Artikelen door Guest Contributor
Europees recht op reparatie: wat wordt de impact op de mode-industrie?
bezig met laden... - Fashion
Nieuwe Europese wetgeving streeft naar een verbetering van de levensduur van producten via ‘right to repair' ('recht op reparatie') vanwege zorgen over de impact van consumptie op het milieu. Dit beleidskader ondersteunt een holistische aanpak voor circulaire economie, afvalvermindering en duurzame consumptie binnen de Unie. De mode-industrie...
Retail belevingen: Hoe je als sportswear merk de professionals en de mainstream markt aanspreekt
bezig met laden... - Retail
Sportmerken staan voor de unieke uitdaging om twee heel verschillende klantgroepen te bedienen: De professionele atleten die op het hoogste niveau presteren en daarvoor de beste producten nodig hebben, en de mainstream markt die zorgt voor verkoopvolume. Deze dualiteit vereist een gedifferentieerde merkstrategie die beide doelgroepen effectief...
Franse belasting van 5 euro op fast fashion - Een doorbraak voor duurzame mode?
bezig met laden... - Fashion | Opinie
In een baanbrekende zet om de schadelijke effecten van fast fashion tegen te gaan, heeft Frankrijk een voorgestelde heffing van 5 euro op elk verkocht fast fashion artikel ingevoerd. Onder leiding van het Franse parlementslid Antoine Vermorel Marques en gesteund door de Horizons Group, is deze belasting een beslissend statement tegen de...
Rose Supreme - De iconische bloem houdt stand in accessoiretrends
bezig met laden... - Fashion
Tijdens het recente damesmode catwalkseizoen hebben rozen hun titel als koningin der bloemen waargemaakt. Provocerende, over de top, bijna surrealistische toepassingen waren te zien in schoeisel, accessoires en sieraden, die opnieuw definieerden hoe bloemen kunnen breken met traditie en zich manifesteren op onverwachte en verleidelijke manieren...
De nieuwste uitdaging voor mode: De opkomst van connected experiences
bezig met laden... - Retail
In een steeds digitaler tijdperk zorgt de mode industrie voor een diepgaande verschuiving in de detailhandel, door connected experiences (verbonden ervaringen) te bieden die traditionele grenzen overstijgen. Het gaat niet langer alleen om het product. Merken als Louis Vuitton herdefiniëren de fysieke ruimte als een platform voor storytelling,...
Greenwashing machine draait op volle toeren: Mode-industrie moet af van focus op gerecycled polyester
bezig met laden... - Fashion | Opinie
Denk jij bij het zien van een kledingstuk gemaakt van ‘80 procent gerecycled polyester’; ‘Aha nu ben ik lekker bezig?’ Helaas… Bij 90 procent van de gevallen bestaat dit gerecycled polyester uit RPET (gerecycled polyethyleentereftalaat) van ingezamelde frisdrankflessen. Klinkt als een prachtige manier om duurzame kleding te maken, maar nadat...
Rechtspraak: Collabs x IP – over de rol en eigendom van intellectuele eigendomsrechten bij een samenwerking
bezig met laden... - Fashion
Samenwerkingen of “collabs” tussen merken in de mode industrie zijn veelvoorkomend en kunnen veelal rekenen op een enthousiaste release en een succesvolle collectie. Wanneer twee merkidentiteiten samenkomen om een unieke esthetiek te creëren, is het resultaat op zijn minst gezegd creatief en opvallend. Zo creëerde de 2022 collab tussen Adidas en...
Digitaal of analoog: Welke technologieën heeft de fysieke retail nodig?
bezig met laden... - Retail
Zal de vierkante meter daadwerkelijk de omzet genereren die de gehaaide retail sales managers verwachten? Waarschijnlijk niet. Maar dat maakt niet uit. Bricks-and-mortar retail versmelt immers met online retail en de rol van winkels is veranderd. Ze zijn niet langer (alleen) verantwoordelijk voor de verkoop, maar dienen de behoefte aan gemak en...
Kindermode wonderland: Hoe merken een magische plek in de retail creëren
bezig met laden... - Retail | Opinie
Voor mij verkopen de succesvolste kinderkledingmerken niet alleen kleding, maar creëren ze ook een toevluchtsoord dat verder gaat dan de 'mondaine' detailhandel. Door fysieke omgevingen te ontwerpen die interactie met het publiek stimuleren via tactiele, educatieve en gedurfde installaties, kunnen merken echt een unieke en persoonlijke band...
Waarom het verstandig is als mode-industrie een oog te houden op klimaatsrechtszaken en milieuwetgeving
bezig met laden... - Business
Brussel - De afgelopen jaren hebben veel ngo's en burgers rechtszaken aangespannen tegen regeringen in de EU en multinationals omdat ze hun uitstoot van broeikasgassen niet voldoende hebben teruggedrongen (de zogenaamde "rechtszaken over klimaatverandering") of omdat ze consumenten hebben misleid met hun milieu- of duurzaamheidsclaims....