Best of 2021: Achtergrond artikelen
bezig met laden...
Het jaar loopt weer op zijn einde, wat betekent dat FashionUnited traditiegetrouw terugblikt op de verhalen van het afgelopen jaar. Een selectie van lezenswaardige achtergrond artikelen gepubliceerd in 2021.
Van oud naar nieuw, uit het archief:
De liefde tussen mode en kunst is belangrijker dan ooit
Februari 2021 -De hedendaagse vereniging van kunst en mode gaat niet over verheven elitairen die elkaar op de schouders kloppen. Het is hoge cultuur met een nuchtere houding en, in de samenwerkingen met graffitikunstenaars, een uitloper van onze niet aflatende fascinatie voor luxelabels die met streetwear zijn verrijkt. Maar als de vermenging van de mode met de kunstwereld zou kunnen beïnvloeden hoe we naar kleding kijken, zodat deze in de fysieke ruimte van onze kasten dezelfde emotie overbrengt als een meesterwerk in een galerie, zou dat een bonus zijn. We zouden onze kledingstukken voor het leven kunnen koesteren en ze zelfs als verzamelobjecten kunnen beschouwen.
Lees hier meer.
Een roaring twenties 2.0: Dit kan het betekenen voor het modebeeld
Februari 2021 - Trendforecaster Lidewij Edelkoort ziet ook een roaring twenties wel gebeuren. “Plezier maken en het leven vieren zal erg belangrijk worden als het weer kan,” zo voorspelt zij ook in haar forecast ‘Blank Page’. Toonaangevend ontwerper Raf Simons nam de woorden ‘roaring twenties’ in een interview met Belgische krant De Morgen in de mond. “Als de geschiedenis zich herhaalt, en dat gebeurt wel vaker, dan zitten we nu in de jaren 1920. En we weten allemaal hoe de jaren 1920 eruit zagen: een explosie van mode, uitgaan, seks. Het kan bijzonder exuberant worden. Het kan gevaarlijk explosief zijn.”
Lees hier meer.
Nederland als productieland: Deze ateliers produceren al kleding op Hollandse bodem
Maart 2021 - Collecties produceren in verre landen? Het is wellicht de standaard geworden, maar de trend van nearshoring of zelfs productie in eigen land heeft door de coronacrisis extra aandacht gekregen. Maar waar kan in Nederland eigenlijk kleding geproduceerd worden en wie zijn de mensen daarachter? Onder andere Fabriek Fris, Schepers Bosman en A Beautiful Mess vertellen alles over hun productie in Nederland.
Lees hier meer.
Onverkochte voorraad: Wat gebeurt er met kledingitems als de winkels gesloten zijn?
April 2021 - Met de sluiting van winkels werden marktplaatsen plots een essentiële optie voor merken en retailers die hun activiteiten online verplaatsten in een poging overgebleven voorraden te verkopen. De groei van marktplaatsen tijdens de pandemie heeft laten zien waar grote delen van de koopwaar naartoe zijn gegaan. Amazon voegde alleen al in de eerste drie maanden van 2021 wereldwijd ongeveer 295.000 nieuwe handelaren toe. De Amerikaanse markt was goed voor de meeste nieuwe toevoegingen, met bijna 77.000 handelaren, of 26 procent. Ongeveer 18.000 nieuwe handelaren hebben zich aangesloten bij Amazon.de, waardoor het Duitse platform de op twee na snelst groeiende Amazon-marktplaats in Europa is, na het Verenigd Koninkrijk en Nederland.
Lees hier meer.
De gevolgen van de pandemie voor productielanden
April 2021 - Kort na de uitbraak van het coronavirus in maart vorig jaar werd duidelijk dat de pandemie langdurige gevolgen zou hebben voor de wereldeconomie. Modebedrijven die omzet misliepen, annuleerden orders en de productie werd stilgelegd. Kledingarbeiders in productielanden bleven achter met lege handen nadat modebedrijven de betalingen aan hun leveranciers stopzetten. In een oproep om hulp door landen met lagere inkomens die afhankelijk zijn van handel, werden veel modebedrijven op de vingers getikt omdat ze niet betaalden. Hiermee kwam een donkere kant van de wereldwijde toeleveringsketen van de modewereld aan het licht.
