• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Terugblik: 11 must-reads van de maand oktober

Terugblik: 11 must-reads van de maand oktober

Door Blanca Heise

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion

FashionUnited heeft elf lezenswaardige artikelen van de maand oktober op een rij gezet.

1. Zo ziet het nieuwe winkelconcept van Schoenen Torfs eruit

KIJKEN - Het Belgische schoenen retailbedrijf Torfs opent een winkel volgens nieuw concept. De 76e locatie van de winkelketen opent zijn deuren in Borsbeek, vlak bij Antwerpen. “Onze webshop is belangrijk, maar we blijven geloven in de meerwaarde van onze fysieke winkels”, zegt CEO Wouter Torfs in een interview met GVA.

Lees meer: FashionUnited / Blanca Heise

2. Olivier Theyskens’ comeback: “Ik werk vanuit een vorm van schoonheid”

INTERVIEW - Een jaar geleden maakte Olivier Theyskens zijn comeback met zijn gelijknamige label. Nadat het merk vijftien jaar stil had gelegen blies de Belgische ontwerper het weer nieuw leven in en waren alle ogen op hem gericht. FashionUnited sprak de ontwerper over zijn ervaring het afgelopen jaar, zijn nieuwe tentoonstelling in het modemuseum Antwerpen, zijn ontwerpvisie en de toekomst.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

3. De opkomst van Supreme - van skatestore naar miljarden-onderneming

TIJDLIJN - Door de jaren heen heeft Supreme naam voor zichzelf gemaakt als eigenzinnig en tegendraads, die de dingen net even anders doet. Met de laatste ontwikkelingen slaat Supreme een nieuwe weg in. Hoe is het merk daan haar iconische status gekomen? FashionUnited zette alle tekenende gebeurtenissen op een rij in een tijdlijn.

Lees meer: FashionUnited / Arjan Ranjbar

4. Het succes van Didi: “Het is net die twist”

INTERVIEW - Het is een gevestigde naam in de Nederlandse winkelstraten: Didi. Het merk dat al sinds 1980 bestaat is inmiddels een vaste waarde in het retaillandschap geworden. Puur door eigen koers te varen. Ondanks het lange bestaan van Didi, komt het merk niet vaak in het nieuws. Tijd om eens te kijken hoe het gaat bij het damesmerk en wat het succes achter de keten is. FashionUnited sprak met art director en marketing manager Katja Berest.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

5. Leeftijd op de catwalk: Het overschrijden van de laatste grens

ACHTERGROND - De nieuwste rapporten laten zien dat de modeweken voor het lente- en zomerseizoen 2018 een banner zijn voor diversiteit op de catwalks. Al sinds de herfst van 2017 leidt NYFW, volgens studies uitgevoerd door The Fashion Spot, de lading met diversiteit in maat, ras en zichtbaarheid van transgenders. Maar er is een gebied waarop we in Europa achterblijven: leeftijd.

Lees meer: FashionUnited / Jackie Mallon

6. Story to Line: 'Meet & Shop'-platform voor Belgische designers

REPORTAGE - Story to Line is een online platform met enkel Belgische designers dat tegelijk ook de personen achter het label in de schijnwerpers zet. Gisteren werd de lancering van de site met het nodige feestgedruis in de kijker gezet. FashionUnited sprak met initiatiefneemster Millie Rolin Jacquemyns.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

7. Nudie Jeans: “Het probleem is niet dat mensen kopen, maar dat ze weggooien”

INTERVIEW - Deze maand opent het Zweedse merk Nudie Jeans haar eerste winkel in Nederland. De Nederlandse markt was een van de eerste markten waar het denim merk groot werd, er is lange tijd gezocht naar de perfecte locatie. FashionUnited sprak met CEO Palle Stenberg.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

8. Kledingafval verbranden? Helaas is ‘afval niet nieuw in de modeindustrie’

OPINIE - De wereldwijde modeindustrie produceert ongeveer 100 miljard kledingstukken per jaar, waardoor consumenten een onverzadigbare honger naar nieuwe kleding krijgen. Waar het verbruik van kleding stijgt, doet het eindresultaat - textiel-, leer- en kledingafval - dat ook.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

9. ‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu

VERSLAG - Twee keer per jaar is Kingpins de place to be voor denimliefhebbers. Voor mij zijn er twee redenen om deze vakbeurs te bezoeken: inspiratie en oplossingen. Deze editie van Kingpins slaagde erin om in beiden te voorzien!

Lees meer: FashionUnited / Hyun Yeu

10. 4 denimtrends voor SS19 volgens 'Denim Dudette' Amy Leverton

VIDEO - Trend forecasting is nooit makkelijk, vooral als het gaat om nichemarkten, zoals denim. Amy Leverton, denim consultant, ontwerper en schrijver van Denim Dudes, heeft zich geprolongeerd tot een van de bekendste denim trend forecasters uit de industrie (en de originele Denim Dudette). FashionUnited neemt dit seizoen een moment om te praten met de Denim Dudette over de vier belangrijkste denim trends, te zien in de video.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

11. Façon Jacmin streeft naar geraffineerder imago denim

INTERVIEW - Stug, sterk en spijkerbroeken; allemaal associaties met denim. Volgens Façon Jacmin, het premium denimmerk van de Belgische zussen Ségolène en Alexandra Jacmin, mag het imago van denim wel verfijnder. “We willen de mogelijkheden van de stof tonen.” FashionUnited sprak met Ségolène Jacmin over het merk.

Lees meer: FashionUnited / Caitlyn Terra

Bent u volledig op de hoogte van het modenieuws van oktober? Test uw nieuwskennis in de 7-delige quiz.

Homepage Beeld: Olivier Theyskens.

Terugblik