Kering verbindt zich tot volledige koolstofneutraliteit
bezig met laden...
Kering heeft een ambitieus plan aangekondigd om volledig koolstofneutraal te gaan werken binnen de eigen activiteiten en in de complete toeleveringsketen. Twee weken eerder maakte het luxeconcern bekend dat Gucci koolstofneutraal was geworden.
Om dit doel te realiseren zal het Franse bedrijf zijn broeikasgasemissies van 2018 verrekenen, na aanvankelijk deze te zullen trachten te voorkomen en terugbrengen ‘als een volgende stap in zijn toezegging voor de lange termijn tot duurzaamheid”.
“Als het op klimaatverandering aankomt, kunnen we het nemen van concrete stappen niet langer uitstellen. We moeten als ondernemingen onze verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen voor de broeikasgasemissies die we in totaal genereren,” zei François-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering, in een persbericht. “Kering verbindt zich als groep aan volledige koolstofneutraliteit in onze activiteiten en toeleveringsketens. Terwijl we ons concentreren op het voorkomen en terugbrengen van onze broeikasgasemissies om tegemoet te komen aan ons Wetenschappelijk Gefundeerde Target, zullen we al onze resterende emissies verrekenen en de conservatie van onmisbare bossen en biodiversiteit wereldwijd steunen.”
Kering verbindt zich tot koolstofneutraliteit
Deze nieuwe toezegging staat in het verlengde van de jaarlijkse verrekeningsaanpak van Kering die in 2011 tot stand kwam en waarin aanvankelijk Scope 1 en 2 van het Greenhouse Gas Protocol opgenomen waren. Sindsdien maakt Kering goed gebruik van zijn vooruitstrevende Environmental Profit and Loss (EP&L) boekhouding om de broeikasgasemissies van de groep te analyseren. Zo kan het “de op maat gemaakte toeleveringsketen initiatieven en efficiëntieprogramma’s implementeren om op effectieve manier zijn emissies te voorkomen en reduceren.”
Kering heeft ook een Wetenschappelijk Gefundeerde Target (goedgekeurd door het WGT initiatief) gesteld om alle broeikasgasemissies gerelateerd aan de eigen activiteiten en toeleveringsketen voor 2025 met 50 procent terug te brengen (vanaf een baseline uit 2015). Deze targets hebben sinds 2015 een reductie van 30 procent van het koolstofgehalte in de winkels van de groep opgeleverd.
Ook wil de groep zijn eigen conversie naar duurzame energie verhogen om tegemoet te komen aan de toezegging van 100 procent voor de groep, waarbij 100 procent van het energieverbruik in ruim zeven landen duurzaam is, 77 procent daarvan in Europa.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk op fashionunited.uk. Vertaling en bewerking door Wendela van den Broek.
Foto: Gucci, Facebook