Lees hier meer.
De digitale ommekeer van de mode: een jaar later
April 2021 - De gevolgen van de pandemie op de digitale ommekeer van de mode zijn onmiskebaar. Beurzen worden afgelast, reizen afgeraden en winkels gesloten. Wat volgde was flexibiliteit vanuit de sector: digitale showrooms, virtuele samples en een vraag vanuit de consument naar interactiever en betekenisvoller online winkelen.
Lees hier meer.
De ‘15 Percent Pledge’: Wat is het en welke modebedrijven hebben al ondertekend?
April 2021 - De ‘15 Percent Pledge’ werd in 2020 opgericht door modeontwerper Aurora James, de oprichter van het merk Brother Vellies. “Zwarte mensen maken 15 procent uit van de bevolking in de Verenigde Staten,” zo is te lezen op de website van de ‘15 Percent Pledge’. “Daarom roepen we grote retailers op om minstens 15 procent van hun voorraad op te bouwen uit bedrijven van zwarte ondernemers.” De Pledge werd bijna een jaar geleden opgericht door James, na de dood van George Floyd die door politiegeweld om het leven kwam. “De pledge is een uitnodiging voor retailers om hun gemeenschap te geven waar ze naar vragen - variatie van product en economische gelijkheid,” aldus de website. Het initiatief geeft aan dat er een herevaluatie van ’business as usual’ nodig is, maar dat het ook de kans is om samen te groeien en leren.
Lees hier meer.
Van groen, eco en duurzaam tot circulair: De verduurzaming van de modeindustrie in een notendop
Mei 2021 - Na flink wat research en gesprekken met meerdere organisaties en experts komt één ding naar voren: De verduurzaming van de modeindustrie is alles behalve lineair. U vindt in dit artikel dan ook geen rechte tijdlijn, omdat de ontwikkeling van diverse stromingen door elkaar heen lopen. Daarom presenteert FashionUnited een selectie van belangrijke momenten, voorlopers en de definitie van ‘eco’, duurzame en circulaire mode.
Lees hier meer.
Abonneren op panty’s, onderbroeken en lingerie: Product abonnementen onder de loep
Mei 2021 - Producten waarbij een abonnementsvorm goed zou werken zijn producten die vaak vervangen moeten worden, zo meldde non-profitorganisatie Fashion for Good, in 2019 op basis van eigen onderzoek. Op dat gebied hebben Gambettes Box (panty’s), On That Ass (onderbroeken voor mannen) en Savah (lingeriesets) een goed item gevonden. Bij de eerste twee betaalt de abonnee een vast bedrag per maand en krijgt bij On that Ass één onderbroek en bij Gambettes Box twee panty’s en soms een accessoire. Bij Gambettes Box zijn de producten voor elke abonnee hetzelfde. Bij Savah en On That Ass valt er echter nog te kiezen.
Lees hier meer.
‘In-season’, het vervolg op ‘see now, buy now’?
Juni 2021 - Het ‘in-season’-model staat ook wel bekend als ‘see now, buy now’, een van de grootste modewoorden van het jaar 2016. Onder meer Tom Ford, Vetements, Prada en Burberry omarmden het concept nadat het Britse onderzoeksbureau Verdict vaststelde dat 85,6 procent van de consumenten het liefst kledingstukken koopt die geschikt zijn voor de actuele weersomstandigheden en dus meteen kunnen worden gedragen.
Lees hier meer.
De vele levens van een kledingstuk: herinneringen als duurzame storytelling in de mode-industrie
Juni 2021 - Voor de levens van kledingstukken is de laatste jaren meer aandacht: in series en boeken als Worn Stories en Women in Clothes, maar ook in de mode-industrie. Het vertellen van verhalen, ook wel storytelling genoemd, is altijd een belangrijk onderdeel van marketing geweest: het creëren van een coherent ‘merkverhaal’ is een van de pijlers van branding. Maar naast brand stories worden nu ook steeds vaker de verhalen van individuele kledingstukken gedeeld. Hoe gebeurt dat, en wat heeft het te betekenen?
Lees hier meer.
Wanneer de natuur de retail teistert
Augustus 2021 - Dagelijkse weersveranderingen zijn voor winkels gemakkelijker te beheersen, maar zijn volgens Weather Ads nog altijd even bepalend voor de vraag van de consument, de beschikbaarheid van het aanbod en uiteindelijk de winst van de retail. Om een voorbeeld te geven: een seizoensgebonden temperatuurverandering van slechts 1 graad Celsius hoger of lager dan gemiddeld veroorzaakt doorgaans een schommeling in de verkoop van 1 procent.
Lees hier meer.
Nigo: streetwear legende, dj en kunstliefhebber
Oktober 2021 - In de streetwear modewereld is Nigo een absolute legende, maar buiten deze wereld zal de naam niet bij velen een belletje rinkelen.Niet alleen richtte hij veel merken op, waaronder A Bathing Ape en Billionaire Boys Club waarmee hij streetwear mode voorgoed veranderde, hij is de nieuwe creatief directeur van modehuis Kenzo.
Lees hier meer.
Cultural appropriation voorkomen? “Alleen met samenwerking kan het vermeden worden”
Oktober 2021 - De afgelopen jaren is er steeds meer kritiek op modehuizen en merken over het gebruiken van symbolen, prints en kledingstukken uit andere culturen. Zo komen de recente voorbeelden van Isabel Marant en Louis Vuitton in gedachten op. Mexico beschuldigde modeontwerper Isabel Marant in 2020 van het commercieel exploiteren van verschillende traditionele ontwerpen van Mexicaanse inheemse volkeren in een collectie. De ontwerper werd in 2015 al van hetzelfde beschuldigd. Marant bood niet veel later haar excuses aan voor de culturele toe-eigening van de patronen. De ontwerper gaf toe dat de Purepecha patronen inderdaad als inspiratie zijn gebruikt en dat ze in de toekomst ‘de gebruikte inspiratiebronnen zal eren’. Ttijdens talks over diversiteit en inclusiviteit in de modewereld wordt vaak over het onderwerp gesproken. Daarom: Wat is het, waar ligt de grens tussen toe-eigening en waardering en hoe kan het voorkomen worden volgens experts?
Lees hier meer.
De pandemie heeft wereldwijd de vraag naar verzamelbare sneakers aangewakkerd
Oktober 2021 - “De pandemie heeft de online markten voor sneakerheads geopend op een manier die we nog nooit eerder hebben gezien. De peer-to-peerverkoop is toegenomen omdat shoppers lange tijd niet fysiek naar winkels konden gaan om sneakers te zien en te passen. Deze nieuwe interesse in het kopen van tweedehands sneakers heeft verkopers van zeldzame en verzamelbare sneakers populairder gemaakt dan ooit”, aldus Barbara Davidson van SavingSpot.
Lees hier meer.
Van Ilonka Toppenberg tot Iman: Deze zwarte modellen gaven de mode een nieuw gezicht
Oktober 2021 - De zichtbaarheid van de huidige lichting zwarte modellen zoals Adut Akech, Precious Lee, Duckie Thot of Leomie Anderson mag gevierd worden, maar ook de meest opvallende zwarte modellen van de vorige eeuw die, ondanks het feit dat ze dagelijks met racisme te maken kregen, toch uitgroeiden tot iconen, verdienen een podiumplaats.
Lees hier meer.
