Mer du Nord herrijst als MdN, klaar om Parijs te veroveren
bezig met laden...
Na de overname door een Frans modebedrijf staat het zieltogende Mer du Nord paraat voor een dertigste verjaardag met vernieuwd elan, een ingekorte naam en een opening in de Parijse Marais op 4 september. FashionUnited vroeg de kersverse MdN-directrice Dominique Nebbout Chekly om meer uitleg.
De eerste winkel van het Belgische casual-chic modelabel opende in 1988 en twintig jaar lang leek er geen vuiltje aan de lucht. In de zomer van 2014 ondergaat het merk echter een grondige herstructurering na drie jaar lang verlieslatend te zijn. Eind 2014 wordt Mer du Nord alsnog overgenomen door Pascal Yefet van het Franse bedrijf ‘Bourgeoises'. Yefet belooft bovenop zijn bod van 150.000 euro liefst 7 van de overgebleven 12 filialen te behouden alsook 17 van de 53 personeelsleden. Hij overtroeft daarmee de Belgische keten JBC wiens overnamebod van 250.000 euro zonder extra garanties aldus werd afgewezen.
(Geen) nieuwe naam
Ook de naam Mer du Nord wordt behouden, de dan 36-jarige Franse zakenman focust liever op de kwaliteit van de producten en de service. Yefet bezit op dat moment al een netwerk van 11 prêt-à-porterboetieks in (vooral Franstalig) België onder de naam ‘Les Bourgeoises’ en vertelt na de overname aan La Libre Belgique: “Toen ik mijn eerste zaak in Brussel opende, heb ik het merk Mer du Nord meteen opgemerkt. Het is een instituut in de Belgische modesector in België, een groot en mooi merk. We hebben nog veel werk voor de boeg, maar ik ben ervan overtuigd dat het een mooie opportuniteit is”.
Na een overgangsperiode van twee jaar vindt Mer du Nord zichzelf vandaag opnieuw uit als MdN, net op tijd voor z’n dertigste verjaardag in 2018 en met een nieuwe directiestructuur waarbij Yefet zich laat omringen door onder meer Dominique Nebbout Chekly, de vroegere directrice van het Franse label Berenice. Ze staat tegelijk in voor de dagelijkse leiding, de collecties, ontwerpen en retail: “We waren al lang geïnteresseerd in het merk en hadden nu dus de kans om het een nieuwe start te geven. Het was een kwestie van het merk terug te lanceren na een periode van onrust en het in ere te herstellen”, aldus de gloednieuwe MdN-directrice.
"Het was een kwestie van het merk terug te lanceren na een periode van onrust en het in ere te herstellen”
Nieuwe winkels
Bovenop de acht boetieks die uiteindelijk behouden werden, kwam er in mei een gloednieuwe Brugse shop bij volgens het nieuwe concept. Voor de inrichting van het Brugse verkooppunt werd beroep gedaan op het hippe Belgische duo Christophe Remy en Tecla Tangorra. “De boetiek in Brugge was altijd een van de belangrijkste winkels van het merk en dat wilden we zo houden. In Brugge spreken we zowel het Belgische als een internationaal publiek aan. Het is nog te vroeg om al resultaten te kunnen evalueren omdat we pas herbegonnen zijn, maar ziet er toch al veelbelovend uit”, vertelt Dominique Nebbout Chekly.
Midden deze zomer werd ook de webshop gelanceerd: “Het digitale aspect maakt natuurlijk deel uit van dit project. Het business model is veranderd, we willen niet meer alles via de winkels laten verlopen. Het web laat ook toe om een community rond het merk te creëren, samen met boetieks in de belangrijkste winkelbuurten van de grote steden”. Er is sprake van een Antwerpse flagship in 2018, en ook het segment van de multimerken-boetieks is iets dat volgend jaar zal worden aangepakt.
Op naar Parijs
Deze nieuwe wind is ook duidelijk zichtbaar in de recente najaarscollectie: tijdloze stukken in mooie materialen zoals popelin shirts, zijden jurken, dikke kabeltruien, de perfecte trenchcoat, een wollen mantels met enkele of dubbele knoopsluiting... Stijl: preppy en boyish . “Een dagelijkse garderobe die comfortabel is, elegant maar niet te verfijnd, authentiek en gemakkelijk”, aldus Nebbout Chekly. “We willen het imago dat het merk in België heeft behouden – als maker van tijdloze stukken in mooie materialen – maar er de attitude van de MdN-vrouw aan toevoegen.”
Hiermee trekt MdN nu ook naar Parijs, waar het merk sinds vier september een eigen plekje veroverd heeft in de hippe wijk Le Marais. “Parijs is een belangrijke etalage en platform”, legt Nebbout Chekly uit. “We zitten in Le Marais, waar we zoals in Brugge tegelijk het Franse en het internationale cliënteel kunnen aanspreken.” Op nummer 51 van de rue des Francs-Bourgeois wordt 40 vierkante meter gewijd aan het voormalige Belgische icoon waarvan de ontwerpstudio’s en leiding nu in de Franse modestad liggen.
Foto’s: portet Dominique Nebbout Chekly via MdN. Printscreen mdn-online.com.