• Home
  • Nieuws
  • Mensen
  • De eindejaarsvragen: Belgische modepro’s blikken terug op 2022 en vooruit naar 2023

De eindejaarsvragen: Belgische modepro’s blikken terug op 2022 en vooruit naar 2023

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mensen |Interview

Beeld ter illustratie, via Unsplash

Eind december betekent tijd voor een terugblik op het voorbije jaar en een voorbeschouwing op het nieuwe. FashionUnited vroeg daarom aan vier Belgische modeprofessionals hoe het hen in crisisjaar 2022 verging en wat ze hopen van 2023.

Directeur Mode Unie Isolde Delanghe: “De vechtlust bij Belgische retailers in - opnieuw - moeilijke tijden kan alleen maar een inspiratie zijn”

Isolde Delanghe is directeur van Mode Unie, de belangenorganisatie voor zelfstandige modeondernemers in België.

Wat verwachtte je van 2022? En werden die verwachtingen waargemaakt?

Isolde Delanghe: “Na vier ellendige coronaseizoenen hoopte ik dat we eindelijk terug een normaal verkoopjaar zouden hebben. In het voorjaar vonden consumenten enthousiast de weg terug naar hun lokale modewinkel: er waren festivals, feesten werden ingehaald en we gingen weer vlot op reis. Boven het najaar hing echter die donkere wolk van de energiecrisis. Klanten hielden de knip erop, enerzijds door een verminderde koopkracht, anderzijds omwille van angst door de negatieve berichtgeving. Na twee moeilijke jaren had ik gehoopt dat de media de boodschap van lokaal shoppen zouden doortrekken, maar het negatieve nieuws rond de oorlog, dat vele mensen somber stemde, nam helaas vaak de overhand”.

Wat zou je willen meenemen uit het voorbije jaar? En wat wil je achterlaten in 2022?

“Tijdens en ook na de coronacrisis zag ik heel wat creativiteit en moed bij modewinkeliers. Alles werd onder de loep genomen: van de aangekochte collecties en winkelinrichting tot het aanpakken van de online identiteit. Heel wat ondernemers vonden zichzelf opnieuw uit en grepen zo kansen na een moeilijke periode. Dit jaar zag ik een blijvende vechtlust: ‘We kwamen de vorige crisis door en, hoewel deze ook bijzonder moeilijk wordt, zullen we hem toch aanpakken’. Die vechtlust, dat blijvende enthousiasme - ook in moeilijke tijden - kan alleen maar een inspiratie zijn. Als er iets is dat we geleerd hebben uit deze moeilijke tijden is dat we er samen doorkomen. Die gedachte neem ik graag mee naar volgend jaar.”

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Isolde Delanghe. Foto via Isolde Delanghe.

Hoe zie je 2023 tegemoet?

“Het wordt opnieuw een jaar van kansen creëren en blijven inzetten op de boodschap van lokaal kopen. De consument denkt twee keer na voor hij zich iets aanschaft en is er zich steeds meer van bewust dat goedkope fast fashion kopen op lange termijn duurder uitvalt. Minder kwalitatieve kledij moet nu eenmaal sneller vervangen worden. Het belang van duurzaamheid neemt toe, er wordt steeds meer belang gehecht aan kwaliteit én aan mode die Belgisch is. Dat is goed nieuws voor onze zelfstandige moderetailers: zij bieden service en kwaliteit en kunnen de consument die mooie Belgische merken aanbieden. Als we die boodschap met z’n allen blijven uitdragen, kan dat de reflex om lokaal te kopen alleen maar vergroten.”

Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?

“Nog meer samenwerking. Als we met alle modeorganisaties in België de krachten bundelen, kunnen we onze lokale mode en retailers nog beter op de voorgrond zetten. Met de Week van de Belgische mode willen we de Belg er opnieuw trots op maken. Als we die boodschap samen uitdragen, klinkt die nog luider.”

Expert Sustainable Fashion Jasmien Wynants: “Wat voor mij in 2022 mag blijven, zijn alle afgeleiden van (ultra) fast fashion. Dat is voor niemand goed”

Jasmien Wynants switchte dit jaar van duurzaamheidsexpert bij Flanders DC naar freelance Expert Sustainable Fashion (o.a. als Sustainability Manager bij Xandres).

Welke verwachtingen had je voor 2022, en werden die ingelost?

Jasmien Wynants: “Ik had verwacht dat het thema duurzaamheid in de mode-industrie ook bij het bredere publiek een hot topic zou worden en dat is uitgekomen. Dat blijkt al uit hoeveel merken en retailers er een eigen tweedehandsaanbod hebben opgezet. Ook de Fashion & Sustainability Walk, die ik samen met MoMu mocht uitwerken bereikt niet alleen vakmensen of professionals die in het thema geïnteresseerd zijn. We inspireren en informeren er een erg ruime groep mee, een heel fijne evolutie”.

 Wat zou je willen meenemen uit 2022? En wat zou je willen achterlaten?

