70 jaar Adidas: Hoe de sportgigant de top bereikte

München - 18 augustus 1949: Adi Dassler’s nieuwe bedrijf Adidas wordt geregistreerd in het commerciële register. 70 jaar later is het aantal medewerkers uitgebreid van 47 naar meer dan 57.000 en het kleine bedrijf uit Herzogenaurach in het zuiden van Duitsland heeft de wereld veroverd. Het afgelopen jaar stond de omzet op 22 miljard euro waardoor het een van de grootste sport bedrijven ter wereld is.

Wie is Adi Dassler?

Tot de dag van vandaag is de innovatieve geest van de oprichter de stuwende kracht achter het succes van het bedrijf. Bedenk je dat zeventig jaar geleden sportschoenen niet bestonden zoals we ze vandaag kennen. Het beste wat er was waren paardrijlaarzen en bergschoenen. Sneakers of voetbalschoenen bestonden niet. Adolf Dassler - bekend als Adi - zag het levenslicht op 3 november 1900 en experimenteerde met sportschoenen aan het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw voordat hij samen met zijn broer Rudolf Dassler de ‘Gebrüder Dassler Shuhfabrik’ startte in 1924. Tussen 1932 en 1933 deed hij kennis op aan de hoog aangeschreven technische school voor schoenen in Primasens in Duitsland. De samenwerking tussen de broers ging echter niet van een leien dakje en ze gingen ieder hun eigen weg in 1948. Rudolf Dassler richtte Puma op en een jaar later volgde Adi met zijn eigen merk Adidas.

70 jaar Adidas: Hoe de sportgigant de top bereikte

Voetbal - voor altijd gelinkt aan Adidas

Dankzij de winst van het Duitse nationale team in 1954 in Bern kreeg het merk met de drie strepen wereldwijde bekendheid. De innovatieve lichtgewicht voetbalschoenen met studs die vervangen konden worden waren veel beter dan de zwarte voetbal laarzen van de concurrenten die veel gebruikt werden in die tijd. Adi Dassler had altijd het doel om atleten beter te maken door nieuwe en innovatieve producten. Uwe Seeler’s speciaal gevoerde voetbal laarzen, waardoor hij na een blessure aan zijn achilleshiel sneller weer kon spelen, werden beroemd. Atleet Heide Ecker-Rosendahl won twee gouden medailles in München in 1972 op Adidas-schoenen met kleine zuignappen onder de schoenen.

Het archief inspireert tot de dag van vandaag

Beide paren staan nu in het archief van het bedrijf waar het altijd 18 graden is en de luchtvochtigheid 55 procent bedraagt. De meer dan 40.000 objecten uit meer dan 100 jaar aan sportgeschiedenis geven Adidas ontwerpers keer op keer inspiratie. Het erfgoed is goed terug te zien in veel recente producten: De voetbalshirts voor het wereldkampioenschap gebruikte de zwarte, rode en gouden strepen van het ontwerp uit 1990. Hetzelfde geldt voor schoenmodellen zoals de Continental 80 of de Nite Jogger die gebruik maken van klassieke silhouetten. Klassiekers zoals Stan Smith en Superstar zijn ook al decennia te vinden op de markt.

70 jaar Adidas: Hoe de sportgigant de top bereikte

Innovatie is de motor van de sport industrie

De sportmarkt draait op innovaties; ze zijn de motor van de industrie. Adidas bewijst dit keer op keer - zowel op het gebied van producten als productie, alhoewel de twee nooit gescheiden kunnen worden. Dit jaar presenteerde Adidas de eerste volledig te recyclen renschoen ‘Futurecraft Loop’. Het bedrijf betrad ook nieuw gebied met Parley-producten die gebruik maken van gerecycled oceaanplastic en deze producten zijn al vanaf 2015 beschikbaar. In 2019 wil Adidas elf miljoen schoenparen produceren gemaakt van gerecycled plastic.

Massamarkt en lifestyle

Adidas was een van de eerste sportbedrijven die succesvol de lifestyle markt betraden. Sub-merken zoals Adidas Orginals of Y-3 laten zien dat Adidas aansluiting kan vinden bij een zeer specifieke doelgroep. Andere experimenten, zoals de jongere en modegevoelige lijn Adidas Neo werden juist stopgezet. Ook kreeg het bedrijf vaak creatieve steun van internationale sterren zoals Kanye West, Pharrell Williams en Beyoncé.

Beeld: Adidas Group

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op FashionUnited DE en UK. Vertaald en bewerkt door Caitlyn Terra.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN