• Home
  • Nieuws
  • Business
  • De digitale ommekeer van de mode: een jaar later

De digitale ommekeer van de mode: een jaar later

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |ACHTERGROND

Toen Tommy Hilfiger in 2015 een volledig digitale showroom introduceerde, wist moederbedrijf PVH nog niet dat dit de toekomst van de groothandel zou betekenen. Hoewel het bedrijf een naadloze interface van verkooptools aanbood, een nieuw touchscreen waarop kopers collecties kunnen verhandelen zonder dat ze monsters hoefden te zien, had het er niet op gerekend dat die kopers op een dag niet meer fysiek naar de showroom zouden kunnen komen - digitaal of niet.

Fast forward naar 2020, het jaar dat nu bekend staat als de digitale ommekeer van de mode. Een online toekomst die snel moest worden omarmd, toen traditionele B2B- en B2C-verkoop plotseling niet meer mogelijk waren. Het bleek een Darwinistische taak, waarbij de sterksten overleefden en floreerden, en de zwakkeren achterbleven.

Overleven van de sterksten

Omdat beurzen werden afgelast, reizen afgeraden en persoonlijke showroom afspraken online plaatsvonden, was de enige oplossing tijdens de pandemie voor merken om via een digitale showroom aan internationale klanten te verkopen.

Digitale showrooms maken het hele verkoop- en aankoopproces online

Digitale showrooms stellen merken in staat om collecties te delen met een druk op de knop en virtuele afspraken in te plannen met inkopers in de retail. Afhankelijk van de software zijn 3D-productafbeeldingen en collectievideo's toegankelijk, kan de assortimentsplanning worden gemaximaliseerd via interactieve merchandising en kunnen inkooporders compleet met leveringsschema's en betalingsvoorwaarden snel worden afgerond, allemaal via hetzelfde platform. Er is een breed scala aan digitale showrooms, maar enkele van de meest succesvolle platforms zijn Joor, Hatch, Ordre, BrandLab360 en Dtail, waarvan er vele wereldwijd toonaangevende merken vertegenwoordigen, van high street tot luxe tot made-to-order. Joor bijvoorbeeld, vertegenwoordigt meer dan 12.500 merken en meer dan 300.000 fashion retailers in 144 landen maken dagelijks verbinding op het platform. Deze platforms stroomlijnen het B2B-verkoopproces en stellen inkopers ook in staat nieuwe collecties en ontwerpers te ontdekken.

Beeld: Joor

Duurzaamheidsoverwegingen zonder samples

In een interview met digitaal verkoopkanaal Shopify vatte Joost Alferdinck, Chief Product Officer van Dtail, het als volgt samen: "De voordelen van virtuele samples worden nu eindelijk omarmd door de mode-industrie. Merken zien het echte potentieel van digitaal werken, vooral in deze tijden van lockdowns en gesloten showrooms. Virtuele samples bieden grote kosten- en milieuvoordelen. Er zijn geen kosten voor logistiek, geen fotografie, geen ecologische voetafdruk en er zijn oneindig veel artikelen beschikbaar."

Het detailhandelsconflict

Maar het zijn niet alleen merken die technologie moeten omarmen om 2020 te overleven. Ondanks al het gepraat over revenge winkelen, zijn minder consumenten bereid winkels te bezoeken naarmate de beperkingen worden versoepeld. De derde golf van de pandemie heeft de verwoestende effecten op de fysieke retail nog verder verergerd, waarbij veel bedrijven voor het grootste deel van het jaar zijn gesloten. Het winkelpubliek is eraan gewend geraakt niet fysiek naar de winkel te gaan, waardoor merken en retailers zich meer dan ooit op e-commerce en digitale klantenservice moeten richten.

Interactief en betekenisvol

Nu digitale spelers online winkelen interactiever en betekenisvoller proberen te maken, versterkte dit de online winkeltrend onder Britse consumenten naarmate het pandemiejaar vorderde. Volgens een rapport van ChannelAdvisor van september 2020 versterkte de intentie om online te winkelen zelfs toen de winkels al weer open waren. In mei 2020, op het hoogtepunt van de eerste lockdown, zei 42 procent van de online shoppers dat ze in de toekomst meer digitaal zouden winkelen. In augustus, de maand nadat de niet-essentiële winkels weer open gingen in het Verenigd Koninkrijk, was dat percentage gestegen tot 55 procent.

De digitale toekomst van de modeweek

De impact van Covid-19 heeft niet alleen het (in)koopproces gedigitaliseerd, maar ook de toekomst van modeweken veranderd. De Fédération de la Haute Couture et de la mode (FCHM) in Frankrijk organiseerde vorig jaar juni een digitale modeweek voor zowel herenmode als haute couture. In samenwerking met Launchmetrics werd een digitale hub ontwikkeld om het branche-evenement online naar pers, inkopers en consumenten wereldwijd te brengen. Hoewel inkopers gemengde reacties hebben gegeven op digitale modeweken, heeft de virtuele showroom uiteindelijk meer dan 19,4 miljoen views verzameld op alle kanalen, waaronder YouTube, Weibo en Tencent Video.

Wat duidelijk is in 2021 en daarna, is dat de sector zich zal blijven ontwikkelen en de digitalisering zal blijven omarmen. In het post-pandemische tijdperk van B2B en B2C kopen en verkopen, is mode meer dan ooit gericht op digitaal.

Bronnen artikel: Shopify, Hatch, eMarketer, LSN Global, Retail Touch Points

Dit artikel is eerder verschenen op FashionUnited.UK, vervolgens vertaald en bewerkt naar het Nederlands door Ilona Fonteijn.

Onderdeel worden van FashionUnited's B2B Marketplace? Inkopers en merken kunnen zich aanmelden via fashionunited.com/marketplace.

Hoofdbeeld: Hatch

Buying
Coronavirus
inkopen