“Er waren veel gesprekken rond een betere mode-industrie met gelijkgestemde zielen die willen rekening houden met de generatie die na ons komt. Iedereen die met het thema bezig is, ziet een urgentie en is gepassioneerd om in actie te komen. Snel, want het is hoogdringend en broodnodig voor onze kinderen en kleinkinderen. Maar die gesprekken kwamen al te vaak in een negatieve spiraal terecht: ‘Is het niet te laat, is het geen druppel op een hete plaat, krijgen we het schip nog gekeerd...' Dat beangstigende gevoel zou ik graag achterlaten in 2022 maar tegelijk is het juist dat wat me pusht om te blijven streven naar een betere wereld. Het is de wereld op je schouders voelen en toch wereldverbeteraar willen zijn; beseffen dat het haast onmogelijk is maar het toch blijven proberen. Wat ik sowieso onmiddellijk wil achterlaten in 2022, zijn Shein en alle afgeleiden van (ultra) fast fashion. Ik vind het ongelooflijk hoe deze trend vaart blijven nemen. Die enorme hoeveelheden lage-kwaliteitskleding die we massaal in lageloonlanden in slechte omstandigheden laten produceren, om een paar keer te dragen of er een TikTok haul mee te doen en dan weer te dumpen - opnieuw in verre landen... Voor mij mag dat hele concept ineens op de brandstapel, dat is voor niemand goed.”

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Jasmien Wynants, beeld door Dries Luyten

Hoe zie je 2023 tegemoet?

“Privé kijk ik uit naar een jaar met meer balans. Een jaar waarin ik professioneel bruggen kan blijven bouwen, mensen kan blijven verbinden en we samen proberen een steen te verleggen maar waarbij ik ook substantieel meer tijd kan maken voor vrienden en familie. Ik denk dat dat herkenbaar is voor velen. Daarnaast denk ik dat er op vlak van duurzaamheid in de mode-industrie veel verandert met de aankomende wetgeving en vele nieuwe projecten en partnerships. We zeggen in België dikwijls dat we altijd dezelfde mensen tegenkomen in deze branche, en dat is zo. Maar ik zie dat ook als iets positiefs. De voorbije jaren hebben mensen uit uiteenlopende schakels in de keten (inzameling, recyclage, textielproductie, grondstoffen, productie, ontwerp, retail...) elkaar ontmoet, leren kennen én leren vertrouwen. Dat laatste was volgens mij broodnodig om samen een versnelling hoger te schakelen in de vele veelbelovende projecten rond duurzame mode die al lopen en op til staan.”

Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?

“Energie en lef. Het zijn zware tijden voor iedereen, de kosten blijven stijgen… De sector staat, samen met de wereldeconomie, onder druk. Ik hoop dat iedereen de nodige energie kan blijven opbrengen om die moeilijke tijd te overbruggen en tegelijk het nodige lef heeft om ook op langere termijn te blijven streven naar verandering.”

Julie Hendrickx, medeoprichter Les Soeurs: “De grote les is niet te hard te vertrouwen op stabiliteit na een grote storm”

Julie ‘Jules’ Hendrickx turnde samen met zussen Kay en Clio passie voor mode en sieraden om in Les Soeurs, hun eigen label en - intussen zeven - boetieks.

Welke verwachting hadden jullie voor 2022? En werden die verwachtingen ingelost?

Julie Hendrickx: “We hadden bij Les Soeurs wat gehoopt op een zucht van verlichting in 2022 - een luchtiger gevoel dankzij de vaccinatiecampagnes, minder besmettingen of minder beperkingen en meer feestjes. De tweede crisis loerde echter al om de hoek, met de inval van Rusland in Oekraïne en alle gevolgen van dien. In alle sectoren leeft de angst voor de verminderde koopkracht door die crisis. De verwachting van een luchtiger klimaat werd dus niet echt ingelost. Hoewel er meer feestjes waren, kwam er iets nieuws en onvoorspelbaars bij. Bij Les Soeurs hadden we op een grote groei van onze e-commerce gerekend. Door de coronacrisis hadden heel veel mensen immers het online shoppen leren kennen. We hadden verwacht dat die groei zich in 2022 verder zou zetten maar dat hebben we niet kunnen waarmaken. We groeien nog steeds maar in kleinere mate, vergelijkbaar met 2021. We zullen er dus meer moeten in investeren – voornamelijk dan in digital advertising.”

Wat zou je willen meenemen uit 2022? En wil je liever achterlaten in 2022?

“Een grote les die wij met vele andere ondernemers getrokken hebben is niet te hard te vertrouwen op stabiliteit na een grote storm. Er zullen altijd nieuwe uitdagingen zijn of onvoorziene gebeurtenissen. Je mag als bedrijf geen log schip worden dat niet meer wendbaar is, het blijft belangrijk om flexibel te kunnen handelen. Ondanks de grote uitdagingen die ondernemers te wachten staan, houden we bij Les Soeurs niet van negativiteit. We zitten in een crisis, maar hopen onze klanten toch kleine momentjes van geluk te kunnen bieden. Dat is hoe wij ons op de toekomst richten. Die negativiteit mag dus in 2022 achterblijven. Qua modetrends lijken klanten de casual wear af te zweren, zeker de joggingpakken. Ze zijn er nog maar worden niet meer zo massaal gedragen als tijdens de coronacrisis. Mensen hadden weer zin om zich op te kleden om de stad in te trekken en te gaan feesten. Dat verwachten we ook voor volgend jaar.”

