De baan van... Kai Bolwijn - inkoper bij Megusta en eigenaar van an Irrational Element
bezig met laden...
Een kijkje achter de schermen bij iemand zijn baan: Is het wel echt zo tof als het lijkt of zijn er een hoop verborgen aspecten? Welke skill set heb je er voor nodig en hoe kom je terecht bij een functie als deze? Onder het mom van het doorlopende thema ‘work in fashion’ bij FashionUnited bellen we met Kai Bolwijn, inkoper bij modeboetiek Megusta in Utrecht, ontwerper van zijn eigen merk an Irrational Element en werkzaam bij het productiebedrijf Holland Sewing House wat hij runt met zijn vader en broer.
- Leeftijd: 26 jaar
- Opleiding: Autodidact
- Favoriete trend: “Persoonlijke stijl ontwikkeling gaat voor trends”
Hoe ben je bij deze baan terechtgekomen?
”Ik ben bij Megusta begonnen als manager, maar al snel zagen ze dat ik een beeld heb binnen de mode die de winkel kan helpen. Dat is omdat ik al sinds mijn dertiende bezig ben met mode en daar dus ook wel een aardig beeld over heb en een bepaalde kennis.”
”Mijn primaire baan is mijn kledingmerk, an Irrational Element, en daarnaast run ik samen met mijn vader en broer een productiebedrijf, Holland Sewing House, dat nog vrij jong is. De focus ligt daarbij op produceren voor Nederlandse designers, maar we werken ook met internationale namen. Het productiebedrijf begint winstgevend te worden, maar er moet nog steeds geïnvesteerd worden. Financieel haal ik daar nog niet zoveel uit en een eigen merk dat kost ook investeringen. Ik ben bij Megusta gaan werken om wat extra inkomsten te genereren.”
Hoe ziet zo’n dag als inkoper eruit?
”Als inkoper in Nederland voor zelfstandige boetieks is het nooit een fulltime ding waar je de hele dag mee bezig bent. In de tijd dat dit wel zo is, tijdens de piekperiodes, zijn we bezig met merken scouten, het analyseren van sales, mensen uitnodigen. Als je een bepaald sneakermerk wil hebben nodig je mensen uit en ontvang je die in de winkel. Wat vooral belangrijk is, zowel naar merken toe maar ook vanuit merken zelf, is het verhaal dat je probeert te vertellen. Elke winkel heeft een bepaalde identiteit en merken hebben daar een beeld bij welke producten ze kwijt willen in het concept. Per merk kijken we of het past bij de winkel of dat we juist vrij willen inkopen.”
”Als je een afspraak hebt in bijvoorbeeld Parijs, dan maak je een selectie van producten en die selectie wordt nagestuurd. Het team van Megusta en ik zijn geen fan van meteen een order schrijven. We nemen dus de order mee naar huis en daar gaan we nog een keer kijken, ook met het team erbij. Hoe kijken de medewerkers er tegen aan? We brainstormen, maken de selectie definitief, sturen die toe en dan doe je een aanbetaling voor de levering.”
Welke vaardigheden moet je hebben als inkoper?
“Het is misschien niet per se een vaardigheid, maar je moet gevoel hebben voor de klant en waar je naartoe wilt met de winkel. Voor elk item moet je een argument hebben waarom het in het assortiment zit. Dat is heel belangrijk, dat je een holistisch begrip hebt van je concept en je eigen merken. Je moet ook kwaliteit kunnen zien, zeker in het hoger segment. Een klant in dit segment, vooral met minder gehypte items zoals menswear en womenswear, heeft ook al een aardig begrip van kwaliteit. Als je een item koopt met een zeker prijspunt maar de kwaliteit komt niet overeen, dan ziet klant dat ook. Binnen een inkoopproces moet je alles kunnen verantwoorden, van kwaliteit tot wat het item gaat betekenen voor de winkel. Vanaf daar ga je proberen en testen met merken. Dat moet je zorgvuldig doen en uiteindelijk zie je hoe het uitpakt. ”
Wat is het zwaarste en wat is het leukste aan deze baan?
”Wat wel zwaar is, vooral als je met de seizoenen werkt, zijn de deadlines. Je moet je winkel runnen terwijl je inkopen doet en winkels verwachten dat je binnen een of twee weken je order klaar hebt staan. Dat is best wel zwaar, maar tijd in de mode industrie, dat merk ik ook met mijn kledingmerk en met het productiebedrijf, is je kostbaarste bezit. De seizoenen werken gewoon op een bepaalde manier en daar moet je rekening mee houden.”
”Het leukste is de producten binnen krijgen en op jouw manier neerzetten in de winkel. Naar showrooms gaan kan ook heel leuk en gezellig zijn en over het algemeen zijn de mensen ook erg leuk, maar eigenlijk is dat bijzaak.”
Je noemt de invloed van de seizoenen met de inkoop. Merk je nu dat meer merken afstappen van de seizoenen en gaan werken met drops of een ander schema dan we gewend zijn?
”Dat is wel wat we merken, maar het valt erg mee. Drops is meer iets voor streetwear, dat kopen wij ook wel in. Ik heb gemerkt dat sommige labels het proberen, afstappen van het traditionele schema, vooral in het hogere segment, maar veel komen daar toch weer op terug. Het is ook lastig, want aan de ene kant is dat ene drukke inkoopmoment vervelend, maar als je het heel erg gaat verspreiden wordt het ook weer lastig. Als je nu bezig bent met de inkoop, zit je daar helemaal in: tunnelvisie. Dat houdt je ook heel scherp. “
Je vertelde al dat je naast Megusta ook nog an Irrational Element hebt en het productiebedrijf. Hoe valt dat samen qua planning? Hoeveel tijd besteedt je aan het een en aan het ander?
Vandaag is een goed voorbeeld. Ik was om vier uur wakker, dus ben ik maar meteen aan het werk gegaan. Het hangt van de periodes af. Bij Megusta werk ik twee a drie dagen in de week, soms iets meer. Als dat meer wordt, dan ga ik dat wel voelen. Voor de rest bij het productiebedrijf,dat is een 24/7-ding. Dan word ik bijvoorbeeld in de ochtend wakker, dat kan ook zes uur zijn, en dan ben ik eerst bezig met de mails van mijn merk. Dan kijk wat voor communicatie is binnengekomen voor het productiebedrijf, dan ga ik bijvoorbeeld naar Megusta van tien tot zes. In mijn pauze heb ik de mail van het productiebedrijf nog eens gecheckt en op weg naar huis bel ik naar mijn vader over al die mails. Bespreken we hoe we over dingen denken en als ik thuis kom reageer ik op mijn merk. Later in de avond moet ik misschien nog even verder aan mijn eigen merk en dan is het negen a tien uur, soms later. Zulk soort dagen zitten er tussen. Het kan ook wat rustiger, als ik bijvoorbeeld niet bij Megusta werk.
In augustus besteedt FashionUnited extra redactionele aandacht het thema ‘Workinfashion’. Werken in de mode, in de breedste zin van het woord. Heeft u suggesties voor onderwerpen of kent of heeft u zelf een interessant beroep binnen de branche? Wij horen graag van u via tip@fashionunited.com.
Beeld: Persoonlijke foto Kai Bolwijn