De Berlijnse modebranche doorbreekt barrières in duurzaamheid

Duurzame mode staat in bloei. Met de toenemende belangstelling van conventionele retailers, wordt het onderwerp steeds minder een niche en wordt het een meer mainstream richting in de modeindustrie. Dat bewezen de Berlijnse modebeurzen begin juli.

Een kleurrijk, gerafeld spijkerjack; een oversized, zeeblauwe strohoed gecombineerd met felrood; een broek met splitten vanaf de knieën, en de modellen zijn internationaal gecast. Het catwalkspektakel van de duurzame modebeurs Neonyt in Ewerk Berlin tijdens Berlijn Fashion Week is expressief en luid.

Duurzame kleding is modieus - en Neonyt voert dat idee aan. De nieuwe, overkoepelende beurs, waaronder ‘s werelds grootste beursbedrijf Messe Frankfurt haar beurzen Green Showroom en Ethical Fashion Show verenigde, vond voor het eerst plaats in januari.

De exposerende modemerken moeten voldoen aan 70 procent van de sociale en ecologische criteria, en daarna moeten ze nog slagen voor een modetest, zei Thimo Schwenzfeier, hoofd van Neonyt, onlangs op de beurs Kraftwerk in Berlijn. “Bedrijven die gewoon wollen truien produceren, zullen we niet accepteren,” legt hij uit.

De Berlijnse modebranche doorbreekt barrières in duurzaamheid

Foto: Neonyt | FashionUnited

De twee onderste verdiepingen van Neonty zijn vol, met 170 exposanten die verschillende producten vertonen, van handtassen gemaakt van ‘appel-leer’ en ossenbloed sneakers tot aan viscose jurken van rozenblaadjes. Neonyt, en haar voorgangers Green Showroom en Ethical Fashion Show, houden de internationale modeindustrie op de hoogte over de nieuwste ontwikkelingen. Dat zei Kayla Marci, marktanalist bij het retail data-analyse bureau Edited, per e-mail. “Berlijn is al lang een pionier op het gebied van ethiek, en duurzaam is een cruciaal thema in de fashion week.”

Iets meer dan de helft van de bezoekers van Neonyt afgelopen januari, bestond uit detaillisten. Bij stands kan men niet alleen eigenaren van ‘groene’ winkels ontmoeten, maar ook conventionele moderetailers die overwegen om duurzame kleding aan hun assortiment toe te voegen. De groeiende interesse van traditionele modewinkels weerspiegelt zich ook in de andere bezoekerssamenstelling bij Neonyt.

Belangstelling van conventionele retailers neemt toe

Bij de eerste editie van Neonyt in januari, was 40 procent van de bezoekers een conventionele retailer. Drie jaar geleden was dit slechts 20 procent, aldus Schwenzfeier. De rest van de bezoekers waren winkeliers gespecialiseerd in duurzame mode. Van de aanwezige winkelketens waren nu ook meer kopers ter plaatse. “We werken ook heel, heel hard. We willen meer conventionele retailers naar deze beurs halen,” zei hij.

Bezoekers omvatten kopers van grote warenhuizen en modewinkels, zoals Selfridges, Zalando, Breuninger en Galeries Lafayette. Internationale kopers die zijn gespecialiseerd in het onderwerp duurzaamheid zijn ook ter plaatse, maar meestal zijn dat echter nog Duitstalige klanten, vertelde Sebastian Thies, directeur van de Duitse high-end sneakerproducent Nat-2, die innovatieve en natuurlijke materialen gebruikt, waaronder hooi, gerecycled glas en wijnkurken.

De Berlijnse modebranche doorbreekt barrières in duurzaamheid

Foto: Nat-2 Booth | FashionUnited

Berlijn is een interessante locatie om de ontmoeting tussen conventionele en duurzame mode te bekijken, omdat hier duurzame beurzen zoals Neonyt en ook commerciële beurzen als Premium en Panorama plaatsvinden. Die twee grote kledingbeurzen hebben dit groeiende, duurzame segment ook al ontdekt.

