• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De LVMH - Stella McCartney deal: hoe kijkt de markt ernaar?

De LVMH - Stella McCartney deal: hoe kijkt de markt ernaar?

Door Angela Gonzalez-Rodriguez

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business|ANALYSE

New York - Het Britse modehuis Stella McCartney, met een geschatte omzet van ongeveer 280 miljoen euro, heeft de ene luxegroep, Kering, ingeruild voor de andere, LVMH, en is daarmee overgestapt naar een van Kerings belangrijkste concurrenten op de luxegoederenmarkt. Wat betekent dat voor de markt en de positie LVMH?

Financiële details van de overstap blijven nog even geheim maar zullen waarschijnlijk in september bekend worden gemaakt. Wel is al duidelijk dat Stella MacCartney zelf een meerderheidsbelang behoudt in het modebedrijf dat haar naam draagt en ook aanblijft als creatief directeur. McCartney is volgens LVMH's eigenaar Bernard Arnault een van de belangrijkste personen van de nieuwe, milieubewuste luxemodemarkt. Over de aantrekkingskracht van het merk voor LVMH zegt hij: "Doorslaggevend is dat Stella de eerste was die duurzaamheid en ethische kwesties al heel vroeg op de voorgrond plaatste."

Dat klopt, ver voor de huidige vegan en duurzaamheidsgolf, bij de oprichting in 2001 profileerde Stella McCartney het label - gelanceerd als joint venture met Pinault Printemps Redoute (PPR), dat sinds 2013 Kering heet - zich al als anti-leer en anti-bont en is daar nooit vanaf geweken.

Melania Grippo, een luxegoederenanalist bij Exane BNP Paribas en geciteerd door de 'Financial Times', schat dat het merk Stella McCartney een jaaromzet heeft van 280 miljoen euro tot 300 miljoen euro. Volgens Grippo heeft de nieuwe aanwinst "een marginale invloed" op de jaaromzet van LVMH en is de overname niet financieel gedreven, maar het bevestigt wel het vermogen van de groep om merken aan te trekken, te voeden en te ontwikkelen."

Investeren in Stella McCartney, maakt van LVMH de hoogste bieder op groene toekomst

Het partnerschap wordt door marktdeskundigen dan ook meer gezien als een bevestiging van LVMH's ambities op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen. LVMH heeft de afgelopen maanden bijvoorbeeld bezorgdheid geuit over het gebruik van dierenbont. Een zaak waar McCartney zich al jaren tegen uitspreekt. In het persbericht over de bekendmaking van de samenwerking liet LVMH nog weten dat Stella McCartney een prominente rol krijgt in de interne adviesgroep van LVMH dat duurzaamheidskwesties en ook ethiek binnen het concern zal bespreken en aanpakken.

De meeste recente investeringen van het bedrijf, en het inlijven van Stella McCartney is daar een voorbeeld van, zijn nadrukkelijk gericht op de toekomst. "Duurzaamheid is een zeer belangrijke factor en daar werken we hard aan," zei de CFO Jean-Jacques Guiony, tijdens de laatste presentatie van de financiële resultaten van LVMH. "Dit staat hoog op de prioriteitenlijst van de nieuwe generatie en de manier waarop zij naar merken kijkt.

LVMH's bereidheid om investeringen te doen die niet zozeer gaan over omzetgroei, maar over andere zaken, wijst volgens 'Vogue Business' op een ware ommekeer binnen de branche. Of zoals Crédit Suisse-analisten in een recent rapport schreven: "De belangrijkste reden voor deze en andere investeringen in duurzaamheid is het halo-effect dat ze hebben op de overige 95 procent van de onderneming."

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.uk.

Foto: Stella McCartney Facebook

LVMH
Stella McCartney