Story to Line: 'Meet & Shop'-platform voor Belgische designers
bezig met laden...
Story to Line is een online platform met enkel Belgische designers dat tegelijk ook de personen achter het label in de schijnwerpers zet. Gisteren werd de lancering van de site met het nodige feestgedruis in de kijker gezet. FashionUnited sprak met initiatiefneemster Millie Rolin Jacquemyns.
Met meer dan 300 aanwezigen op de erg toepasselijke locatie - het nieuwe gebouw van MAD (Brussels Centre for Fashion and Design) - en veel posts op sociale media, hing er een positieve energie in de lucht. De deelnemende designers waren aanwezig op vraag van Jacquemyns, om écht contact te maken met de community. “We zijn al op 7 september online gegaan en kennen sindsdien al best veel traffic. De voorbije maand waren dat 2200 bezoekers, waaronder een paar honderd die ook regelmatig terugkomen. De afgelopen dagen waren het er nog meer, dankzij het event en de buzz errond.”
Fashion overkill
Story to Line zet jonge, Belgische designers op het voorplan. Het is meer dan een e-shop, het is ook een ontmoetingsplaats waar je aanstormend talent kan ontdekken. Niet alleen de kleding maar ook de persoon achter het merk wordt in de kijker gezet. "Onze relatie met kleding is anders wanneer die symbolisch is. Een tijd geleden stopte ik met winkelen bij fast fashion-boetieks. Ik voelde me niet meer aangesproken. Ik kocht kleding die ik de volgende dag vergat en die niets voor me betekende. Ik ben geen fashionista maar een gewoon meisje met een bepaald budget. Ik hou ervan om dingen te kopen maar de overvloed van fast fashion blokkeerde me, het was gewoon te veel. Tegelijk wilde ik wel investeren in een enkel ding dat ik echt leuk vind. Toen ik zelf bij MAD werkte (het Brusselse expertise- en promotieplatform voor mode en design, red.) ontmoette ik gepassioneerde designers die me wél konden raken. Ik wil mensen opnieuw de kans geven om enthousiast te worden van mode."
“Een tijd geleden stopte ik met winkelen bij fast fashion-boetieks. Ik voelde me niet meer aangesproken. (...) Toen ik zelf bij MAD werkte ontmoette ik gepassioneerde designers die me wél konden raken. Ik wil mensen opnieuw de kans geven om enthousiast te worden van mode.”
De mens achter het merk
Op het platform komt het universum van elke ontwerper komt aan bod. Voordat de bezoeker bij de kleding belandt, komt hij langs de Instagram-feed van de designer. Dit is Jacquemyns’ 'meet & shop'-concept. De bezoeker kan ook interviews bekijken en de achtergrond van de collectie ontdekken, de invloeden en inspiratie erachter. "Tijdens mijn huwelijksreis naar Indonesië werkte ik aan de Startersgids van MAD, een gebruiksaanwijzing voor beginnende ontwerpers met daarin gedetailleerd de verschillende stappen van het af te leggen parcours. Ik had daarvoor het businessplan van Akin To bij me. Ik besefte plots dat het echt over het leven van de designer ging. Zo kwam ik op het idee om Story to Line te lanceren.”
Jong maar volwassen
Vanuit praktisch oogpunt verlicht Story To Line de logistiek van de designers: "Ik breng hun ontwerpen aan de man en krijg 25 procent op de verkoop. Ik ontferm me over de stock, het verzenden van de pakketten, de follow-up. Twaalf merken zetten al de stap: Façon Jacmin, Gioia Seghers, Sara Esther, Passerin, Wright, Yeba, Nasoha, Roxane Baines, Doriane Van Overeem, Ilkecop, Thea en Akin To. "Ik wilde vooral volwassen merken, van designers die de behoeften van hun publiek begrijpen. Er zijn veel kandidaten voor Story to Line maar niet iedereen is even geschikt. Ik wil graag merken die al iets bereikt hebben, met een verhaal en visie, die al enkele seizoenen meedraaien, die al een eigen community hebben opgebouwd... Te veel merken is ook niet goed, ik het wil het kunnen blijven overzien: ik wil een shoot kunnen doen en het verhaal over het merk vertellen.”
“Ik wil een toegankelijke e-shop: geen revolutionaire looks, maar kleding waarin je er goed uitziet.”
Kwaliteitslabel
Story to Line staat voor mooie materialen, ambachtelijke, lokale en ethische productie. Het is ook tijdloze mode: draagbaar, makkelijk te combineren: “Ik wil een toegankelijke e-shop zijn: geen revolutionaire looks, maar kleding waarin je er goed uitziet.” Jacquemyns neemt dan ook de tijd om silhouetten te bedenken met stukken van verschillende merken. De filosofie richt zich op duurzaamheid, maar de site zelf volgt het ritme van de seizoenen. “Je moet iets nieuws brengen, mensen laten terugkomen om nieuwe dingen te ontdekken.” In de toekomst wil Jacquemyns van Story to Line dé referentie voor jonge Belgische mode maken. “Mensen komen online voor iets wat ze gezien hebben op Instagram of voor een merk waar ze al een connectie mee hebben maar hier kunnen ze ineens ook andere merken ontdekken. Ik wil een bepaald niveau bereiken waarbij op storytoline.com staan de start voor je carrière kan betekenen, dat het iets is wat je als jonge designer geloofwaardigheid geeft.”
Foto's: Story to Line.