Voor de vierde keer hebben duurzame merken hun collecties al gepresenteerd in het Xoom-format bij Panorama, in het westen van Berlijn. Zijden sjaals, vegan schoenen en duurzame denim waren te zien bij vijftien stands. Bovendien was in een conceptstore in het midden van de beursvloer te zien hoe men ‘groene’ modemerken in een winkel zou kunnen presenteren. Xoom is de uitgebreide Berlijnse tak van de Innatex-beurs, die is gespecialiseerd in duurzaam textiel en welke in 1997 werd opgericht. Innatex vindt deze week plaats in Hofheim-Wallau.

Dit seizoen riep vakbeurs Premium ‘Sustainable Future’ uit als thema, waarbij zeventig duurzame merken op de beursvloer te vinden waren. De organisatoren schatten dat gemiddeld 250 duurzame merken zullen exposeren tijdens Berlijn Fashion Week. Hoewel hun aandeel in het totaal aantal merken slechts op 10 procent ligt - er waren ongeveer 1.800 merken te zien tijdens Berlijn Fashion Week - trekt de snelle groei van het segment veel aandacht, zo blijkt uit de gegevens van Edited.

De Berlijnse modebranche doorbreekt barrières in duurzaamheid

Foto: Concept Store bij Xoom / Panorama | FashionUnited

Het aantal producten op de Duitse markt dat als duurzaam is bestempeld, is volgens retail data-analyse bureau Edited 64,6 procent, jaar-op-jaar tot juli, gestegen. “Ondanks deze factoren blijft de aanwezigheid van fast fashion voortbestaan,” zei Marci. “Een uitdaging voor bedrijven die duurzame mode in hun assortiment willen opnemen, is om prijsbewuste consumenten aan te trekken.”

Duurzame merken melden dat retailers groeiende interesse hebben. Het Spaanse label Avasan, dat handgeschilderde kimono’s uit Andalusië aanbiedt, heeft ondanks voor het eerst een conventionele retailer weten aan te trekken, zo vertelde oprichter Amy Valentine bij Neonyt aan FashionUnited. “Ik had vandaag veel nieuwe klanten,” zei Claudia Lanius, eigenaar van het Duitse merk Lanius. Het damesmodemerk levert aan ruim 380 retailers - waarvan 50 procent gemengde winkels en 20 procent conventionele zaken. Ze is ervan overtuigd dat Neonyt de juiste plek voor haar is, zo vertelt ze wanneer ze wordt gevraagd naar duurzame merken die zijn verhuisd naar andere beurzen om klanten te winnen.

De Berlijnse modebranche doorbreekt barrières in duurzaamheid

Foto: Lanius stand bij Neonyt | FashionUnited

Veja, het populaire vegan sneakermerk, exposeert bijvoorbeeld op de beurs Seek - net als het duurzame denimmerk Kings of Indigo - om zich te presenteren in een streetwear-omgeving. “Bij Neonyt netwerken we, en bij Premium verkopen we,” legde Daniël Beernink, directeur en oprichter van het Nederlandse label Rhumaa uit. “Waar de focus bij Neonyt op materialen ligt, richt Premium zich meer op design.”

Dat merken zich tussen verschillende beurzen bewegen, weerspiegelt de toenemende concurrentie in het groeiende marktsegment van duurzame mode. Hoewel het nog wel even zal duren voordat ‘groene’ mode een plek wint op de massamarkt, rijst de vraag of er in de toekomst nog beurzen met een speciale focus op duurzame mode nodig zullen zijn. Een vergelijkbare vraag gaat op voor Berlijn, een stad die zich richt op duurzame mode. Het duurzame format ‘Impact’ van de Parijse modebeurs Who’s Next vindt in september voor het eerst plaats.

“Duurzaamheid is een wereldwijde kwestie, zo niet de meest relevante van dit moment. Het is volkomen begrijpelijk dat andere platforms dit herkennen, en erop reageren,” zei Thimo Schwenzfeier. “Maar we kijken naar onszelf, we zijn al tien jaar op de markt, we zijn ‘s werelds grootste beurs voor duurzame mode en we hebben een duidelijke visie voor de toekomst. Voor Neonyt en voor Berlijn.”

De Berlijnse modebranche doorbreekt barrières in duurzaamheid

Foto: Duurzame merken bij Premium | FashionUnited

Van onze Duitse correspondent. Het origineel van artikel verscheen op 8 juli op FashionUnited.de . Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Foto's: homepage John Phillips/Getty Images for Neonyt | overig beeld: FashionUnited

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN