Dit is waarom Bel & Bo de Beste Winkelketen van België is
bezig met laden...
Het jaar 2015 zal voor de Belgische moderetailer Bel & Bo de boeken ingaan als een geslaagd jaar. Het bedrijf, dat dit jaar vijf jaar bestaat, opende namelijk onlangs de 90e winkel en sleepte daarnaast ook nog eens de titel Beste Winkelketen van België 2015 - 2016 in de wacht. “Onze wall of fame begint aardig bekleed te raken inderdaad,” vertelt CEO Michel Delfosse lachend.
Bel & Bo meest geliefde winkelketen in België in 2012 en 2015
“We werden in oktober 2015 benoemd tot beste winkelketen in de categorie damesmode, en we hebben nu ook de algemene titel van beste winkelketen gekregen,” vertelt een trotse Delfosse. Het is de tweede keer dat Bel & Bo deze titel binnenhaalt: in 2012 was de keten ook al het meest geliefd onder Belgische consumenten. Wat het geheim voor dit succes is? “Voor ons personeel staat vriendelijkheid altijd voorop,” denkt Delfosse. Bij het bekendmaken van de beste winkelketen van dit jaar werd dat ook genoemd, want volgens de CEO is dit één van de belangrijkste redenen waarom klanten zo graag bij Bel & Bo komen.
Bel & Bo CEO Delfosse: “Wij zijn de winkelketen die kleur heeft geclaimd”
Een ander punt waarop Bel & Bo zich volgens Delfosse onderscheidt van veel andere moderetailers, zijn de kleurrijke collecties van het merk. “Wij zijn de winkelketen die kleur heeft geclaimd. We brengen ongeveer achttien collecties per jaar uit, en elke twee weken staat een andere kleur centraal,” legt Delfosse uit. Enkele kleurenthema´s die in de afgelopen weken de revue zijn gepasseerd, zijn nude, cognac en lichtblauw en off-white. Deze kleurenthema-collecties nemen in elke winkel ongeveer 20 procent van de oppervlakte in beslag, zodat genoeg ruimte overblijft voor kleding in andere kleuren. “Onze stylisten volgen de trends op de voet, en maken hier moodboards van. Nu zijn we bezig met het voorspellen van de kleuren die volgende winter in de mode zullen zijn,” legt Delfosse uit. Welke kleuren dit worden? “Ik mag er nu niet veel over zeggen, maar voor dames denken we aan warme kleuren zoals bordeauxrood en oranje roest en voor heren overwegen we kleuren als zwart en blauw.”
Titel Beste Winkelketen van België: wat levert het op?
Dat klanten van het kleurrijke aanbod van Bel & Bo houden, is natuurlijk een groot compliment, maar wat levert de titel Beste Winkelketen van België het bedrijf op behalve de eer? “Ten eerste heeft deze overwinning ons personeel een boost gegeven,” stelt Delfosse. “De mails en smsjes stroomden binnen en de sfeer op kantoor was ongelooflijk,” vertelt de CEO. Daarnaast beseft Delfosse dat deze titel ook op commercieel vlak iets voor het bedrijf kan betekenen. Zo konden klanten afgelopen vrijdag 10 procent korting krijgen op hun aankopen als ze voor het afrekenen ´proficiat´ zeiden. “Ik denk dat deze titel ons bedrijf meer vertrouwen van klanten oplevert en dat we ook eerder top of mind zijn dan voorheen.” Ook klanten die hun kleding voorheen nog niet bij Bel & Bo kochten, zullen dat vanaf nu misschien toch gaan doen hoopt Delfosse.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen neemt centrale rol in
Behalve de kleurrijke collecties en het vriendelijke personeel is er nog een punt dat ervoor zorgt dat Bel & Bo opvalt in het retaillandschap: de nadruk op duurzaam ondernemen. “Zo maken we in al onze winkels gebruik van groene stroom en gebruiken we gecertificeerd papier voor marketingmaterialen,” legt Delfosse uit. Het belangrijkste onderdeel van de duurzame aanpak is echter de aansluiting bij de Fair Wear Foundation (FWF): een non-profitorganisatie die streeft naar eerlijke werkomstandigheden in de kledingindustrie. “Bel & Bo is een jaar geleden lid geworden van de FWF, en sindsdien ligt de nadruk nog sterker op het werken met eerlijke fabrieken. Ons nieuwe beleid is dat we onze productie alleen laten plaatsvinden in fabrieken die we zelf hebben bezocht.” Dit vergt volgens Delfosse extra werk, maar gelukkig ziet hij dat vanuit de fabrieken een groeiende bewustwording plaatsvindt. Veel fabrikanten realiseren zich dat Westerse bedrijven niet met hen willen werken als ze dit niet doen. Alle pogingen om duurzaam te werken hebben Bel & Bo in februari van dit jaar de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Award van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen opgeleverd.
De toekomst van Bel & Bo: uitbreiden en investeren in omnichannel
Mede dankzij de MVO Award en de prijs voor Beste Winkelketen van België die Bel & Bo dit jaar heeft gewonnen, kan het jaar 2015 voor Delfosse niet meer stuk. Maar dit betekent niet dat het bedrijf rustig gaat genieten van het succes. “We blijven ambitieus: voor 2016 staan zes winkelopeningen op de planning, en we hopen dat we in 2017 onze honderdste winkel kunnen openen.” Delfosse denkt dat er in België zeker nog ruimte is voor 30 tot 40 winkels van Bel & Bo, en hij verwacht in de komende tijd ongeveer vijf tot zeven nieuwe winkels per jaar te openen. Welke plaatsen hij hiervoor in gedachten heeft, wil hij op dit moment niet kwijt. Wel vertelt hij dat Bel & Bo ook in bestaande winkels zal gaan investeren: “We merken dat er behoefte is aan een omnichannel ervaring, en we willen daarom investeren in schermen op de winkelvloer. Wanneer een item in de winkel is uitverkocht, helpen verkopers de klant om dit item in de webshop te bestellen, maar we willen dat klanten dit binnenkort zelf kunnen doen.” Want de webshop van het merk is een belangrijk verkoopkanaal, weet Delfosse. Voor welk deel van de omzet de online winkel verantwoordelijk is, kan de CEO niet zeggen, maar dat dit aandeel snel groeit is zeker. In de komende twee jaar zal Bel & Bo een onderzoek starten dat de toekomst van het bedrijf moet uitwijzen. “We overwegen twee opties: Bel & Bo naar het buitenland exporteren of een hele nieuwe formule op de Belgische markt zetten,” verklapt Delfosse. Welke landen worden overwogen is iets waarover Delfosse niets kwijt wil, en ook over het retailconcept dat Bel & Bo misschien gaat opzetten houdt hij zijn lippen op elkaar.
Een spannende ontwikkeling waar Delfosse wel over wil vertellen, is de volgende prijs die zijn bedrijf hopelijk binnenkort in ontvangst mag nemen. “We zijn ook genomineerd voor de prijs van Belgium´s New Brand of the Year door Stichting Marketing (Stima),” vertelt Delfosse. De prijs wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt aan het meest succesvolle Belgische merk dat vijf jaar of minder bestaat. “Ik heb vorige week een presentatie gehouden voor een tiental mensen uit de marketingwereld. Hopelijk heb ik het goed gedaan, maar dat zien we tegen die tijd wel.”
Foto´s: Cooltech.be en Bel & Bo Facebook