(advertentie)
(advertentie)
Modelabels kiezen voor Brussel

Brussel rijgt de winkelopeningen aan elkaar de laatste tijd. Niet alleen Belgische maar ook internationale labels zijn uit op een plekje in de hoofdstad, en krijgen daarbij aanmoediging vanuit de stad zelf.

Op 14 september opende Belgisch brillenmerk Komono een flagship store aan de Dansaertstraat, volgende week krijgen ze gezelschap van het Amsterdamse brillenmerk Ace & Tate dat een pand heeft op de hoek van de Dansaertstraat en de Oude Graanmarkt. Vorige week gingen de deuren open van H&M’s nieuwe concept, Arket, op de Guldenvlieslaan. Later dit najaar vestigt ook de Japanse kledingketen Uniqlo zich in Brussel, aan het Muntplein. Begin 2017 bleek al uit een peiling van vastgoedmakelaar CBRE bij 118 belangrijke internationale en Belgische ketenwinkels dat Brussel de beste locatie is voor een winkel. Zo’n 23 procent van de retailers noteerde in 2016 de beste resultaten bij hun Brusselse filiaal, gevolgd door Antwerpen.

Brussel vs Antwerpen

“De meeste merken willen in Antwerpen zitten omwille van de positieve bijklank die de stad internationaal heeft op gebied van mode, onder meer door de aanwezigheid van de modeacademie”, reageert Tom Tack, Brusselaar en medeoprichter van het Brusselse PR-bureau Pure, “Maar Brussel heeft met 1,1 miljoen inwoners een grote afzetmarkt. Bovendien is er op verschillende prijsniveau’s nog maar weinig concurrentie. Bijna alle merken zijn aanwezig in Antwerpen. Enkel qua high fashion is Brussel beter voorzien, op de Waterloolaan vind je flagships van alle grote labels”.

Eilandhoppen

“Brussel zit met verschillende shoppingzones, bijna eilandjes, tegenover het gecentraliseerde winkelgebied in Antwerpen. De Guldenvlieslaan - nodig om de winkels op de Louizalaan met die van de Elsensesteenweg te connecteren – was heel lang een dode zone," zegt Tack. Tien jaar geleden had je er alleen een bioscoop, nu zijn er filialen van Zara, & Other Stories, Marks&Spencer... en eind dit jaar opent ook de Italiaanse lingerieketen Intimissimi een nieuwe winkel.

Toch staat meer dan een op tien Brusselse winkelruimtes leeg. “Leegstand is duidelijk aan het toenemen in alle steden”, verduidelijkt Boris van Haare Heijmeijer, expert in commercieel vastgoed bij Cushman & Wakefield op de Brusselse nieuwssite Bruzz. “Dat heeft te maken met het algemene economische klimaat. Ook zijn de huurprijzen vaak te hoog voor de omzetten die vandaag gerealiseerd worden. Winkeliers wachten tot er een betaalbaar pand vrij is in de straat die zij willen, en desnoods stellen ze de opening gewoon uit.” Ook verschilt de grootte van de leegstand van wijk tot wijk: “In een laagconjunctuur krijgen alle secundaire winkelbuurten klappen, niet de Nieuwstraat of de Elsensesteenweg”, zegt Van Haare Heijmeijer nog tegen Bruzz.

Voetgangerszone

“Wat de Guldenvlieslaan doet in de Brusselse bovenstad, zal de recente voetgangerszone in het Brusselse centrum gaan doen," vervolgt Tack. Deze verbindt de Dansaertstraat met de Nieuwstraat. Nu vind je er alleen wat café’s, een Brico-filiaal, een kebabzaak... maar er wordt intussen al duchtig gespeculeerd op de panden in het autovrije stadsdeel. Zo droomt de Stad Brussel van een Galeries Lafayette in het grote hoekpand waar nu Pizza Hut huist. De grote panden op de Brusselse lanen zijn vaak eigendom van de stad die het imago ervan graag wil opgepoetst zien, als eigenaar van de gebouwen én als instantie achter de stadsplanning. Hoe het verder loopt, en of de grote ketens de Nieuwstraat zullen inruilen voor die grote lanen, zullen we pas over 10 jaar zullen weten.”

Brusselse rap

“Daarnaast is er ook een cultureel aspect. Brussel staat internationaal in de kijker omwille van haar rol in de hedendaagse kunst, met onder meer de kunstbeurs Art Brussels en de vele hoog aangeschreven galerijen," zegt Tack. Het ideale publiekje voor merken als COS (dat ondanks het protest van andere winkeliers in de straat toch goedkeuring kreeg voor het nieuwe pand in de Dansaertstraat), Arket, Prada, Uniqlo... Het is ook de nieuwe place to be van de hiphop scene met Brusselse rappers als Romeo Elvis en Damso die het maken in het buitenland. Zij trekken de aandacht van grote urban labels. Zo komt Carhartt om die reden binnenkort naar de hoofdstad, en ook andere Urban brands hebben plannen of hebben er reeds onderdak gevonden - Dr. Martens, Reservoir shop, Smets concept store... Kortom: Brussel heeft nog potentieel, waar in Antwerpen alles al aanwezig is.”

Foto: Pexels