De Belgische consument lijkt e-commerce steeds meer te omarmen. Uit de BeShopping100, de jaarlijkse analyse die BeCommerce uitvoert onder de 100 populairste webwinkels in België, is gebleken dat Belgische webshops dit jaar verantwoordelijk waren voor 28 procent van de totale omzet uit e-commerce. Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 25 procent, meldt BeCommerce.

In totaal hebben de webwinkels uit de BeShopping100 in 2014-2015 een omzet gerealiseerd van 2,6 miljard euro, terwijl dat een jaar geleden nog 1,1 miljard euro bedroeg. Hoewel het meeste geld nog wordt besteed bij webwinkels in buurlanden als Nederland, Duitsland en Frankrijk, laten deze resultaten volgens BeCommerce toch zien dat Belgische webwinkels groeipotentieel hebben.

“De Belgische consument staat open voor e-commerce. Dat bevestigt deze studie eens te meer,” gelooft Alexander de Croo, minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post. De Croo benadrukt dat e-commerce niet alleen mag zijn weggelegd voor grote internationale bedrijven, en daarom organiseert de Belgische overheid onder de noemer Digital Belgium avonden waarop ondernemers met elkaar in gesprek kunnen gaan over e-commerce.

De top drie van de BeShopping100-ranglijst wordt gevormd door Amazon, 3 Suisses en Bol.com. BeCommerce heeft ook onderzocht wat de meest verkochte producten op internet zijn, en hieruit kwam dat kleding en accessoires met een percentage van 27 procent het vaakst online worden aangeschaft. Ook elektronische apparaten (24 procent) blijken vaak in een webwinkel te worden gekocht. De BeShopping100 werd twee jaar geleden voor het eerst uitgebracht.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN