Artikelen door Katrien Huysentruyt
Dit zijn de beste modesteden in België buiten Antwerpen en Brussel
loading... - Fashion
Brussel en Antwerpen worden beschouwd als dé modesteden van België. Maar FashionUnited zag dat ook kleinere steden als Brugge, Hasselt, Knokke en Leuven opmars maken en samen met Gent en Luik groot potentieel hebben als modestad. Een overzicht. Brussel en Antwerpen dragen de titel van modestad met grote vanzelfsprekendheid. Het is daar waar...
Een blik op de expo: Diane von Fürstenberg. Woman Before Fashion
loading... - Cultuur
In het Mode & Kant Museum, in haar geboortestad Brussel, opende zopas de expo ‘Diane von Fürstenberg. Woman Before Fashion’. FashionUnited kreeg alvast een rondleiding in het kielzog van de designer. De eerste tentoonstelling van haar werk in Europa vindt plaats op een paar straten van de wijk waar de Belgisch-Amerikaans modeontwerpster als...
Gofluo trekt met bodyglowers naar V.S.: “We gaan ervoor omdat we potentieel zien”
loading... - Business
Gofluo maakt fluorescerende bodyglowers en andere items die je zichtbaar maken in het verkeer en er tegelijk goed uitzien. Founder Julie Vets praatte FashionUnited bij over de groei en toekomstplannen van het Antwerpse merk. Hoewel veiligheid cruciaal is, is het doorsnee fluohesje niet meteen synoniem voor een leuke urban outfit. Dat vond ook...
Glitter en geometrie: de avant-gardemode van IO Van Oostveldt bij MoMu
loading... - Cultuur
Op 25 februari opende in het Antwerpse MoMu de expo ‘Geometrically Wired. IO Van Oostveldt tussen kleding en kunst’. FashionUnited neemt je mee langs de ontwerpen van de avant-gardistische Belgische ontwerpster, en ‘vrouw van’ kunstenaar Mark Verstockt. De tentoonstelling ging zaterdag van start in het gezelschap van de nu 85-jarige IO (of...
De eindejaarsvragen: Belgische modepro’s blikken terug op 2022 en vooruit naar 2023
loading... - Mensen
Eind december betekent tijd voor een terugblik op het voorbije jaar en een voorbeschouwing op het nieuwe. FashionUnited vroeg daarom aan vier Belgische modeprofessionals hoe het hen in crisisjaar 2022 verging en wat ze hopen van 2023. Directeur Mode Unie Isolde Delanghe: “De vechtlust bij Belgische retailers in - opnieuw - moeilijke tijden kan...
Wat is Belgische mode? Brandon Wen, Jasmijn Verlinden en Viviane van Werelyckhuysen delen hun visie
loading... - Fashion
Tot 16 oktober is het de Week van de Belgische mode. FashionUnited vroeg daarom aan enkele modeprofessionals wat zij verstaan onder het begrip. Brandon Wen, Jasmijn Verlinden en Viviane van Werelyckhuysen delen graag hoe zij ernaar kijken. “Belgische designers zijn degenen die evenwicht kunnen brengen tussen heritage en een open geest voor...
Van patroonmaken tot psychologie: MoMu Antwerpen heropent met twee expo’s
loading... - Cultuur
Het fris gerenoveerde Antwerpse Modemuseum opende in 2021 enthousiast de deuren, om ze even later weer te sluiten na problemen met de klimaatregeling. Dit weekend openen ze opnieuw en voorgoed, met twee grote expo’s. FashionUnited ging alvast kijken. Sinds de heropening, een jaar geleden, zet MoMu meer in op samenwerkingen. Ook de twee nieuwe...
Café Costume lanceert damespakken: “Vrouwen zijn beter geïnformeerd op vlak van mode, daar spelen we op in”
loading... - Fashion
Antwerpen - Café Costume bestaat 15 jaar, lanceert een eerste vrouwencollectie én een vijfde Antwerpse Café Costume-shop. Tussen al dat feestgedruis kon FashionUnited bijpraten met oprichter en CEO Bruno Van Gils over deze nieuwe wending. Was er zoveel vraag naar maatpakken voor vrouwen dat jullie wel moesten overstag gaan? CEO Bruno Van Gils: “...
Disruptie als creatieve motor: Dit zijn de trends voor FW23 volgens Hilde Francq
loading... - Fashion
Wat is de invloed van de aanhoudende slechtnieuwsstroom op de kleur- en lifestyletrends van winter 2022-23? FashionUnited noteerde de voorspellingen van trendwatcher Hilde Francq tijdens het halfjaarlijkse Color Trend Webinar. Het is al van 2019 dat het seminar live kon doorgaan en de organisatie pakt meteen uit met het recent vernieuwde MoMu...
My name is jeans: nieuw Belgisch denimmerk kiest resoluut voor fysieke retail
loading... - Fashion
Antwerpen - Het nieuwe Belgische My name is jeans verkoopt zijn modellen exclusief via fysieke retailers en bant koopjes en e-commerce. “We willen het samen met de winkels doen”, verduidelijkt CEO Roger Schutters de filosofie achter dat businessmodel in een gesprek met FashionUnited. Wat is het verhaal achter de oprichting van My name is jeans?...