Neckermann maakt entree in de winkelstraat
bezig met laden...
Veel fysieke winkels zagen het aantal bezoekers de laatste tijd teruglopen, en voor bedrijven als Macintosh en V&D was het vorige maand zelfs niet langer mogelijk om een faillissement af te wenden. De e-commerce sector lijkt het daarentegen goed te doen, wat alleen maar wordt versterkt door de leveringstijden die voortdurend korter worden en de verzendkosten die steeds lager komen te liggen. In een tijd waarin veel retailers moeite hebben het hoofd boven water te houden in de winkelstraat, maakt e-tailer Neckermann.com juist de overstap naar fysieke winkels.
E-tailer Neckermann.com opent binnenkort dertien winkels in Nederland en België
Het openen van de fysieke winkels volgt op het nieuws dat Readen, een dochterbedrijf van het Amerikaanse Readen Holding Corp., een meerderheidsaandeel in het e-commercebedrijf heeft overgenomen van Axivate Capital. Readen, waar Bas Pieper tevens werkzaam is als Manager Retail, is daarnaast onlangs eigenaar geworden van acht filialen van de Nederlandse winkelketen Kijkshop en vijf winkels van de Belgische discounter Depotplus. Pieper heeft laten weten dat Neckermann.com zich in deze panden gaat vestigen. Naast Neckermann.com zal ook Readen´s webwinkel D5 Avenue zijn intrek nemen in de winkels.
”We willen toe naar een landelijk netwerk van tientallen vestigingen,” stelde Pieper in een interview met Retailnews. Het bedrijf wil binnen één tot twee maanden dertien winkels openen, maar is nog op zoek naar locaties voor verdere uitbreiding. De winkels zullen vooral de functie hebben als aanspreekpunt voor klanten, maar biedt hen ook de mogelijkheid om offline te winkelen. “Daarvoor hebben we een breed aanbod geselecteerd, dat gaat van personal care tot aan multimedia,” aldus Pieper. De CEO heeft goede hoop dat de strategische beslissing die de e-tailer heeft genomen positief zal uitpakken, omdat Neckermann.com volgens hem in zowel Nederland als België een “groot merk” is.
Retaildeskundige Moers: “Neckermann is een e-tailer die het begrepen heeft”
Met het oog op de faillissementen van winkelketens die het Nederlandse nieuws vorige maand domineerden, rijst de vraag: hoe verstandig is Neckermann´s keus om nu de stap naar de winkelstraat te maken? “Het is een briljante keuze,” stelt retaildeskundige Paul Moers tegenover FashionUnited. “2015 was een omslagpunt, omdat omnichannel retailers het voor het eerst beter deden dan pure webwinkels. E-tailers zien in toenemende mate in dat het openen van winkels hen een kans geeft hun verhaal te vertellen,” aldus Moers.
Ook marketing professor Gino van Ossel van de Vlerick Business School beschouwt deze ontwikkeling als positief voor het bedrijf. “Veel klanten hebben nog steeds behoefte aan fysiek contact, omdat dit vertrouwen wekt. Met het openen van winkels speelt Neckermann daar goed op in. Daarnaast is het een uitstekende manier om de naamsbekendheid te vergroten.” Als de winkels rendabel blijken te zijn, is het volgens Van Ossel de goedkoopste vorm van marketing. Ook denkt hij dat de verkoop van het bedrijf kan profiteren van de winkelopeningen: “Deze winkels zullen ongetwijfeld impulsaankopen generen, die het bedrijf niet had gehad wanneer het alleen een webshop was gebleven.”
Zowel Van Ossel als Moers zijn het erover eens dat dit nieuws eens temeer bevestigt dat omnichannel het sleutelwoord is voor retailers die in de toekomst succesvol willen zijn. Het feit dat veel winkeliers stellen dat ze juist lijden onder de concurrentie van e-tailers, ligt volgens beide experts niet alleen aan de e-tailers. Retailers moeten zorgen dat ze een duidelijk beeld hebben van de doelgroep die ze willen aanspreken, en hen een gepaste winkelbeleving bieden. Als Neckermann daarin slaagt, denkt Van Ossel dat het bedrijf een sterke speler kan worden. De eerste stap is in ieder geval gezet met het kopen van de centraal gelegen winkelpanden. “Neckermann is een e-tailer die het begrepen heeft,” concludeert Moers.
Foto´s: Omroep Zeeland, Openingstijden.com en Retailnews