• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Best gelezen artikelen van het jaar 2015

Best gelezen artikelen van het jaar 2015

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De modewereld heeft weer een roerig jaar achter de rug, waarin verschillende modemerken de deuren moesten sluiten terwijl anderen een nieuwe kans kregen. 2015 was ook het jaar waarin het modesysteem dood werd verklaard door trendwatcher Lidewij Edelkoort, al trokken de modebeurzen zich daar niets van aan en presenteerden zij weer genoeg nieuwe trends voor het volgende seizoen. Voor Mer du Nord en Mexx markeerde het afgelopen jaar een nieuw begin omdat beide bedrijven onder een nieuwe eigenaar probeerden op te krabbelen. Ook schoenenontwerpster Elisa Mols beleefde een spannend jaar, omdat ze haar droom waarmaakte en een eigen label lanceerde. FashionUnited presenteert: de tien artikelen die het meest werden gelezen in 2015.

1. 9 tips voor winter 2016 van Lidewij Edelkoort
Voorspellen hoe de mode zich in de nabije toekomst zal gaan ontwikkelen is iets dat niet voor velen is weggelegd, maar als Lidewij Edelkoort het doet luistert de hele mode-industrie aandachtig mee. Het overzicht van de tips die ze gaf voor de winter van 2016 - 2017 was in het afgelopen jaar ook het best gelezen stuk op FashionUnited België. Volgens de trendwatcher zal de modewereld tijdens de volgende winter onder andere een terugkeer van bruin meemaken, en draait het dan niet meer om shiny kleuren maar kiest iedereen voor mat.

2. Li Edelkoort: ‘De mode is dood. Leve het kledingstuk.’
“Marketing heeft de mode om zeep gebracht,” beweert Lidewij Edelkoort in het Anti-fashion manifest dat zij in februari 2015 presenteerde. Ontwerpers gaan gebukt onder stress, waardoor veel van hen hun originaliteit hebben verloren en alleen nog maar items creëeren “die gemaakt zijn om mooie foto’s en veel vind-ik-leuks te verkrijgen”. Daarnaast uit Edelkoort kritiek op het onderwijssysteem dat ontwerpers aflevert die zich te veel bezighouden met modeshows en foto’s en geen inhoudelijke kennis meer hebben over stoffen of de textielindustrie. Mode bestaat niet meer, denkt Edelkoort - vanaf nu moet worden gesproken over kleding.

3. Talking French failliet
Het ging al langere tijd niet goed met Talking French, maar het bericht dat het Belgische damesmodemerk failliet was verklaard hield de gemoederen toch bezig. In 2012 stond het bedrijf al aan de rand van een faillissement, maar destijds wist CEO Katrien Maes dit te voorkomen door een nieuw logo te bedenken en de collecties te herzien. In maart van dit jaar kon Maes een faillissement niet langer afwenden. Een week na de bekendmaking van het faillissement, werd een leegverkoop georganiseerd waar klanten de kleding van het merk met 40 procent korting konden kopen.

4. Mer du Nord nieuw leven ingeblazen
Een Belgisch damesmodemerk dat wel positief kan terugblikken op het afgelopen jaar, is Mer du Nord. Eigenaar Pascal Yefet heropende dit jaar zeven winkels van het merk dat hij in agustus 2014 voor 150.000 euro had gekocht. “We gaan Mer du Nord opnieuw doen opleven en de identiteit van het merk herstellen,” zei de Franse zakenman over de toekomst die hij met het bedrijf voor ogen had. Met het aanstellen van ontwerper Jean-Olivier Letard hoopt Yefet een nieuwe richting in te slaan met Mer du Nord.

5. Belangrijke Trends voor Voorjaar/Zomer 2016 vanuit de Beurzen in Berlijn
De Duitse hoofdstad vormt het decor voor een aantal belangrijke modebeurzen, waaronder Bread & Butter en Premium, en de ontwikkelingen die hier worden gepresenteerd worden dan ook op de voet gevolgd door iedereen uit de branche. Trendstop was aanwezig en zette de belangrijkste trends voor de lente/zomer van 2016 op een rij. Voor de mannenmode geldt dat ‘strand’ het sleutelwoord is. Van boardshorts en rieten hoeden tot schoenen die lijken op espadrilles: de modieuze man loopt er vanaf aankomend voorjaar zomers bij. Voor de damesmode wordt een nadruk op blauwe denim verwacht, dat onder andere terugkomt in spijkerjasjes en sandaaltjes.

