• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Terugblik - het modenieuws van januari 2020

Terugblik - het modenieuws van januari 2020

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

Begin januari beheersen de alles verwoestende bosbranden in Australië het nieuws. Grote bedrijven als PVH en Kering doneerden een bedrag in strijd tegen de bosbranden en modemerken Balenciaga en Noah lanceerden Koala kledingstukken waarvan de opbrengst wordt gedoneerd. Dichter bij huis doneerde winkelketen Jeans Centre 20 procent van de denim opbrengsten van een avond aan hulp voor de bosbranden, en het Belgische label Suspicious Antwerp haalde 74,064.70 Australische dollar op voor Wires Wildlife Rescue.

Dat en meer in het nieuwsoverzicht van januari 2020.

Begin januari maakt JBC bekend pakjes te gaan retourneren met behulp van Belgische pendelaars. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Belgische start-up Hytchers. “Via een innovatief deelsysteem reizen de pakketjes mee op bestaande pendelroutes van automobilisten, wat tot minder bestelbusjes en CO2-uitstoot leidt,” zo meldt het bedrijf begin januari. Via een app kunnen particulieren pakketten vervoeren en leveren die op hun pendelroute liggen. In ruil ontvangen ze punten die ze bij partners van Hytchers kunnen inwisselen voor aankoopbonnen.

7 januari wordt de Nederlandse modeketen Didi, met tachtig winkels, failliet verklaard. Bij het faillissement zijn zo’n 350 medewerkers betrokken. Mogelijk blijft Didi gedeeltelijk voortbestaan.

Beeld: Didi

Dit voorjaar verdwijnen vijftig Promiss en Steps winkels uit de winkelstraat . Moederbedrijf FNG gaat de kleding van de twee merken alleen nog via webwinkels verkopen. De sluiting van de Nederlandse winkels heeft effect op 234 werknemers. (FNG kondigde tegelijkertijd aan dat het een commerciële samenwerking is aangegaan met de holding boven het Belgische E5 Mode.)

Foto: Natan / Thibaud Robic.

Goed nieuws was er ook; het Belgische modehuis Natan opende een nieuwe winkel in de Franse hoofstad Parijs.

Mannenmode

Op Paris Fashion Week Men’s en Milan Fashion Week Men’s waar de mannencollecties voor komend najaar werden voorgesteld, was van streetwear in elk geval nog nauwelijks sprake. Richtinggevende, jonge merken als A-Cold-Wall, dat dit seizoen Londen ruilde voor Milaan, Sunnei, eveneens in Milaan, of 1017 Alyx 9SM, in Parijs, kozen voor een meer formele stijl. Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter van Botter, die in Parijs debuteerden, verrasten nog het meest met enkele bijzonder verfijnde, moderne pakken.

Botter FW20, credit Catwalkpictures.com

Viktor&Rolf is terug met mannenmode. “Een intieme weerspiegeling, understated maar met slimme details met een reeks van tactiele patchworks en prints.” Ook het Italiaanse luxemerk Agnona, in handen van de Ermenegildo Zegna Group herlanceert mannenmode.

Beeld: Viktor&Rolf Mister Mister

Couture: Afscheid Jean-Paul Gaultier en terugkeer Balenciaga

De Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier gaf 22 januari zijn laatste couture show in Parijs. De show kreeg de vorm van een anderhalf uur durend megaspektakel in het 19de eeuwse Théâtre du Chatelet, dat 2.010 zitjes telt. In het openingstafereel stapte een model uit een doodskist, terwijl Boy George een liedje zong. Maar de begrafenis was tegelijk ook een feest. Meer dan zijn afscheid vierde Gaultier, altijd een vrolijke hans, zijn vijftigste verjaardag in de mode.

