Mooiloop vernieuwt met jonger team en eerste winkel

De herfst betekent voor het Belgische label Mooiloop een nieuwe start. Bovenop het jongere team en een nieuwe zakelijke richting komt er op 6 september een eerste flagshipstore in thuisstad Gent.

Elise Thomas besloot in 2010 haar carrière als freelance ontwerpster voor bekende modehuizen te verzilveren in een eigen label. Dochter Alison Van Autreve, die opgroeide tussen stoffen en patronen, zette prompt haar universitaire studies stop om eraan mee te werken. Hun merk Mooiloop (Zuid-Afrikaans voor ‘het ga je goed’) is intussen vooral berucht om de mooie kleuren en prints, materialen en pasvorm. Van Autreve: “We zijn gekend voor onze unieke prints en de natuurlijke materialen zoals zijde maar dat maakt dat we altijd in een bepaalde niche terechtkomen terwijl we ons eigenlijk op een bredere doelgroep willen richten. We maken comfortabele, goed zittende kleding voor jong en oud en onze ontwerpen gaan van trendy tot klassiek. Er zit voor iedereen wel iets in onze collectie.”

Verjongingskuur

Herfst/winter 17-18 werd de eerste collectie waaraan mama Elise niet meer meewerkte. Alison zocht een nieuwe zakenpartner en dat werd iemand met een economische achtergrond. Florence Debruyne haalde na haar economische studies een Master in Fashion Management in Londen, liep daarna stage bij Vivienne Westwood om vervolgens ervaring op te doen bij een Belgisch confectieatelier. Ze neemt vanaf dit seizoen de zakelijke kant en de controle over de productie op zich. Maar ze beslist ook mee over de collectie: elk item moet goedkeuring van hen beide krijgen. Alison: “Florence heeft een andere stijl maar we vullen elkaar aan op verschillende vlakken. Het creatieve aspect van Mooiloop zoals ontwerpen, de huisstijl en inrichting van de winkel blijft volledig mijn ding, terwijl Florence vanaf dit seizoen de zakelijke kant en de controle over de productie op zich neemt. De bedoeling is dat we het merk gaan verjongen en op de kaart zetten. De opening van de flagship is daarbij een belangrijke hulp: de winkel maakt het makkelijker om met het merk in contact te komen. Onze bedoeling is om binnen de twee jaar een gevestigde waarde te worden in België. Mensen moeten als ze onze naam horen meteen weten waar het voor staat.”

Dit is Belgisch

Maar dat wil niet zeggen dat ze zomaar hun visie op mode overboord gooien. Ook de nieuwe collectie van grossiert in unieke prints, levendige kleuren en gebruikt nog steeds graag dezelfde hoogwaardige zijde voor duurzame, Belgische mode. “Ik ontwerp alles zelf, maar dat wil niet zeggen dat, als ik op een beurs een stof met mooie print zie, ik deze niet ga aankopen. Ongeveer 90 procent van de prints zijn eigen ontwerp, de stoffen worden in China gemaakt. Vroeger probeerden we de productie hier te houden maar dat bleek onhoudbaar. Zelfs de meeste Italiaanse producenten doen aan outsourcing. Ik ben zelf enkele keren naar China gereisd om de productie op te starten, op te volgen en te kijken of alles wel op een ethische en ecologisch verantwoorde manier gebeurt. Die stoffen worden vervolgens naar België verscheept, voor de confectie werken we wel altijd samen met Belgische ateliers.”

Flagship

Ook voor het interieur van hun eerste winkel werd er voor hoogwaardige, natuurlijke materialen gekozen. Een 100 procent natuurlijke linoleumvloer en modules in grijze mortex worden afgewisseld met warme accenten als koperen rekken en een divider van puur Belgisch linnen. Alison bedacht het concept zonder interieurarchitect, maar kreeg raad van vrienden en familie en deed veel inspiratie op online en in boeken. Achterin zit haar ontwerpatelier-annex-Florence’s kantoor. “We zullen het meeste van de tijd zelf in de winkel staan, terwijl we doorwerken aan collectie, de productie en alles wat daarbij komt kijken. Daarom probeerden we de ruimte zo praktisch mogelijk in te delen en toch uitnodigend te maken voor de klant. Een hoogwaardig product met mooie afwerking hoort thuis in een ruimte met dezelfde waarden en standaarden, dat was erg belangrijk.”

Collectie

De najaarscollectie van Mooiloop combineert een warm kleurenpalet met materialen als zijde, alpaca- en merinowol. De Indiase florale opdruk en rijke reliëfprints in diepe tinten keren terug in verschillende vormen en items. De sobere snitten zijn soms vloeiend, soms strak en kregen details mee als gerafelde texturen en zijden linten. “Nachtblauwe strepen en effen stuks, purperen en okergele prints, bordeaux, kaki en zwart: de collectie is zo veelzijdig dat elke vrouw zichzelf erin kan vinden”, benadrukt Alison Van Autreve.

Mooiloop is vanaf 6 september te vinden aan de Gentse Lange Kruisstraat 7. Het merk is in België en Nederland ook te koop bij Princess (Antwerpen), L'Héroïne (Brugge), L'Oxygène (Oostende) of Jones (Arnhem).

Foto’s: Alison Van Autreve en Florence Debruyne. Credit: Mooiloop.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN