De baan van… Christine Boland - trendanalist

Hoe glamoureus is een baan in de mode nou echt? Banen in de mode industrie kunnen fascineren, maar welk harde werk gaat hier nou werkelijk achter schuil? Daarom neemt FashionUnited in de rubriek ‘de baan van…’ een kijkje achter de schermen, soms letterlijk, bij interessante banen in de mode. FashionUnited belt daarom met Christine Boland die al dertig jaar trendanalist is en regelmatig trendtalks geeft op evenementen van Appletizer.

Hoe ben je bij deze baan terecht gekomen?

“Na de middelbare school ben ik psychologie gaan studeren en uiteindelijk was dat niet helemaal wat ik wilde. Toen ben ik naar de modeacademie gegaan. Dat was een driejarige opleiding in Amsterdam en toen heb ik mijzelf een vierde jaar gegeven waarin ik stage ging lopen bij styling afdeling van de Bijenkorf. Ik merkte toen dat mijn mode opleiding en psychologie samen kwamen. Je moet vooruit kunnen kijken als inkoper en wij moesten de inkopers adviseren wat zij over een jaar in de winkel moesten hebben. Dan moet je natuurlijk wel een goed verhaal hebben. De vrouw die aan het hoofd van de afdeling stond heeft mij geholpen en van haar heb ik geleerd om uit te zoomen. “Wat gebeurt er in de wereld en hoe beïnvloedt dat wat wij willen en wat wij mooi vinden?” Mijn hele manier van werken is nog steeds gebaseerd op het feit dat design of mode de taal van de tijd is. Dus als je daar iets zinnigs over wil zeggen, moet je eerst de tijd begrijpen en pas dan ga je de taal leren spreken.”

“In die zin heb ik mezelf dat aangeleerd. Op school was ik al bezig met het ‘waarom’ achter de trends. Hoe langer je dat doet, hoe verder je vooruit kunt kijken omdat je begrijpt wat de emoties zijn van mensen en hoe design daar op inspeelt. Eigenlijk is het voorspellen van trends massa psychologie.”

Kun je dat ook uitzetten en nog normaal een boodschapje doen

“Dat kan ik wel, maar ik moet zeggen, het is wel een tweede natuur. Ik merk gewoon wanneer een interessant woord voorbij komt, of ik iets in de krant zie, dat ik ‘aan’ ga.”

Hoe zou jij jouw takenpakket omschrijven?

“Met mijn verhaal en analyse wil ik mensen inspireren, maar ook inzicht geven en empoweren. Ik wil op betekenisvolle wijze duiden en doorgronden wat er gebeurt en dat laten zien aan mensen. Mijn werk is altijd geslaagd op het moment dat de groep of een eenling waarmee ik werk geïnspireerd is door wat er komen gaat. Waardoor hij ook zelf weet wat hij daarmee gaat doen. Trends zijn namelijk overal, maar je moet een beeld hebben wat je ermee wil en waarom.”

Wat zijn volgens jou de belangrijkste vaardigheden als je trendanalist bent?

“Je moet nieuwsgierig zijn. Je moet breed kunnen kijken en toch ook in staat zijn om verbanden te zien. Je moet kunnen uitzoomen maar ook tot in de kleine details door kunnen akkeren waarom iets zo is. Ergens daartussen ontstaat een goed verhaal.”

Hoe ziet een gemiddelde dag eruit bij jou - Hoe gaat het in zijn werk?

“Ik begin altijd met hardlopen met mijn hond. Dat is altijd een goed begin van de dag. Er is meestal wel een presentatie of een analyse waar ik aan werk. Soms zit ik stukken te lezen en raak ik geïnspireerd, dan duik ik daarin en ontstaat er een nieuwe slide voor mijn presentatie. Een andere keer ga ik door mijn beeldbank heen en dan gaat het allemaal wat sneller. Ik ben veel bezig met research en dat visualiseren. Als ik mij focus op mode dan heb ik ook dagen waar ik samenwerk met Marijn Obertop. Dat is iemand die al jarenlang de analyse voor specifieke mode klanten doet bijvoorbeeld op het gebied van stoffen en kleuren. Dan kijken we de hele dag naar kleuren en welk verschil er is met vorig seizoen en waarom dat zo is.”