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

De oprichters van Les Soeurs. Julie is te zien in het midden. Beeld via Julie Hendrickx

Hoe zie je 2023 tegemoet?

“De retail staat enorm onder druk, ook wij: een budget opmaken is nog nooit zo moeilijk geweest. Je business blijft hetzelfde maar alle kosten stijgen: goederen en grondstoffen zijn duurder, wisselkoersen minder gunstig én er komt een loonindexatie van 10 procent. We hopen maar dat daardoor de koopkracht zal toenemen. Tegelijk blijven we positief en willen we blijven groeien in 2023, door het openen van een extra winkel en internationale marketing. Zo willen we volgend jaar heel graag een pop-upshop openen in Parijs of Amsterdam. Voor onze nieuwe winkel kijken we naar Mechelen, Brussel of Luik. Het is vooral belangrijk om het juiste pand in de juiste straat te vinden. Als er iets vrijkomt zijn we klaar om te springen. Het allerbelangrijkste is dat ons eigen label, Les Soeurs, intussen groter blijft worden. Daar gaan we dan ook meer op inzetten en het bijhorende b-to-b-verkoopkanaal verder uitbreiden. In onze collectie focussen we in 2023 op makkelijke jurken, items waarmee je in een beweging aangekleed bent. Dat kan ook een mooie set zijn waarmee je netjes op het werk verschijnt en ’s avonds mee uit eten kan. Als trenditem is de minirok helemaal terug. Die zit al in de wintercollectie maar laten we zeker ook naar voor komen in de collectie voor zomer 2023.”

Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?

‘Veel moed, en dat de loonindexatie ervoor zorgt dat de koopkracht ons niet te hard treft en opnieuw toeneemt. Want dat is wat we nodig hebben: dat de consument wil en kan shoppen.’

Ellen Martens, medeoprichter Rosie Antwerp: “Het is moeilijk interessant te blijven wanneer klanten kunnen kiezen tussen duizenden merken”

Modelabel Rosie Antwerp van (opnieuw) zussen Marie en Ellen Martens, gestart in 2021, won in november nog de Belgian Fashion Awards x UPR prize.

Welke verwachting had je voor 2022? Werden die verwachtingen ingelost?

Ellen Martens: “Ik denk dat onze voornaamste verwachting was dat we heel veel zouden leren, hard zouden moeten werken maar vooral veel plezier zouden halen uit wat we doen. Nu we terugkijken op het afgelopen jaar kunnen we zeker zeggen dat we veel hebben geleerd. Niet alleen op gebied van productie, marketing of andere praktische zaken die nodig zijn bij het starten van een bedrijf maar vooral over onze klanten en wat de behoeftes zijn van de markt door met hen in gesprek te gaan. Ook hard werken was een verwachting die ingelost werd. Als jong (mode)bedrijf is het moeilijk om interessant en aantrekkelijk te blijven, zeker in een klimaat waarbij klanten de luxe hebben om te kiezen tussen duizenden merken. We moeten daarom voortdurend hard werken om relevant te blijven voor de consument en toch trouw blijven aan wie we zijn en wat onze visie voor Rosie is”.

Nu het jaar bijna voorbij is: wat zou je willen meenemen uit 2022? En wat zou je willen achterlaten in 2022?

“Het voornaamste wat we willen meenemen zijn de prachtige herinneringen en mijlpalen die we als bedrijf en als zussenduo hebben bereikt. Dat gaat natuurlijk gepaard met veel ervaringen - en soms kleine kinderfouten - waaruit we hebben geleerd en waardoor we kunnen blijven groeien en onszelf voortdurend verbeteren als jonge ondernemers. Ik denk dat we niets willen achterlaten in 2022: alles wat we het afgelopen jaar hebben gedaan en ervaren - tot de problemen en foutjes die horen bij het opstarten van een bedrijf toe - dragen bij tot het merk dat Rosie Antwerp vandaag is.”

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

De oprichters van Rosie Antwerp, Ellen en Marie Martens. Beeld via Rosie Antwerp

Hoe zie je 2023 tegemoet?

“Ik denk dat de belangrijke les het afgelopen jaar was dat je nooit kan voorspellen hoe het zal gaan of wat je te wachten staat in de modewereld en als jong modebedrijf. We zien 2023 tegemoet met heel veel ambitie en goesting om onszelf steeds uit te dagen en te groeien als merk én ondernemers.”

Wat wens je andere modeprofessionals toe voor het nieuwe jaar?

“Een jaar vol liefde, gezondheid en succes, omringd door iedereen die hun dierbaar is.”

2022
2023