• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • De baan van ... Michelle Claes - brand manager bij Jbc

De baan van ... Michelle Claes - brand manager bij Jbc

Door Christin Ho

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mensen|INTERVIEW

Antwerpen - In de rubriek 'De baan van ...' wil FashionUnited je inspireren met getuigenissen van professionelen uit de sector. Hoe ziet hun dag er gemiddeld uit? Welke skills hebben ze nodig voor hun job? Voor welke uitdagingen komen zij te staan? Deze keer bellen we met Michelle Claes, brand manager bij kledingketen jbc.

Hoe ben je bij deze baan terechtgekomen?

"Omdat ik enorm geïnteresseerd ben in mode solliciteerde ik na mijn studies bij de aankoopafdeling van Jbc. Jammer genoeg werd ik niet weerhouden, maar Jbc geloofde wel in mijn capaciteiten. Een maand later werd ik opgebeld voor een job als assistent-marketeer. Een baan die beter in lijn lag met mijn behaalde diploma communicatiewetenschappen.”

”Nu 8,5 jaar later ben ik uitgegroeid tot de brand manager van het merk. De baan is op mijn lijf geschreven. Het klinkt cliché, maar het is zo: ik had nooit verwacht dat ik mijn job zo leuk zou vinden. Ik haal er veel meer uit dan ik aanvankelijk had verwacht.”

Michelle Claes in het kort:
  • Leeftijd: 31 jaar
  • Opleiding: Master Communicatiewetenschappen
  • Functie: 1,5 jaar brand manager bij jbc
  • Loopbaan: 2 jaar marketing assistent,
    3 jaar marketing coördinator,
    2 jaar content manager bij jbc

Hoe ziet je dag eruit bij Jbc?

"Als brand manager ben ik verantwoordelijke van de marketingafdeling. Ik analyseer de wensen en behoeften van (potentiële) klanten en stem hier vervolgens de marketingactiviteiten op af. Voor mij is het belangrijk om vernieuwend en creatief uit de hoek te komen, zonder het dna van Jbc uit het oog te verliezen. Dit doe ik allemaal in nauw overleg met de andere afdelingen en Ann Claes, die samen met haar broer Bart Claes Jbc runt en hoofd is van aankoop.”

”Concreet denk ik strategisch na over hoe we onze collecties in de verf kunnen zetten, zowel online op onze sociale mediakanalen, via de webshop en website; en offline in het Jbc magazine met inspirerende kledingtips en fotoshoots. Bijvoorbeeld voor de Samson & Gert afscheidscollectie hebben we vier dagen voor de lancering ervan nostalgische quotes en weetjes gedeeld via onze sociale mediakanalen en fans van alle leeftijden gevraagd om gezicht te zijn van de collectie. Ook in onze winkels willen we een aangename sfeer creëren voor de consument door na te denken over een andere opstelling van de collecties, een speelhoek voor kinderen en happenings op belangrijke dagen voor het gezin zoals Sinterklaasbezoeken."

Wat vind je zo leuk aan je job?

"De groepsdynamiek binnen Jbc stimuleert en inspireert mij enorm om samen te werken met de andere afdelingen. Als ik bijvoorbeeld een leuk idee heb voor een kledingstuk, stap ik naar de aankoopafdeling en bekijken we samen hoe we dat kunnen realiseren. Even goed kan de aankoopafdeling waardevolle input leveren voor onze acties. Die kruisbestuiving tussen departementen houdt me scherp en gefocust in mijn job."

Hoe is je job geëvolueerd doorheen de jaren?

"In mijn beginjaren leerde ik Jbc tot in de kleinste details kennen. Ik jongleerde tussen verschillende afdelingen om erop toe te zien dat alles naadloos werd uitgevoerd: stalen in- en uitpakken, photoshoots inplannen, lokale marketing events uitdenken en opvolgen ... Hierdoor kreeg ik een goed zicht op het reilen en zeilen van het bedrijf, leerde ik omgaan met deadlines en loste ik kleine akkefietjes op.”

”Ook de opkomst van e-commerce en sociale media had een enorme impact op mijn job. Het inzetten van sterke content voor online en sociale media marketing blijft één van mijn belangrijkste taken binnen Jbc."

Welke uitdagingen staan jou te wachten?

"De modesector is een bikkelharde wereld. Het blijft een uitdaging om als confectieketen relevant te blijven en zo origineel mogelijk uit de hoek te komen om (potentiële) consumenten te kunnen boeien. Van een samenwerking met beroemdheden en ontwerpers tot nieuwe winkelconcepten, samen met de CEO Bart Claes en tevens marketing verantwoordelijke zijn wij steeds bezig met 'de volgende stap' om onze marktpositie verder te verstevigen."

Als je terugkijkt op je carrière bij Jbc, wat blijft je dan vooral bij?

“Mijn grootste verwezenlijking als brand manager bij Jbc is de folder te hebben omgetoverd tot een magazine met relevante verhalen, mooie fotoshoots, collecties en leuke acties die onze klanten inspireren. Bovendien vormt de look en feel van het magazine de rode draad voor alles wat we doen op onze sociale mediakanalen en op de winkelvloer.”

Heb jij tips voor mensen die in je voetsporen willen treden?

Do the job before you get the job”. Door nieuwsgierig, behulpzaam en leergierig te blijven, kleur je onbewust buiten de lijnen van je jobomschrijving en blijf je je potentieel uitbreiden. Een andere tip: leer omgaan met deadlines en relativeer stress. De wereld of jouw wereld zal niet vergaan als je een deadline niet haalt. Integendeel, je zal weer wat bijgeleerd hebben over jezelf.”

Over Jbc
Jbc is een Belgische kledingketen met mode voor het hele gezin. Het bedrijf van oprichter Jean-Baptiste Claes wordt al sinds 2004 gezamenlijk geleid door zijn kinderen Ann en Bart Claes. In 2013 krijgt Jbc er een zus bij. Mayerline wordt overgenomen door Claes Retail Group (CRG, het moederbedrijf boven Jbc).

Het hoofdkantoor van Jbc is gevestigd in Houthalen en sinds 2013 de werkplek voor meer dan 280 medewerkers. Jbc is lid van de Fair Wear Foundation en zet zich in om duurzame mode te brengen met respect voor mens en milieu.

Werken bij JBC? Bekijk hier de jobs >>

Foto’s: Michelle Claes

brand manager
De baan van
JBC
Michelle Claes
Workinfashion