• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Terugblik: 10 must-reads van de maand september

Terugblik: 10 must-reads van de maand september

Door Blanca Heise

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion

FashionUnited heeft tien lezenswaardige artikelen van de maand September op een rij gezet.

1. Judith ter Haar: Altijd een verlanglijst achter de hand

“Ik ben geen modemeisje en ik heb geen modewinkel,” zegt Judith ter Haar beslist. Toch is de onderneemster bijna veertig jaar in de modebranche actief. Sinds 1988 runt zij Jones; een high end winkel in Arnhem. Jones is een curated store, zegt Ter Haar en bij haar inkoop laat zij zich niet leiden door trends. “Ik koop geen collecties in, ik koop m’n eigen beeld in. Dat gaat niet zomaar, daar moet je voor vechten. Tevreden met m’n inkoop ben ik nooit. Ik heb altijd een verlanglijst achter de hand.”

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

2. Mer du Nord herrijst als MdN, klaar om Parijs te veroveren

Na de overname door een Frans modebedrijf staat het zieltogende Mer du Nord paraat voor een dertigste verjaardag met vernieuwd elan, een ingekorte naam en een opening in de Parijse Marais op 4 september. FashionUnited vroeg de kersverse MdN-directrice Dominique Nebbout Chekly om meer uitleg.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

3. Textiel toxiciteit: Wat er in je kleding schuilt

Zo’n 2,5 procent van het akkerland op de wereld is beplant met katoen, dat op zijn beurt ongeveer 25 procent van de wereldwijde hoeveelheid pesticiden verbruikt. Dit is een feit dat ons niet onverschillig laat, maar onthult eerder het grote aantal giftige chemicaliën dat dagelijks wordt gebruikt om de katoenen textielproducten en kledingstukken te produceren.

Lees meer: FashionUnited / Alicia Carrasco Rozas

4. Mooiloop opent eerste flagshipstore in Gent

Belgisch label Mooiloop heeft deze maand haar eerste flagshipstore geopend. Het merk opende haar deuren in thuisstad Gent op de Lange Kruisstraat 7. Het high-end label dat in 2010 gelanceerd werd, maakt met de winkel een nieuwe start.

Lees meer: FashionUnited / Blanca Heise

5. UCWHY: Designerlooks tegen betaalbare prijzen

Op de vijfde verdieping van Cristofori aan de Prinsengracht in Amsterdam is de kleine concertzaal veranderd in een bloemenveld. “Mooi he, we hebben wat vrolijkheid en kleur meegebracht,” zegt modeontwerper Wim Bruynooghe van het prille Belgische damesmodelabel UCWHY (spreek uit You see why, red.) dat deze maand de tweede collectie, die voor zomer 2018, aan de Nederlandse pers presenteert.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

6. Het probleem van New York Fashion Week

New York Fashion Week zit in een identiteitscrisis en die crisis duurt al geruime tijd. Met een rommelig schema en het vertrek van de meest interessante ontwerpers naar Europa (Thom Browne, Proenza Schouler, Rodarte, om maar een paar te noemen) is het internationale inkoopseizoen vorige week in the big apple wat onsamenhangend van start gegaan.

Lees meer: FashionUnited / Don-Alvin Adegeest

7. SoGoodToWear: de herleving van de kasjmier industrie in Nepal

SoGoodToWear is niet een standaard modemerk. Het Nederlandse merk biedt luxueuze kasjmier basics aan, maar alleen het best mogelijke kledingstuk maken op de best mogelijke manier is niet genoeg voor oprichters Fons en Jacqui Burger. Het duo is een nieuw initiatief gestart met de focus op de verduurzaming van de productie om op deze manier echte verandering in de industrie te weeg te brengen.

Lees meer: FashionUnited / Vivian Hendriksz

8. Terre Bleue lonkt naar Nederland

Kledinglabel Terre Bleue wordt vijftien. Dat vieren ze deze maand met de release van een designercollectie samen met Belgisch ontwerpster Maureen De Clercq maar ook met een voorzichtige blik over de landsgrenzen heen.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

9. Modelabels kiezen voor Brussel

Brussel rijgt de winkelopeningen aan elkaar de laatste tijd. Niet alleen Belgische maar ook internationale labels zijn uit op een plekje in de hoofdstad, en krijgen daarbij aanmoediging vanuit de stad zelf.

Lees meer: FashionUnited / Katrien Huysentruyt

10. Nieuwe eigenaar McGregor: Wie is Rens van de Schoor?

Hij moet nog 40 worden, maar de oud ING-bankier Rens van de Schoor heeft in twee jaar tijd een aantal iconen van de Nederlandse moderetail van de vergetelheid gered. Ondanks de malaise in de retailbranche gelooft Van de Schoor in een toekomst voor winkelketens en dat mensen van winkelen houden. Baksteen en online moeten volgens hem naadloos in elkaar overgaan. Van de Schoors modecarrière in vogelvlucht.

Lees meer: FashionUnited / Esmerij van Loon

Homepage beeld: Alison Van Autreve en Florence Debruyne. Credit: Mooiloop.

Terugblik