Een verschuiving in perceptie: de consument is trots op zijn tweedehands pareltjes
Oktober 2021 - Tien jaar geleden was de houding van consumenten ten opzichte van tweedehands kleding nog negatief. Tegenwoordig is het stigma dat tweedehands kleding niet cool zou zijn of onhygiënisch totaal verdwenen en zijn klanten juist trots op hun tweedehands pareltjes. Zelfs de meest wispelturige doelgroep van de mode, Gen Z, heeft tweedehands winkelen omarmd, zei Helen Riley, Fashion Acquisition Manager bij eBay, in een interview met Edited.
Lees hier meer.
ESG in de mode: een overzicht van het EU-kader voor milieu-, sociale- en bestuurscriteria in de modeindustrie
November 2021 - Steeds meer modebedrijven kondigen programma’s aan met ambitieuze doelen gerelateerd aan ESG-criteria (Environmental, Social en Governance, ofwel milieu-, sociale en bestuurscriteria, red.). 2030 programma. Het doel is een CO2-neutrale keten in 2030. De vraag vanuit consumenten blijft niet achter, waardoor modebedrijven worden aangespoord om de manier waarop ze werken aan te pakken. De milieu impact van hun werkwijze moet worden verkleind, terwijl tegelijkertijd de mensenrechten moeten worden gerespecteerd in de hele productie- en distributieketen.
Lees hier meer.
Waarom Nike handelsmerken aanvraagt voor virtuele sneakers en gympen
November 2021 - De meeste bekende merken zullen geregistreerde handelsmerken hebben in de diverse markten waarin zij actief zijn, maar deze bieden wellicht geen verdedigbare online merkbescherming. Het machtige, mondiale bereik dat externe digitale kanalen zoals virtuele werelden, gamen, zoekmachinemarketing, sociale media en online marktplaatsen bedrijven kunnen bieden om klanten te bereiken houdt in dat er nog nooit zoveel op het spel heeft gestaan voor merkeigenaren die hun handelsmerk op deze kanalen goed moeten kunnen beschermen om van hun investering in de oprichting en groei van hun merk te kunnen profiteren.
Lees hier meer.
De Higg Index: Een van de belangrijkste meetinstrumenten voor duurzaamheid in de modewereld
December 2021 - De Higg Index bestaat uit een kernset van vijf instrumenten die de sociale en milieuprestaties van de waardeketen en de milieueffecten van producten op onderwerpen als watergebruik, koolstofuitstoot en arbeidsomstandigheden beoordelen. De Higg Index bestaat uit een kernset van vijf instrumenten die de sociale en milieuprestaties van de waardeketen en de milieueffecten van producten op onderwerpen als watergebruik, koolstofuitstoot en arbeidsomstandigheden beoordelen.
Lees hier meer.
Trends in mode-sourcing: Hoe de pandemie de inkoopmarkten veranderde
December 2021 - De coronacrisis heeft geleid tot een enorme daling van de vraag op de wereldwijde verkoopmarkten. En dat resulteerde op zijn beurt weer in geannuleerde bestellingen van leveranciers, hoge voorraden bij retailers en een consolidatie van bedrijven, waardoor het wereldwijde inkooplandschap permanent is veranderd. Hoe zijn de inkoopmarkten van de kledingindustrie veranderd tijdens de pandemie? Het rapport ‘Global Sourcing Reference 2022’ van marktonderzoeksbureau Accenture Strategy geeft de antwoorden.
Lees hier meer.
Ann Demeulemeester tussen toekomst en verleden
December 2021 - Het ging al even minder goed met Ann Demeulemeester. Sinds het vertrek van de legendarische ontwerper, in 2013, was het merk op zoek naar een nieuwe élan, echter zonder veel succes. Anderzijds was het gewoon geen goed moment voor het label: de donkere, romantische gotiek van Demeulemeester clashte met de bontgekleurde, poppy streetwear van de jaren tien. Dat het label in 2020 van eigenaar veranderde, was dus niet echt een verrassing. Het bedrijf is nu in handen van entrepreneur Claudio Antonioli en daarmee is het voorheen Belgische label nu Italiaans. Inmiddels kijkt het merk met frisse moed naar de toekomst.
Lees hier meer.
Hoofdbeeld: A Beautiful Mess