• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Mer du Nord nieuw leven ingeblazen

Mer du Nord nieuw leven ingeblazen

Door Laurie van Deventer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Pascal Yefet, een Franse ondernemer en eigenaar van Mer du Nord, heropent zeven winkels van het Belgische modelabel en voegt daar drie nieuwe winkels aan toe. Het merk maakte eind 2014 een comeback. In augustus nam Yefet het merk over voor 150.000 euro. Van de 53 personeelsleden konden er 17 in dienst blijven.

"Ik breng veel tijd door in de shops, omdat ik het belangrijk vind om als merk steeds in contact te staan met de klanten. We willen graag in hun behoeftes voorzien. Dat gaan we doen door elk seizoen stijlvolle en kwalitatieve collecties uit te brengen, de bestaande Mer du Nord winkels te garanderen en enkele nieuwe winkels te openen," zegt Yefet in een persbericht. "We gaan Mer du Nord opnieuw doen opleven en de identiteit van het merk herstellen."

In maart 2015 zal het Belgische modelabel de spring summer collectie voor 2015 lanceren. De nieuwe collectie wordt ontworpen door Jean-Olivier Letard. Letard werd onlangs door de Yefet in dienst genomen. “Hij is iemand die ik vertrouw. Letard heeft een frisse blik en kent het klappen van de zweep. We zijn nu volop aan het werken aan de nieuwste zomercollectie voor het nieuwe Mer du Nord, zonder het DNA van het merk te verloochenen," zegt Yefet. De collecties worden in Portugal, Italië en Frankrijk geproduceerd. Yefet wil 100 procent kwaliteit garanderen. Aangezien dit veel tijd en energie vergt, is het makkelijker de productie dichter bij huis te houden. Ook kan het merk op die manier snel inspelen op de wensen van de klant en de economische situatie in Europa. Het Belgische modehuis hoopt zo een eind te maken aan een zwarte periode voor het merk.

Mer du Nord in de jaren '90 bekend

Mer du Nord werd in 1988 opgericht door Alain Freilich als knitwearlabel. In 1992 opende het Belgische modehuis zijn eerste winkel in Knokke. Het merk werd in de jaren '90 beter bekend toen ze de print van een visje, begeleid door tekstflarden, introduceerde en dit herkenbaar op grote delen van collectie aanbrachten. In 1996 nam Luc Duchêne het modebedrijf over. Hij breidde de kledinglijnen uit. Het Belgische merk opende in 2000 een winkel in de grootste winkelstraat, de Louizalaan, van Brussel. Mer du Nord besloot in 2009 een mannenlijn te lanceren naast de bestaande lijnen voor vrouwen en meisjes vanaf zestien jaar. Duchêne opende in juli 2012 een online outlet winkel. Het was de eerste online outlet winkel van één merk in België.

In april 2013 opende het Belgische merk een webwinkel. De volledige collectie voor dames, heren en kinderen werd online verkrijgbaar. Klanten uit Duitsland, Engeland, Ierland, Frankrijk, Italië, Spanje en de Benelux konden de kleding bestellen. Mer du Nord stopte in juni 2014 met de verkoop van haar collecties aan retailers. Die verandering gold niet voor zijn eigen winkels. Deze werden wel bevoorraad. Mer du Nord had toen 250 verkooppunten en twintig eigen winkels in België. Het bedrijf gaf aan het productieproces te willen aanpassen. In plaats van twee hoofdcollecties ging Mer du Nord continu produceren en uitleveren. Deze werkwijze zou vergelijkbaar zijn met die van andere grote modebedrijven, maar volgens het Belgische modehuis niet compatibel met de manier van werken van de retailklanten van het merk.

Het Belgische kledingmerk vroeg in augustus 2014 een gerechtelijke reorganisatie aan bij de rechtbank van koophandel in Brussel. "We staan aan de deur van het faillissement," zei ACLVB-vakbondssecretaris Pascal Freson tegen persbureau Belga. In 2011 en 2012 was het netto verlies hoger dan een miljoen euro. Het bedrijf bracht het verlies in 2013 terug naar 108.000 euro. "Tijdens de herstructureringsprocedure was duidelijk gezegd dat het voortbestaan van de onderneming afhing van de verkoop van nog meer boetieks en van de soldenverkoop in juli", zei de directie tegen de Belgische pers. Die verkoop viel achteraf tegen ("-3 procent in plaats van de verwachte +10 procent") en ook de onderhandelingen over de verkoop van boetieks liepen op niets uit. Als reden hiervoor wordt de sterk toegenomen concurrentie van modeketens als H&M en Zara aangehaald. Die leidde tot lagere prijzen, marges en uiteindelijk omzet. "De directie kon dus niets anders dan een aanvraag tot gerechtelijke reorganisatie indienen met het oog op het afstoten van alle of een deel van de activiteiten en op het behoud van de huidige tewerkstelling."

Mer du Nord opent nieuwe winkels

Dit jaar gaat Mer du Nord drie nieuwe winkels openen in Antwerpen, Brugge en Knokke naast de bestaande winkels in Hasselt, Gent, Leuven, Aalst, Kortrijk, Wavre en Waterloo.

merdunord
pascalyefet