. De kans bestaat dat deze strijd niet door advocaten wordt uitgevochten, maar door volgers.

Foto: Philipp Plein bij de opening van de nieuwe winkel in Singapore in juni.
Fotografie: Marco Salcini via PHILIPP PLEIN press office

Ferrari
Philipp Plein