Hoe bereikt u last minute zoveel mogelijk mensen voor de feestdagen?

Het einde van het jaar is nu écht in zicht. Voordat u het weet staat kerst voor de deur, en Kerstmis staat natuurlijk in het teken van geven. Goed nieuws voor retailers dus! 

Cadeaus voor de feestdagen worden steeds vaker online besteld. Natuurlijk zijn er nog genoeg mensen die de winkelstraten induiken, maar het is minstens zo belangrijk dat (vaste) klanten de weg weten te vinden naar uw online winkel. We geven u drie tips waarmee u zoveel mogelijk shoppers naar beide verkoopkanalen trekt. 

  1. Motiveer uw vaste klanten

Natuurlijk is het fijn om nieuwe klanten aan te trekken naar uw online en offline winkel, maar vergeet vooral uw vaste klanten niet! Mensen die uw winkel al kennen zullen ook sneller aan u denken voor hun inkopen rond de feestdagen. Verstuur nieuwsbrieven naar vaste klanten waarin u hen bedankt voor hun loyaliteit van het afgelopen jaar en een speciale kortingscode geeft. Daarnaast kunt u een overzicht maken van de bestverkochte producten tot nu toe, en deze aan hen suggereren. Maak verschillende pagina’s voor verschillende cadeau-categorieën en maak het makkelijker voor shoppers om bij u te slagen.

  1. Organiseer uw voorraad

December is de beste maand van het jaar voor retailers. Van last-minute kleinigheidjes, tot de grotere cadeaus zodra kerstavond dichterbij komt: mensen spenderen flink wat tijd (en geld) aan het vinden van de juiste cadeaus voor hun geliefden. 

Nu is dan ook niet het moment voor uitverkochte bestsellers of trage levering. Bekijk dus goed uw voorgaande verkooprapporten, en schat in welke producten dit jaar hard zullen lopen. Als u een online en offline winkel naast elkaar runt is het daarnaast van belang dat u continu op de hoogte blijft van uw voorraadniveau: als u het laatste exemplaar van een product verkoopt in de winkel wilt u mensen niet het idee geven dat het online nog te verkrijgen is. Doordat een omnichannel kassasysteem continu de online en offline voorraad met elkaar synchroniseert en zo een up-to-date overzicht behoudt, voorkomt u teleurstellingen. 

  1. Biedt iets extra’s aan

Iedereen is druk in december. Kom om die reden uw online bezoekers en offline klanten tegemoet met handige extra’s. Zet een speciale inpakservice op in de winkel, zodat mensen daar zich niet meer druk om hoeven te maken. Ook online kunt u dit toepassen: voor een klein extra bedrag worden de gekochte producten volledig ingepakt (het liefst natuurlijk met eigen inpakpapier) thuis afgeleverd. 

“Iets extra’s” kan ook betrekking hebben op iets extra’s voor een ander. In december wordt over het algemeen meer aandacht besteed aan liefdadigheid dan in de rest van het jaar. Communiceer dat u per verkoop een klein bedrag overmaakt naar een goed doel naar keuze. Niet alleen helpt u zo anderen, ook uw klanten zullen gemotiveerd worden om u hierin te steunen. Het is misschien niet de snelste manier om uw omzet te verhogen, maar het geeft men een positief gevoel bij uw onderneming. 

Dus, of het nou liefdadigheid is of persoonlijke kortingscodes: denk goed na over wat u deze laatste maand nog kunt doen om uw verkoop een boost te geven en knallend het nieuwe jaar in te gaan.

Meer informatie en nieuws over Lightspeed? Klik hier voor de bedrijfspagina.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN