Artikelen door Guest Contributor
Guest contributors schrijven op vrijwillige basis voor FashionUnited om hun expertise te delen en onderwerpen te belichten die van belang zijn voor professionals in de mode-industrie.
Birkenstock vs. Scapino: Wanneer lijkt je product te veel op dat van een ander?
Birkenstock is één van de meest herkenbare schoenenmerken ter wereld. Wie aan Birkenstock denkt, ziet meteen de dikke kurkzool, het anatomische voetbed en de brede banden met gespen voor zich. In de afgelopen jaren was vooral het Boston-model van Birkenstock erg populair. De Birkenstock sandalen worden dan ook op grote schaal in diverse Europese...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
AI, AI, wie is de meest stijlvolle van het land?
Artificiële intelligentie (AI) is niet langer slechts een technisch hulpmiddel. Het wordt een constante metgezel in het dagelijks leven van veel consumenten, wat de relatie tussen mensen en merken fundamenteel verandert. Volgens de nieuwste Accenture-studie, “Consumer Pulse 2025”, vertrouwt ongeveer 30 procent van de actieve gebruikers al op...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Puma’s bekende merk: hoe een iconisch logo zijn territorium verdedigt
Iedereen kent het iconische Puma-logo – de springende poema die prijkt op sneakers en sportkleding. In een recente juridische strijd heeft Puma de kat de bel aangebonden door op te treden tegen een bedrijf uit een heel andere sector die een vergelijkbaar beeldmerk wilde gebruiken. De strijd is nog niet gestreden maar na meer dan 10 jaar...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
De kerstborrel anno 2025: tijd voor een volwassen upgrade
Weet je nog? Het ouderwetse kantoor-kerstfeest: glitterjurken die al vroeg scheef hangen, een foute kersttrui die ineens te warm wordt, prosecco die rijkelijk vloeit en een champagnetoren die wankelt alsof ’ie ieder moment met personeel en al instort. De volgende ochtend: een bonzend hoofd, zwarte gaten in je geheugen en een voicemail van je...
MensenFeaturedbezig met laden...
Hoe veerkrachtige toeleveringsketens de winnaars in de mode van 2026 bepalen
Jarenlang hebben mode- en kledingmerken de prestaties van hun toeleveringsketen gemeten aan de hand van twee criteria: snelheid en kosten. Maar nu we richting 2026 gaan, zullen de best presterende merken niet de snelste of de goedkoopste zijn. Het zullen de merken zijn die gebouwd zijn om tegenslagen op te vangen. Zoals een van mijn favoriete...
BusinessFeaturedMemberbezig met laden...
Preview SS28: De moderne flow van performance design
Constante connectiviteit en culturele onrust leiden tot een wereldwijd verlangen naar gemak. Een verlangen om vrij te bewegen, helder te kunnen denken en met minder ruis te leven. In een snel digitaliserende wereld geven consumenten de voorkeur aan ontwerpen die intuïtiever aanvoelen. Beweging, of het nu gaat om sport, woon-werkverkeer of...
Fashion Featuredbezig met laden...
Geen wassing, geen filter: de rauwe en authentieke denim-fix van Gen Z
Raw denim, een nieuwe vorm van erfgoed, maakt een comeback onder invloed van Gen Z. Deze generatie wordt gedreven door een verlangen naar directheid, authenticiteit en zelfexpressie. Tegen de achtergrond van de huidige meervoudige crises verzetten jongere, merk-onafhankelijke generaties zich tegen snelle trendcycli. Ze omzeilen marketingtrucs om...
Fashion Featuredbezig met laden...
Lessen uit Madrid: het nieuwe magische mekka van moderetail experiences
Het was alsof ik deze nazomer door een AI gegenereerd modelandschap liep. Overal knappe gebruinde mensen – van jong tot oud – in de meest stijlvolle outfits met oogverblindende zonnebrillen. Maar néé, dit was IRL – In Real Life oftewel in het écht! En wel in Madrid. Bij het binnenstappen van de plaatselijke modewinkels snapte ik het meteen: je...
RetailFeaturedbezig met laden...
Asos: mensenrechtenafspraken nu óók voor transport
Asos is de eerste grote e-commerceretailer die een juridisch bindende mensenrechtenovereenkomst tekent met de International Transport Workers' Federation (ITF). De overeenkomst van september 2025 dekt de directe transportactiviteiten en logistiek van het Britse modebedrijf, inclusief alle onderaannemers. Asos is de eerste retailer met...
Retail|Opinie Featuredbezig met laden...
Waarom echte merken vandaag de dag echte ruimtes nodig hebben
De beelden van de massa die naar de opening van het nieuwe Westfield winkelcentrum in het Hamburgse Überseequartier stroomde, spraken boekdelen. Meer dan tweehonderdduizend bezoekers in één weekend. Een prestatie die geen enkel algoritme kan nabootsen. Hoe persoonlijk of data-geoptimaliseerd digitale campagnes ook mogen zijn, mensen verlangen...
RetailFeaturedbezig met laden...