“Ik heb ontzettend afwisselende dagen. Soms ga ik ook juist naar een expositie om even wat inspiratie op te doen en ik reis natuurlijk veel voor mijn werk. Ik doe ook veel consultancy dus ik ben ook veel in bedrijven. Daar hoor en zie je ook weer dingen waar je van leert en die je aan het denken zetten.”

“Ik geef lezingen om te inspireren, maar ik doe dus ook consultancy in bedrijven, achter de schermen. We noemen dat de consultancy knipkaart. Het is een knipkaart met vier knippen en dan kun je me inzetten waar je maar wil. Meestal gaat dat over beleid en strategie, maar het gaat er ook wel eens over of een bedrijf een jaarkalender zal maken. Of welke kleuren ze in een winkelconcept willen laten overheersen. Dat is iets waar ik veel voldoening uit haal. Het bedrijf doet zijn eigen ding, maar ik ben een soort inspirator eens in de zoveel tijd. Bij lezingen zend je een bepaald verhaal, maar als je met iemand aan het werk gaat heb ik nog een hele rugzak aan ervaring die ik kan inzetten.”

Hoe lang doe je gemiddeld over de voorbereiding voor een van de trendpresentaties?

“Echt heel veel tijd, dat wil je niet weten. Er zitten sowieso twintig, misschien nog wel meer, volle werkdagen in. En dat is dan van twee of drie mensen. Als eenmaal het grote ei is gelegd en de première van de presentatie is geweest, die meestal door Appletizer wordt georganiseerd, dan is de voorbereiding nog maar een halve dag. Ik ga dan bij bedrijven ook de presentatie houden en kijk ik waar ik bij dat bedrijf de nadruk op kan leggen en of ik nog iets moet uitzoeken.”

“Mijn werkdagen zitten ergens tussen negen uur ‘s ochtends en zes uur ‘s avonds, maar soms werk ik een halve dag aan een presentatie en soms een hele dag niet. De twintig werkdagen zijn verspreid over een periode van zes weken. Ik loop ook vaak met de hond buiten, zonder telefoon, en dan loop ik door de weilanden en opeens vallen de kwartjes. “Dat beeld moet toch in dat thema en dit moet daarheen.” Dan neem je letterlijk even afstand en daar wordt het altijd beter van.”

Hoe is de baan van trendanalist veranderd sinds je gestart bent? Ik kan mij voorstellen dat in een wereld die zo snel verandert, jouw baan dat ook heeft gedaan.

“Dat is ook zo. Letterlijk dertig jaar geleden had je twee keer per jaar een prognose met een paar thema’s. Daar ging iedereen zijn eigen ding mee doen. Nu zijn er zo verschrikkelijk veel uitingsvormen en verschillende tempo’s waarmee mensen met het nieuws omgaan. Het gaat nu niet meer om wat de trend is maar om welk deel van de trend relevant is op welk moment. Want de catwalks vinden plaats en vijf minuten later staat het op Instagram en binnen zes weken hangt het bij de Zara. Maar dat wil niet zeggen dat het voor sommige ondernemers een jaar later niet nog steeds een hele goede vormentaal is.”

“Daarnaast kan de consument op zoveel verschillende manier aan informatie en spullen komen dat de rol van de winkel nu veel meer draait om de identiteit van de ondernemer. Als curator. Hoe maakt hij of zij een selectie uit alles wat er is op een manier die aansluit bij de klant. Dat is heel iets anders dan: “Wat is het laatste nieuws. Oh, Bretonse streepjes. Dan gaan we allemaal Bretonse streepjes doen.” Nee, het gaat erom dat je het op een manier doet die bij je past.”

Wat heb je ervaren als het zwaarste en het leukste als trendanalist?