Beeld: Jean Paul Gaultier Couture SS20, credit Catwalkpictures

Modehuis Balenciaga kondigde aan couture na een 52-jarige pauze nieuw leven in te blazen. De huidige hoofdontwerper van Balenciaga, Demna Gvasalia, is verantwoordelijk voor de nieuwe reeks couturecollecties, waarvan de eerste wordt gepresenteerd in juli 2020.

Nieuws van de modevakbeurzen

Berlijn voert haar inspanningen op ter ondersteuning van de mode met de oprichting dit jaar van een duurzame fashion hub in de Duitse hoofdstad. De doelstelling van de hub is “om innovatieve en duurzame mode uit Berlijn zichtbaar te maken en om te helpen Berlijn als modestad te profileren, als centrum voor innovatie en duurzaamheid.”
Tijdens Berlin Fashion Week werd wederom duidelijk dat de Duitse hoofdstad zou profiteren van nieuwe ideeën en initiatieven om relevant te blijven in de modewereld. De Berlijnse modebeurzen, die lange tijd bleven groeien en stijgende bezoekersaantallen noteerden, hebben ook getracht relevant te blijven met nieuwe opzetten en locaties in januari . Panorama en Neonyt in de voormalige luchthaven Tempelhof werden zeer goed ontvangen.

Modefabriek was terug op zondag en maandag, zodat retailers met hun hele team konden komen. In de hallen van de Amsterdamse Rai was meer ruimte voor ervaringen, activiteiten, leisure en food. Koffiecorners, zitbanken, ruimte voor workshops, ruimte voor spellen zoals ping pong: Modefabriek krijgt meer en meer het gevoel van een evenement. “We zijn nog bezig met het finetunen van de richting die we als bedrijf en als beurs op gaan. De eerste aanzet is er en is nu ook te zien op de beurs. Vermaak is daar een onderdeel van, maar we willen ook grote stappen maken op het gebied van informatie delen,” zei Modefabriek CEO Lucel van den Hoeven. Zo waren er workshops over stoffen, maar ook retailcoaching en e-commerce.

Met het thema van de 39ste editie, ‘Let’s connect’, wil de vakbeurs LingeriePRO onderling contact tussen de spelers in de branche aanmoedigen. Daarnaast werd er gefocust op een hot topic waar ook de onderkledingmerken niet omheen kunnen: duurzaamheid. Bovenop een hoop loyale exposanten in de meer dan 120 standen, verwelkomt de beurs immers ook kleinere merken die in de Benelux willen lanceren - zoals Andres Sarda, Trixie Baby, Undress Code Swim, Fake Love Swimwear, Care by Me, Have a Look, Lemon Mint en Bamboo Belgium.

Solden eindigt negatief ondanks vlotte start

Nog een paar dagen totdat de wintersolden weer op zijn einde loopt. Uit een rondgang van Mode Unie en Unizo blijkt dat zelfstandige winkeliers de periode afsluiten met gemiddeld vijf procent minder omzet dan de wintersolden van vorig jaar.

Coronavirus

Het coronavirus domineert circa een maand na de eerste gevallen het nieuws. Het virus grijpt snel om zich heen. De aandelenkoersen van luxebedrijven zoals Burberry Group, LVMH Moët Hennessy en Kering daalden dinsdagochtend 28 januari. “De angst voor een verslechtering van de situatie in China, één van de belangrijkste markten voor luxemerken, neemt snel toe, bereikt de handelsvloer en maakt beleggers bang”. Dat waarschuwen experts die zijn geraadpleegd door FashionUnited.com. Wereldwijd zijn inmiddels 9.692 besmettingen geteld, zo meldt Nu.nl op vrijdag 31 januari.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste modenieuws? Schrijf u hier in voor FashionUnited nieuwsbrief om automatisch op de hoogte te blijven.

De tekst komt (deels) uit gepubliceerde artikelen van auteurs Caitlyn Terra, Nora Veerman, Weixin Zha en Jesse Brouns voor FashionUnited.

Foto: Plush Design Studio via Pexels

januari 2020
maandoverzicht
nieuws