6. Dit is waarom Bel & Bo de Beste Winkelketen van België is
Modeketen Bel & Bo opende dit jaar zijn 90e winkel en sleepte kort daarna de titel ‘Beste Winkelketen van België 2015 - 2016’ in de wacht. Volgens CEO Michel Delfosse zijn er twee redenen die verklaren waarom consumenten zo graag bij Bel & Bo komen: het personeel heeft vriendelijkheid hoog in het vaandel staan, en Bel & Bo is daarnaast “de winkelketen die kleur heeft geclaimd”. Het nieuwe jaar staat voor Delfosse in het teken van het ontdekken van de mogelijkheden voor het uitbreiden naar het buitenland of het oprichten van een nieuwe modeketen.

7. Sergio Herman ontwerpt t-shirt collectie
Sergio Herman stond al bekend als topchef, maar hij kan zichzelf tegenwoordig ook ontwerper noemen. Herman en zijn collega Nick Bril hebben in samenwerking met AddMyBerry namelijk een t-shirtlijn gelanceerd. Op de shirts zijn een aantal typische uitspraken van de Nederlandse chef verzameld, zoals ‘buzze geven’ en ‘hero day’. De items zijn daarnaast ook voorzien van een QR-code die de drager toegang geeft tot filmpjes waarin Herman en Bril laten zien wat hen inspireert.

8. Sneakers van Fiamme: een optelsom van comfort en elegantie
Als het nichtje van de oprichter van schoenenwinkel Monar is Elisa Mols al zo lang zij zich kan herinneren omringd geweest door schoenen. Na het behalen van haar schooldiploma, wist zij dan ook gelijk dat ze schoenenontwerpster wilde worden. In de zomer was het zover en lanceerde de Antwerpse haar sneakermerk Fiamme. De reacties die Mols kreeg waren louter positief, en ze hoopt dan ook dat haar vrouwelijke sneakers uiteindelijk ook buiten de landsgrenzen geliefd zullen worden. Al blijft ze nuchter: “ Van mijn familie heb ik geleerd dat ik dingen kleinschalig moet bekijken. Het merk heeft nu succes in België, maar ik wil me daar niet door laten meeslepen.”

9. Samsøe & Samsøe breidt uit naar Antwerpen
Voor het Deense modemerk Samsøe & Samsøe stond het afgelopen jaar in het teken van verdere uitbreiding buiten Scandinavië. Het bedrijf opende de eerste Belgische showroom in Antwerpen, en volgens country-manager Leander Struijk is dat pas het begin. Samsøe & Samsøe heeft momenteel slechts een eigen winkel in de Benelux in de Nederlandse hoofdstad, maar daar moet volgens Struijk snel verandering in komen. Al valt het vinden van een geschikte locatie niet altijd mee: vooral niet in Amsterdam. “Alles moet kloppen; de locatie, de prijs en de juiste oppervlakte. Wanneer we dat vinden, openen wij de winkel direct.”

10. Turkse eigenaar Mexx opent vier Mexx-winkels in België
In België was het lange tijd stil rond modeketen Mexx. Het Nederlandse bedrijf werd in december 2014 failliet verklaard, en maakte eind januari een doorstart na de overname door het Turkse bedrijf Eroglu Holding. Voor de Belgische tak van het bedrijf leek aanvankelijk geen interesse te zijn, maar ongeveer twee maanden na de doorstart maakte Eroglu Holding bekend dat het toch een overeenkomst had bereikt met verhuurders van de winkelpanden in Aalst, Brugge en Leuven. Verschillende retaildeskundigen uitten twijfels over de toekomst van Mexx in België, maar Retaildetail specialist Jorg Snoeck denkt dat de overname een positieve uitwerking zal hebben op het bedrijf. “Mexx moet een uithangbord van het Turkse bedrijf worden in Europa. De Turken zullen dus gemotiveerd zijn om er iets moois van te maken.”

Foto’s: Youtube, Samsøe & Samsøe Facebook en Retailupdate.be

best gelezen artikelen