“Het leukste vind ik toch weer iedere keer zien, al dertig jaar en al die zestig prognoses lang, dat ik er zelf enthousiast van wordt maar ook de ontwikkeling die plaatsvindt. Dat er toch elke keer weer een andere vormentaal uit voortkomt.”

“Het meest moedeloze word ik van mensen die zeggen: “Ja, maar dat heb ik al gezien.” Mensen die uitgeblust zijn en negatief en in een adem zeggen dat er niks nieuws is. Dan denk ik dat je niet goed kijkt. Dat vind ik dooddoeners. Als je echt goed kijkt, zit er zoveel informatie in. Het gaat erom wat je er mee doet. Je moet het ook willen zien.”

Hoe reageren mensen als je vertelt dat je trendanalist bent?

“Mensen zeggen heel vaak: “Ja wat wordt het?” Heb je een uurtje? Ik kan dat niet zomaar zeggen, daar heb je zoveel meer informatie voor nodig. Trendwatcher en trendanalist is ook een uitgehold begrip aan het worden, want iedereen is het tegenwoordig. Ik moet dus nog wel eens uitleggen wat het wel is. Het woord trend vind ik ook lastig, ik vind vormentaal veel interessanter. Wat is de taal van de tijd en wat kunnen we daarmee?”

“Veel mensen denken dat ik naar veel shows ga. Dat is helemaal niet nodig want je kunt alles online bekijken. Ik analyseer wel alle shows. Ook denken mensen dat ik altijd op reis ben, wat niet waar is. Ik zit veel dagen te researchen en te werken om die research relevant te maken. Veel denken dat het glamoureus is, maar dat komt door social media. Want dan ben ik in Kaapstad, dank in New York, Londen en Milaan. Maar dat zijn maar vier momentopnames in een halfjaar of een jaar. Het is ook gewoon hard werken, maar het is heel leuk en ik kan er nooit goed mee stoppen.”

“Mijn kinderen zeggen altijd trots: “Mijn moeder vind het fijn als ze maandag weer aan de slag kan.” Zij hopen dat ze dat later ook hebben.”

Over welke trend die je hebt gespot ben je zelf enthousiast?

Hacking the classics vind ik heel erg leuk. Bekende dingen worden gehackt waardoor toch een mooie kleine vernieuwing in de hele klassieke mode is. Ook het thema new romanticism vond ik leuk. De gedachtegang daarachter is dat alles toch door robots en kunstmatige intelligentie overgenomen wordt en we een basisinkomen hebben, dus we hebben tijd om te gaan dromen, mooie dingen te maken en poëzie te lezen. Het is een beetje gechargeerd, maar ook handgeschreven brieven en slow travelling past daarbij. Dat is niet een reflection of society, wat vaak zo is bij mode, maar een rejection, een afkeer van wat er gebeurt in de wereld. Hetzelfde geldt voor de trend van bizarre maximalism. Dat ongebreidelde plezier vind ik ook heel leuk.”

Wat vind je belangrijk dat mensen weten over deze baan?

“Nou, als je dit werk echt goed doet kun je van betekenis zijn voor de mensen voor wie je werkt. Door ze richting te geven, duidelijkheid, inspiratie, zin in de toekomst en ook wel hoop. Ik krijg vaak terug van detaillisten dat ze weer zin hebben in de toekomst en dat vind ik een belangrijk aspect. Het is niet alleen leuk en mooi maar het raakt aan zingeving. Als je het echt goed doet kun je inspireren waardoor de luisteraars hun werk ook weer goed kunnen doen.”

Heb je nog tips voor mensen die trendanalist willen worden?

“Ik zou daar wel een opleiding voor gaan volgen. Dat kan een kunstopleiding zijn, maar tegenwoordig zijn er ook genoeg opleidingen waar je trendwatcher kan worden. Ik zou veel lezen, nieuwsgierig zijn, dingen uitzoeken en proberen tussen de regels door te lezen. Je moet wel echt graven en puzzelen. Wat betekent iets nou echt, wat staat er nou echt?”

Beeld: Via Christine Boland

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN