Best gelezen artikelen van het jaar 2015
bezig met laden...
De modewereld heeft weer een roerig jaar achter de rug, waarin verschillende modemerken de deuren moesten sluiten terwijl anderen een nieuwe kans kregen. 2015 was ook het jaar waarin het modesysteem dood werd verklaard door trendwatcher Lidewij Edelkoort, al trokken de modebeurzen zich daar niets van aan en presenteerden zij weer genoeg nieuwe trends voor het volgende seizoen. Voor Mer du Nord en Mexx markeerde het afgelopen jaar een nieuw begin omdat beide bedrijven onder een nieuwe eigenaar probeerden op te krabbelen. Ook schoenenontwerpster Elisa Mols beleefde een spannend jaar, omdat ze haar droom waarmaakte en een eigen label lanceerde. FashionUnited presenteert: de tien artikelen die het meest werden gelezen in 2015.
1. 9 tips voor winter 2016 van Lidewij
Edelkoort
Voorspellen hoe de mode zich in de nabije toekomst zal gaan ontwikkelen is
iets dat niet voor velen is weggelegd, maar als Lidewij Edelkoort het doet
luistert de hele mode-industrie aandachtig mee. Het overzicht van de tips
die ze gaf voor de winter van 2016 - 2017 was in het afgelopen jaar ook het
best gelezen stuk op FashionUnited België. Volgens de trendwatcher zal de
modewereld tijdens de volgende winter onder andere een terugkeer van bruin
meemaken, en draait het dan niet meer om shiny kleuren maar kiest
iedereen voor mat.
2. Li Edelkoort: ‘De mode is dood. Leve het
kledingstuk.’
“Marketing heeft de mode om zeep gebracht,” beweert Lidewij Edelkoort in
het Anti-fashion manifest dat zij in februari 2015 presenteerde. Ontwerpers
gaan gebukt onder stress, waardoor veel van hen hun originaliteit hebben
verloren en alleen nog maar items creëeren “die gemaakt zijn om mooie
foto’s en veel vind-ik-leuks te verkrijgen”. Daarnaast uit Edelkoort
kritiek op het onderwijssysteem dat ontwerpers aflevert die zich te veel
bezighouden met modeshows en foto’s en geen inhoudelijke kennis meer hebben
over stoffen of de textielindustrie. Mode bestaat niet meer, denkt
Edelkoort - vanaf nu moet worden gesproken over kleding.
3. Talking French failliet
Het ging al langere tijd niet goed met Talking French, maar het bericht dat
het Belgische damesmodemerk failliet was verklaard hield de gemoederen toch
bezig. In 2012 stond het bedrijf al aan de rand van een faillissement, maar
destijds wist CEO Katrien Maes dit te voorkomen door een nieuw logo te
bedenken en de collecties te herzien. In maart van dit jaar kon Maes een
faillissement niet langer afwenden. Een week na de bekendmaking van het
faillissement, werd een leegverkoop georganiseerd waar klanten de kleding
van het merk met 40 procent korting konden kopen.
4. Mer du Nord nieuw leven ingeblazen
Een Belgisch damesmodemerk dat wel positief kan terugblikken op het
afgelopen jaar, is Mer du Nord. Eigenaar Pascal Yefet heropende dit jaar
zeven winkels van het merk dat hij in agustus 2014 voor 150.000 euro had
gekocht. “We gaan Mer du Nord opnieuw doen opleven en de identiteit van het
merk herstellen,” zei de Franse zakenman over de toekomst die hij met het
bedrijf voor ogen had. Met het aanstellen van ontwerper Jean-Olivier Letard
hoopt Yefet een nieuwe richting in te slaan met Mer du Nord.
5. Belangrijke Trends voor Voorjaar/Zomer 2016 vanuit de
Beurzen in Berlijn
De Duitse hoofdstad vormt het decor voor een aantal belangrijke
modebeurzen, waaronder Bread & Butter en Premium, en de ontwikkelingen die
hier worden gepresenteerd worden dan ook op de voet gevolgd door iedereen
uit de branche. Trendstop was aanwezig en zette de belangrijkste trends
voor de lente/zomer van 2016 op een rij. Voor de mannenmode geldt dat
‘strand’ het sleutelwoord is. Van boardshorts en rieten hoeden tot
schoenen die lijken op espadrilles: de modieuze man loopt er vanaf
aankomend voorjaar zomers bij. Voor de damesmode wordt een nadruk op blauwe
denim verwacht, dat onder andere terugkomt in spijkerjasjes en
sandaaltjes.
6. Dit is waarom Bel & Bo de Beste Winkelketen van België
is
Modeketen Bel & Bo opende dit jaar zijn 90e winkel en sleepte kort daarna
de titel ‘Beste Winkelketen van België 2015 - 2016’ in de wacht. Volgens
CEO Michel Delfosse zijn er twee redenen die verklaren waarom consumenten
zo graag bij Bel & Bo komen: het personeel heeft vriendelijkheid hoog in
het vaandel staan, en Bel & Bo is daarnaast “de winkelketen die kleur heeft
geclaimd”. Het nieuwe jaar staat voor Delfosse in het teken van het
ontdekken van de mogelijkheden voor het uitbreiden naar het buitenland of
het oprichten van een nieuwe modeketen.
7. Sergio Herman ontwerpt t-shirt collectie
Sergio Herman stond al bekend als topchef, maar hij kan zichzelf
tegenwoordig ook ontwerper noemen. Herman en zijn collega Nick Bril hebben
in samenwerking met AddMyBerry namelijk een t-shirtlijn gelanceerd. Op de
shirts zijn een aantal typische uitspraken van de Nederlandse chef
verzameld, zoals ‘buzze geven’ en ‘hero day’. De items zijn daarnaast ook
voorzien van een QR-code die de drager toegang geeft tot filmpjes waarin
Herman en Bril laten zien wat hen inspireert.
8. Sneakers van Fiamme: een optelsom van comfort en
elegantie
Als het nichtje van de oprichter van schoenenwinkel Monar is Elisa Mols al
zo lang zij zich kan herinneren omringd geweest door schoenen. Na het
behalen van haar schooldiploma, wist zij dan ook gelijk dat ze
schoenenontwerpster wilde worden. In de zomer was het zover en lanceerde de
Antwerpse haar sneakermerk Fiamme. De reacties die Mols kreeg waren louter
positief, en ze hoopt dan ook dat haar vrouwelijke sneakers uiteindelijk
ook buiten de landsgrenzen geliefd zullen worden. Al blijft ze nuchter: “
Van mijn familie heb ik geleerd dat ik dingen kleinschalig moet bekijken.
Het merk heeft nu succes in België, maar ik wil me daar niet door laten
meeslepen.”
9. Samsøe & Samsøe breidt uit naar Antwerpen
Voor het Deense modemerk Samsøe & Samsøe stond het afgelopen jaar in het
teken van verdere uitbreiding buiten Scandinavië. Het bedrijf opende de
eerste Belgische showroom in Antwerpen, en volgens country-manager Leander
Struijk is dat pas het begin. Samsøe & Samsøe heeft momenteel slechts een
eigen winkel in de Benelux in de Nederlandse hoofdstad, maar daar moet
volgens Struijk snel verandering in komen. Al valt het vinden van een
geschikte locatie niet altijd mee: vooral niet in Amsterdam. “Alles moet
kloppen; de locatie, de prijs en de juiste oppervlakte. Wanneer we dat
vinden, openen wij de winkel direct.”
10. Turkse eigenaar Mexx opent vier Mexx-winkels in
België
In België was het lange tijd stil rond modeketen Mexx. Het Nederlandse
bedrijf werd in december 2014 failliet verklaard, en maakte eind januari
een doorstart na de overname door het Turkse bedrijf Eroglu Holding. Voor
de Belgische tak van het bedrijf leek aanvankelijk geen interesse te zijn,
maar ongeveer twee maanden na de doorstart maakte Eroglu Holding bekend dat
het toch een overeenkomst had bereikt met verhuurders van de winkelpanden
in Aalst, Brugge en Leuven. Verschillende retaildeskundigen uitten twijfels
over de toekomst van Mexx in België, maar Retaildetail specialist Jorg
Snoeck denkt dat de overname een positieve uitwerking zal hebben op het
bedrijf. “Mexx moet een uithangbord van het Turkse bedrijf worden in
Europa. De Turken zullen dus gemotiveerd zijn om er iets moois van te
maken.”
Foto’s: Youtube, Samsøe & Samsøe Facebook en Retailupdate.be