• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Tien jaar Komono: ‘De kracht is het steeds vertalen van tijdloosheid naar collecties’

Tien jaar Komono: ‘De kracht is het steeds vertalen van tijdloosheid naar collecties’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |CEO INTERVIEW

“In een snel evoluerende modeindustrie is het uniek dat we tien jaar lang groei hebben kunnen realiseren.” Het Belgische merk Komono viert deze maand zijn tienjarige jubileum, en medeoprichter en CEO Anton Janssens, op de homepagefoto, kijkt met trots terug op de ontwikkeling die het label heeft doorgemaakt. Van een nationaal brillenmerk is Komono uitgegroeid tot een accessoireslabel dat wereldwijd verkrijgbaar is. Met verkooppunten in bijna tachtig landen en winkels in steden als Brussel, Amsterdam, Madrid en Tokio beweegt Komono mee in een branche met een steeds grotere dichtheid aan luxueuze brillen- en horlogelabels.

Komono’s tiende verjaardag gaat gepaard met een speciale jubileumcollectie. Als eerbetoon aan hetgeen Komono tien jaar geleden op de kaart heeft gezet, namelijk de Print Series-horlogelijn, biedt de collectie accessoires met de kenmerkende “fashionable” prints. De lijn werd gecreëerd in samenwerking met het Duitse ontwerpbureau Bureau Mirko Borsche, en bestaat uit vijf horloges en vijf zonnebrillen. De producten zijn er in “contrasterende kleuren” en zijn voorzien van Komono’s kenmerkende prints, waaronder een bloemen-, dieren- en paisley-print. Waar de horloges zich kenmerken door een aluminium wijzerplaat, zijn de brillen voorzien van de karakteristieke zwarte, rubberen coating.

In aanloop naar de lancering van de jubileumcollectie spreekt FashionUnited telefonisch met Janssens. De directeur blikt terug op Komono’s evolutie door de jaren heen, en wijdt onder meer uit over samenwerkingscollecties en verdere plannen van het accessoiremerk.

Wat kun je vertellen over de ontwikkeling van Komono’s concept en strategie?

Janssens: “In grote lijnen is het concept van Komono nog hetzelfde als tien jaar geleden. Onze identiteit is nog steeds ‘making luxury accessible’. ‘Eigentijdse mode’ is en blijft de insteek van onze collectie, dus de kracht van Komono is om tijdloosheid steeds te vertalen naar de collecties, op basis van trends. We zijn gegroeid binnen de markt van het minimalisme, maar als de trend meer richting sportieve mode gaat, dan maken wij dat weer tijdloos.”

Wat zijn de belangrijkste markten voor Komono?

“Komono is beschikbaar in 75 landen. Onze focus ligt momenteel grotendeels op Europa. Dichtbij, in België, gaat het goed met het merk. In het afgelopen jaar hebben we er met 30 procent geplust. In Nederland gaat het ook prima, al zijn we daar van plan om nog iets meer de merkidentiteit naar voren te laten komen. Al met al is de Benelux een topregio voor ons.”

“Buiten Europa hebben we geen haast. Het hangt vooral af van de samenwerkingen die we aan kunnen gaan. We hebben winkels in Colombia, en in Mexico gaat er binnenkort een winkel open. Een land als China is natuurlijk een belangrijke markt waar je niet omheen kunt. Maar dat denkt natuurlijk iedere retailer.”

De modeindustrie heeft de afgelopen tien jaar niet stilgestaan. Hoe kijk jij daar naar?

“Het retailklimaat is nu heel anders. De eerste vijf jaar waren we de enige met ons concept in de branche, nu niet meer. We hebben dus te maken gekregen met het competitieve landschap. Dat maakt het werk leuk, maar zorgt er ook voor dat we nog meer en beter onze eigen identiteit en normen en waarden moeten communiceren. Wat maakt Komono zo anders dan anderen? Dat is belangrijk geworden.”

“Wat Komono anders heeft gemaakt dan anderen, zijn de investeringen in research & development en in campagnes. Door het communiceren met consumenten kunnen we echt een brand neerzetten, en veel merken doen dat niet.”

Hoe speel je in op de groei qua productie van de collecties?

“We produceren in China, en daar hebben wij in principe goede afspraken. China is vandaag de dag de beste modeproducent ter wereld, ondanks verhalen dat merken er vaak onderbetalen. We hebben het kaf van het koren weten te onderscheiden door goede partnerships en projecten te realiseren. In Hong Kong hebben wij een lokale Komono-hub, van waaruit we toezien op de productieprocessen en de handhaving van de kwaliteitsstandaarden.”

Komono lanceert vaak samenwerkingscollecties. Wat kun je daarover vertellen?

“Samenwerkingen zijn absoluut een manier om je als merk te onderscheiden. Het brengt de doelgroepen van beide partijen samen. Samenwerken doe je natuurlijk met gelijkgestemden, want op die manier versterken beiden elkaar. Het idee van samenwerkingen is dat de merknaam bekender wordt. De belangrijkste facetten voor ons om een samenwerking aan te gaan, zijn nog altijd de passie, de esthetiek en de luxury value. We staan open voor samenwerkingen met allerlei partijen, zoals kunstenaars, stoffenfabrikanten of academies. Onlangs realiseerden we nog een samenwerking met de modeacademie van Antwerpen.”

Kun je wat vertellen over plannen voor de toekomst?

“Mijn aandacht gaat naar kwaliteit en content, naar nog betere producten en een snellere evolutie. We zijn van plan de merkidentiteit nog nadrukkelijker naar buiten te brengen. Op die manier kan de groei ook voortzetten. Er komen goede samenwerkingen met partners en retailers aan, we blijven actief in het onderhouden met menselijke relaties. Dat laatste vind ik erg belangrijk.”

“Er lopen plannen voor de Nederlandse markt, de bestaande verkooppunten lopen er goed. Er is geen concreet streven als in ‘nu gaan we twintig winkels openen’. We kiezen voor een gezonde mix van retail en groothandel.”

Komono’s jubileumcollectie wordt op 11 oktober gelanceerd.

Werken bij Komono? Klik hier voor de openstaande vacatures!

Beeld: Komono

Anton Janssens
Komono