4 denimtrends voor SS19 volgens 'Denim Dudette' Amy Leverton
bezig met laden...
Trend forecasting is nooit makkelijk, vooral als het gaat om nichemarkten, zoals denim. Amy Leverton, denim consultant, ontwerper en schrijver van Denim Dudes, heeft zich geprolongeerd tot een van de bekendste denim trend forecasters uit de industrie (en de originele Denim Dudette). Als echte denim kenner heeft Leverton het grootste deel van haar carriere besteed aan werken met de iconische stof, in alle soorten en maten.
De afgelopen seizoenen organiseerde ze denim trend seminars, vergezeld door een 360 graden interactieve installatie die de belangrijkste trends van het seizoen op de beurs Kingpins laat zien. FashionUnited neemt dit seizoen een moment om te praten met de Denim Dudette over de vier belangrijkste denim trends die zich zullen ontwikkelen voor lente/zomer ‘19, haar favoriete concepten en hoe denim zich blijft ontwikkelen.
Tip: Bekijk de video op groot scherm en vergeet niet het geluid aan te zetten! De video is in het Engels, maar onder de video worden alle trends nogmaals uitgelegd.
Trend 1: Boutique Bazaar
Misschien de meest commerciële of mainstream trend volgens Leverton, deze trend focust op de liefdesrelatie tussen de denim industrie en het Midden-Oosten, die over de afgelopen seizoenen alsmaar sterker is geworden - waarschijnlijk een reactie op Donald Trump’s politiek en de Brexit. Deze trend draait om traditionele en authentieke ambachten en technieken, zoals border print stoffen, geometrische patronen, paisley en rafels. Vervaagde Indigo's en plantaardige kleurstoffen maken het kleurenpallet, gericht op de meer milieuvriendelijke aspecten van de mode, die de globale houding voor denim weerspiegelt.
Trend 2: Denim Dads
Deze trend is de evolutie van de normcore trend maar met een lelijke draai eraan. Denim Dads steekt de draak met de kledingkast van je vader terwijl het geniet van al het simpele, normale en ingetogen, op de rand van lelijk. De trend leunt op de anti-fashion beweging van vorig seizoen en leent elementen van sportswear en high fashion en combineert deze met praktische kleding om zo een alledaagse outfit te creëren die gedragen zou kunnen worden door mannen van middelbare leeftijd, maar nog wel jong, toegankelijk en hip voelt.
Trend 3: Corporate Craft
Corporate Craft, die ook voortkomt uit een vorige trend, heeft de workwear trend opnieuw uitgevonden en er een speelse draai aan gegeven voor volgend seizoen. “Het is een erg blij verhaal,” zegt Leverton. De trend is geïnspireerd op de jaren vijftig, de gouden tijden in Amerika en bouwt op de industriële blauwe werk uniformen met grote silhouetten, mechanische overalls, retro kraagjes en synthetische materialen gemengd met denim. Uitspringende kleuren en doorschijnende plastics geven deze trend een moderne draai.
Trend 4: Summer Goth
Deze trend is vergelijkbaar in ‘lelijkheid’ met Denim Dads maar refereert meer naar de jaren negentig en tweeduizend. Subculturen uit deze jaren, zoals emo, gothic en punk worden gemixt met modestijlen van iconen als Paris Hilton en Ed Hardy om zo een nieuwe, ondermijnende anti-cool look te creeëren. Denk aan jeans met lage taille, kapotte denim, gestikte details en wijde pijpen gecombineerd met metal t-shirts en DIY jasjes. Donkere indigos en zwart maar ook fel rood en een beetje roze zijn allemaal kleuren voor deze trend die is gebaseerd zijn op “niet-authentieke cyber punk, gothic en grunge” stijlen uit de jaren negentig.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.com en FashionUnited.uk, geschreven door onze UK editor. Vertaling en bewerking: Blanca Heise.
Beelden en video: door FashionUnited