Artikelen door Diane Vanderschelden
Diane Vanderschelden is werkzaam als redacteur economie voor FashionUnited Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zij behandelt het laatste economische en financiële nieuws en schrijft over regelgeving die de modebranche vormgeeft. Met een scherpe interesse in internationale ontwikkelingen, richt zij zich op de economische, sociale en culturele factoren die verschillende regio's beïnvloeden, met name Azië en Europa, waar zij enkele jaren heeft gewoond.
Kantar-rapport: AI, retailmedia en ‘treatonomics’ zullen de mode in 2026 ingrijpend veranderen
Nu 2026 nadert, gaat de modewereld een nieuwe strategische cyclus in. Het rapport Kantar Marketing Trends 2026 schetst de belangrijkste kenmerken daarvan: de opkomst van AI-agenten, de structurele transformatie van de detailhandel, een revolutie in creativiteit, culturele fragmentatie en de opkomst van microgemeenschappen. Deze krachten zorgen...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Kering lanceert ‘House of Dreams’: waarom dit interne fonds centraal staat in de strategische herstructurering
Kering heeft in stilte een belangrijke basis gelegd voor zijn transformatiestrategie. Luca de Meo, in juni benoemd tot CEO, stelde de oprichting voor van een nieuwe entiteit en investeringsvehikel genaamd 'House of Dreams'. Deze entiteit is gericht op het identificeren van opkomende merken, het nemen van een belang daarin en het stimuleren van...
BusinessMemberbezig met laden...
Tweedehands: hoe doorverkoop nieuwe klanten aan kan trekken
Na jaren van groei, gedreven door online adverteren en sociale media, bereiken merken nu een financieel keerpunt met de hoge kosten voor klantenacquisitie. Volgens Datareportal en Statista is de prijs van een conversie via Meta Ads tussen 2021 en 2024 met 61 procent gestegen, terwijl die van Google Ads met 44 procent toenam. Tegelijkertijd daalt...
BusinessMemberbezig met laden...
Luxemarges, massamarktvolumes: Waarom brillen de nieuwe steunpilaar van retail zijn
Parijs - Brillen zijn niet langer een medische niche, maar een volwaardige pijler binnen de retail. De sector bevindt zich op een kantelpunt. De marges zijn vergelijkbaar met die van luxegoederen, de volumes met die van de massamarkt en de aantrekkingskracht op techgiganten groeit. De wereldwijde brillenmarkt heeft in 2024 een geschatte waarde...
Business|ANALYSE FeaturedMemberbezig met laden...
JoyBuy's terugkeer naar Europa: Hoe JD.com de strijd aangaat met AliExpress en Shein
De Chinese gigant JD.com herlanceert zijn marketplace JoyBuy in Frankrijk en start ook in de Benelux en Duitsland met de 'beta-fase'. Joybuy heeft de ambitie om de concurrentie aan te gaan met AliExpress, Temu en Shein. Na een eerdere mislukking in 2015 keert de groep terug met een meer gestructureerd aanbod. De verzadigde en veeleisende...
BusinessMemberbezig met laden...
Trends 2027: David Shah ontcijfert de 5 'soft signals' die de mode-industrie zullen transformeren
Van 22 tot 24 oktober 2025 vindt in het Palais des Festivals in Cannes Mare di Moda plaats, de toonaangevende Europese beurs voor badmode-, lingerie- en athleisurestoffen. Dit evenement trekt jaarlijks de meest innovatieve ontwerpers, fabrikanten en designstudio's van het continent. Maar achter de badpakken en innovatieve vezels is Mare di Moda...
Fashion Featuredbezig met laden...
LVMH hervindt balans: Sephora leidt groep naar stabilisatie
LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), de wereldwijde marktleider in luxegoederen, maakt deze dinsdag 14 oktober zijn omzetcijfers bekend. De omzet over de eerste negen maanden van 2025 bedraagt 58,1 miljard euro. Het derde kwartaal (Q3) is een belangrijk keerpunt, met een terugkeer naar een totale organische groei van plus een procent. Dit...
Business|Analyse FeaturedMemberbezig met laden...
Franse Textiel Eco-score: dit moet je weten vanaf 1 oktober
In het najaar van 2025 bereikt de Franse textielindustrie een belangrijke mijlpaal met de introductie van de Eco-score voor kleding. Deze indicator, geïnspireerd op de Nutri-score voor voeding, maakt de milieu-impact van een product zichtbaar, van vezel tot einde levensduur. Het is meer dan een wettelijke maatregel; het is een grootschalige...
RetailFeaturedbezig met laden...
Shein sluit partnerschap met Pimkie, wat tot controverse leidt in de Franse mode-industrie
Shein, een toonaangevende wereldwijde fast fashion retailer, is een strategisch partnerschap aangegaan met het Franse dameskledingmerk Pimkie. Het label, opgericht in 1971, zal internationaal worden verkocht via de marktplaats van Shein. Deze samenwerking markeert ook de lancering van Shein Xcelerator in Frankrijk. Dit programma is ontworpen om...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
François-Henri Pinault: De erfgenaam, de strateeg en zijn schaduwkanten
“Erfgenaam zijn is niet het beheren van een erfgoed, maar weten hoe je het moet transformeren.” De uitspraak is van François-Henri Pinault. Zelfvervullende voorspelling of leidraad, het vat zijn carrière samen. Die van een zoon die niet alleen het werk van zijn vader heeft voortgezet, maar het zodanig heeft getransformeerd dat hij de kern ervan...
Mensen|CEO-PROFIEL FeaturedMemberbezig met laden...