• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • UCWHY: Designerlooks tegen betaalbare prijzen

UCWHY: Designerlooks tegen betaalbare prijzen

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Fashion |INTERVIEW

Op de vijfde verdieping van Cristofori aan de Prinsengracht in Amsterdam is de kleine concertzaal veranderd in een bloemenveld. “Mooi he, we hebben wat vrolijkheid en kleur meegebracht,” zegt modeontwerper Wim Bruynooghe van het prille Belgische damesmodelabel UCWHY (spreek uit You see why, red.) dat dinsdagavond de tweede collectie, die voor zomer 2018, aan de Nederlandse pers presenteert. “Wat vrolijkheid en kleur kunnen we dezer dagen ook wel gebruiken,” zegt Anne Chapelle, CEO van BVBA 32 waar UCWHY onder valt en zij bedoelt dat niet alleen figuurlijk. “Als ik op straat om me heen kijk, zie ik alle jonge vrouwen bijna hetzelfde gekleed gaan: zwarte broek met witte streep, zwarte top, platte schoenen... Er mag wel wat kleur en eigenheid in.” Mooi dat dit nieuwe Belgische modemerk daarin voorziet.

Anne Chapelle en Wim Bruynooghe en de balans tussen ratio en emotie

Een eigen merk lanceren zoals UCWHY was een droom van Anne Chapelle die geleidelijk ontstond nadat zij Wim Bruynooghe in 2013 bij zijn afstuderen aan de academie in Antwerpen had ontmoet. Hoewel de naam Chapelle in Nederland misschien niet direct een belletje doet rinkelen is zij in België zeer bekend. De oprichtster en CEO van BVBA 32, het bedrijf achter Haider Ackermann en Ann Demeulemeester, wordt beschouwd als een van de machtigste vrouwen in de modebranche. Over Bruynooghe zegt zij: “Hoewel zijn examen collectie misschien niet heel draagbaar was, vond ik het wel heel creatief. Het viel op. Wim is een perfectionist en op couture gericht, maar dat is heel moeilijk te verkopen. Aan de andere kant is het een man met een enorm commercieel gevoel. Hij houdt van de eindklant en is bereid zich in haar te verdiepen en te analyseren. Dat is het verschil. Anders was dit, dit label, niet mogelijk geweest.”

Met dit nieuwe merk wil Chapelle ook bewijzen dat het mogelijk is om een duurzaam en verantwoord middensegment label te lanceren dat bovendien geheel in Europa wordt geproduceerd. Hoe ze dat doet? “Je moet gewoon praten met de producenten en zeggen ‘dit is wat ik van jullie verwacht’. Hen vragen om input: laat ons weten hoe het in jullie productieketen anders kan, even goed, maar misschien goedkoper.” Geen complexe patronen, stiksels en dubbele naden dus, “elke naad kost geld”, maar ruim baan voor creatieve oplossingen. Volgens Chapelle is het soms echt wiskunde om tot een goed eindresultaat te komen en dat vergt vaardigheden. Koren op de molen van ontwerper Wim Bruynooghe. Bruynooghe is ook al zo’n bekende Belgische naam. Vorig jaar werd hij door Forbes uitgeroepen tot een van de dertig meest getalenteerde Europeanen onder de dertig jaar en in 2018 hoopt hij zijn eigen couturelijn te mogen showen tijdens de couture week in Parijs. UCWHY is voor de de designer een oefening om binnen grenzen te werken. “Bij mijn eigen couture label ben ik helemaal vrij, nu moet ik meer compromissen sluiten, commerciëler zijn.” Commercieel betekent hier overigens niet dat UCWHY een trendlabel is noch dat Bruynooghe modetrends volgt. “Het is een designer label, het heeft echt een eigen verhaal.”

Inspiratie voor de tweede collectie van UCWHY, voor zomer 2018, is ontleend aan Studio 54 en de seventies. Het resulteert in een ‘discofeest’ met glanzend taft zijde en satijn, volumineuze ruches en franjes. In het oog springt een roze gestreept bomberjack, een lange, ongevoerde, jas in glimmend paars satijn en een wijde ‘skater’ broek met drukknopen langs de pijpen. Volgens Chapelle is een verhaal, story telling, noodzakelijk voor de winkelier om de collectie te kunnen verkopen. Dat de eindklant vervolgens eigen keuzes maakt is evident, maar op deze manier wil het bedrijf de winkelier die de collectie inkoopt wel ondersteunen.

Opvallend genoeg is de eerste collectie van UCWHY, die van herfst 2017, in thuisland België slechts bij twee winkels te koop. In Nederland ligt het merk direct bij zes adressen waaronder Menage a Trois in Amsterdam en Margreeth Olsthoorn. Volgens Chapelle is dat vooral te danken aan de inzet van de Nederlandse agent van het merk, Arezou Rahimian van Showroom 11 in Rotterdam. Rahimian, die ook merken als Kjær København, Le Mont St Michel en Lolo the Ballerina vertegenwoordigt, ziet in Nederland in de toekomst ruimte voor ongeveer vijftig verkooppunten voor UCWHY. “Het moet niet in iedere winkelstraat verkrijgbaar zijn, maar wel toegankelijk,” zegt zij. De huidige collectie omvat zo’n dertig stijlen die ieder in meerdere kleuren en materialen verkrijgbaar zijn. “Zo kan iedere winkel een eigen beeld samenstellen uit de collectie.”

Die flexibiliteit voor inkopers is ook voor Anne Chapelle van groot belang. “Winkeliers kunnen inkopen waar ze zin in hebben. Alles is met elkaar mengbaar en alles is los van elkaar een stuk. Dat is goed, want jonge mensen kopen een stuk om een ander item uit hun kast te vervolledigen en zij lopen echt niet in de volledige look van één merk.” UCWHY mikt op een jong vrouwelijk publiek van twintigers en begin dertigers, werkzaam hun eerste baan en op zoek zijn naar iets anders dan de high street fashion die ze tijdens hun studiejaren hebben gekocht. Chapelle: “De bedoeling is om jonge mensen te bereiken met iets leuks, niet met 'boring pieces'. Meer kwaliteit, meer originaliteit, maar wel toegankelijk en betaalbaar. En verantwoord geproduceerd uiteraard.” Dat betekent dat een jas van UCWHY in de winkel tussen de 200 en 350 euro kost. De andere kant van de medaille - inleveren op marge - vindt Chapelle geen probleem. “Ik denk dat we dat op een gegeven moment wel terughalen wanneer de aantallen groter worden.”

Portret Wim Bruynooghe en Anne Chapelle: Dirk Alexander; overige foto's: FashionUnited

Anne Chapelle
BVBA 32
ucwhy
wim bruynooghe