• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Interview: Ronald van der Kemp, Holland's eerste eco-couturier

Interview: Ronald van der Kemp, Holland's eerste eco-couturier

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |INTERVIEW

Ronald van der Kemp ontvangt vandaag de prestigieuze mode-onderscheiding Grand Seigneur; een prijs die wordt toegekend aan ontwerpers die een uitzonderlijke bijdrage leveren aan de Nederlandse mode-industrie en daarbuiten. De prijs is sinds zijn oprichting in 1984 28 keer toegekend.

Er is geen geschiktere kandidaat om de prijs in ontvangst te nemen dan de Nederlandse couturier Ronald Van der Kemp voor zijn label RVDK. Lang voordat duurzame mode ‘in de mode’ kwam, geloofde van der Kemp er al in dat het duurzame pad de enige juiste weg was om te bewandelen; de reden dat de ontwerper/revolutionair vijf jaar geleden zijn high-end circulaire modebedrijf RVDK lanceerde.

Op de tweede verdieping van zijn lichte studio in het hart van Amsterdam praat FashionUnited met Ronald van der Kemp over duurzaamheid, wat hij de afgelopen jaren heeft geleerd en waar hij nog steeds voor vecht.

De Grand Seigneur is een enorme erkenning voor uw talent en uw bijdrage aan de Nederlandse mode, maar de reis van RVDK lijkt nog maar net begonnen. Wat zijn de ambities voor de komende vijf jaar?

Ronald van der Kemp: "Om het woord te verspreiden, onze positieve ethische boodschap over te brengen aan een groter publiek en een echte impact te maken door opwindende mode-statements en verantwoorde producten te creëren. Het couture-aspect van het bedrijf is waar alles begint. We breiden ons privéklantenbestand elk seizoen uit en werken samen met andere bedrijven om creatieve oplossingen te vinden voor het rampzalige afvalprobleem. Dit doen wij door spannende collecties te produceren die zijn gemaakt van restjes, bijproducten en afval. We zijn op dit moment bezig met de ontwikkeling van een volledig duurzame parfum- en huidverzorgingslijn, duurzame zonnebrillen en sieraden als kunst. Het is constant zoeken naar manieren hoe je een winstgevend couturehuis van de toekomst kunt zijn, zonder de wereld en alles wat erop leeft te beschadigen."

U bent al pionier en kruisvaarder voor ethische mode lang voordat duurzaamheid een buzzwoord werd. Wat zou u graag zien veranderen in de industrie?

"Ik zou graag zien dat de grote conglomeraten hun systeem aanpassen, de volledige verantwoordelijkheid nemen voor hun daden en hun producties vertragen. Het gaat hierbij om echte verandering en niet om duurzaamheid als marketingtool. De aanhoudende parade van modeshows en collecties moet worden vertraagd. Merken moeten nadenken over nieuwe en andere manieren om momentum te creëren en klanten aan te trekken."

U staat op het punt om aankomende juli, tijdens de couture week in Parijs, uw tiende collectie te tonen. Wat is er veranderd sinds het eerste moment dat u uw collecties op de modeweek presenteerde?

”De nadruk ligt tegenwoordig meer op couture en statement-stukken. Het DNA van het merk is nog steeds hetzelfde, maar ik denk dat de kleding met meer detail en verfijning wordt gemaakt en een echte 'moderne' couture-gevoeligheid toont. We zitten met onze duurzame couture ook in de intieme cirkel van haute couture-klanten, dat was mijn droom toen ik net begon.”

Vertel ons eens over ‘een typische week uit het leven van Ronald van der Kemp’. Hoe verloopt bijvoorbeeld de week voor het in ontvangst nemen van de Grand Seigneur-prijs?

"Voorbereiden op de show, werken aan de laatste stukken, fittingen inplannen, de accessoires ontwikkelen. Ik denk ook aan het showconcept, de styling van de modellen en de uiteindelijk boodschap. We werken aan ons parfumconcept en elke dag hebben we vergaderingen, interviews en doen we wat we kunnen om het bedrijf vooruit te helpen. Samen met mijn zakenpartner Mirjam Bax hebben we een ambassadeursprogramma opgezet waarmee we contact zoeken met een kleine groep beleggers die ons merk ondersteunen en willen helpen met het verspreiden van het woord."

U was een van de eerste ontwerpers aan het hoofd van een luxe huis die openlijk sprak over duurzaamheid en liet zien dat er ook andere mogelijkheden zijn. Wanneer werd u zich bewust van de schadelijke gevolgen van de kledingindustrie?

"Ik realiseerde me na 25 jaar werken in de luxe mode-industrie dat de huidige modepraktijk uit de hand liep. Luxe merken zijn even schadelijk voor het milieu als de fast fashion-bedrijven. De meeste activisten richten zich op de betaalbare modeproducenten en retailers, maar ik realiseerde me dat high fashion veel van dezelfde problemen, overproductie met afvalproblemen als gevolg, in de hand werken.”

"Het probleem is dat bedrijven te groot zijn geworden om noodzakelijke veranderingen te bewerkstelligen. Bedrijven kunnen niet gewoon blijven groeien. Wat vijf jaar geleden op een duurzame manier gebeurde, was niet 'echt mode' en niet erg sexy. Mijn missie was om eerst de top van de modewereld te veroveren met opwindende mode, tegelijkertijd was onze ethische boodschap altijd de kern van wat we deden."

Ronald van der Kemp ontvangt op 17 juni de Grand Seigneur-prijs in Amsterdam. Ga voor meer informatie over de ontwerper naar www.ronaldvanderkemp.com.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking Marjolein Stormezand.

Beeld: Marijke Aerden, via RVDK

Duurzame mode
Grand Seigneur
Haute Couture
Ronald van der Kemp
RVDK