• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Belgische retailondernemers over de wintersolden: ‘Je kunt ons vergelijken met de landbouwers: we zijn weersafhankelijk’

Belgische retailondernemers over de wintersolden: ‘Je kunt ons vergelijken met de landbouwers: we zijn weersafhankelijk’

Door Susan Zijp

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Retail window display Credits: Beeld: FashionUnited

De koopjesperiode in België, van 1 januari tot en met 31 januari, is in volle gang. Hoe gaat de wintersolden tot nu toe? FashionUnited peilt de mening van drie Belgische retailers via de mail. Te weten: Miguel Uytterhaegen (zaakvoerder van Four Roses), Charlotte Debaveye (mede-eigenaar van Bold Baguette) en Joachim Rubin (CEO van Lolaliza).

Soldenweekend: Een goede start, ondanks het weer

“Bij Four Roses hebben we een goede start van de solden, al had die nog veel beter kunnen zijn had het niet constant geregend tijdens de vakantie.” De eigenaar van Four Roses specificeert over het eerste soldenweekend: “Vrijdag was het erg aan het regenen, onze verkoop was goed maar het zou misschien nog beter zijn mocht het droog weer geweest zijn.” De zaakvoerder vult aan: “Vooral in de grote steden tellen we bij de start minder bezoekers. In de kleinere steden (waar er meer lokale klanten zitten, eerder dan dagjestoeristen) valt dat mee.”

Volgens Lolaliza had het eerste soldenweekend beter gekund. “Door de niet ophoudende regen is het logisch dat consumenten minder geneigd zijn om te gaan shoppen, waardoor de eerste soldenweek ietwat minder positief was dan verwacht,” aldus Rubin. “Ondanks het minder gunstige weer (met veel regen) tijdens het begin van de solden, wat een negatieve invloed had op het aantal bezoekers, konden we dit positief ombuigen dankzij de koudeprik die daarop volgde,” aldus Rubin.

Debaveye van Bold Baguette zag op de zaterdag van het eerste soldenweekend, toen het minder regende, meer klanten in de winkel. “Zaterdag was het droog weer en ik denk dat dit wel veel volk teweeg gebracht heeft.”

Uytterhaegen van Four Roses illustreert het belang van het weer. Iets waar iedere Belgische retailer afhankelijk van is. “Met droog weer hadden we veel betere resultaten gehad. Je kunt ons eigenlijk vergelijken met de landbouwers: we zijn heel weersafhankelijk.’

De Four Roses-winkel in Hasselt. Credits: Four Roses

Knitwear populair tijdens solden

Het product dat eruit springt tijdens de koude wintersolden? Het grove breisel. “Met het iets kouder weer hebben wij heel goed onze knitwear verkocht,” aldus Uytterhaegen. Ook Bold Baguette verkocht “opvallend veel truien.” Met als reden: “Waarschijnlijk door de aangekondigde koudeprik. Bij Lolaliza zijn het ook knitwear die de winkel uitvliegen tijdens de koude solden. “Vooral knitwear en outerwear (jassen, mantels, parka's) doen het goed,” meldt het bedrijf. “Het koude weer draagt daar natuurlijk aan bij.”

Kortingen tijdens de Belgische solden

Voor de solden heeft Uytterhaegen een diverse aanpak. Geen hoekje met solden-artikelen, maar de nieuwe collectie en solden-items door elkaar. Dit helpt de verkoop van zowel oude als nieuwe collecties, aldus Uytterhaegen. Four Roses meldt een goed seizoen te hebben. “Door onze inzet op duurzaam en stockcontrole hebben we een mooi resultaat neergezet zonder grote overstocks.”

Hoge kortingen weggeven zit er bij Four Roses niet in. “Wij proberen niet te snel over te gaan tot grote kortingen, we zijn een merk dat nog alle productie in Europa heeft en daarom minder marge heeft om weg te geven in vergelijking met de fast fashion bedrijven.” Dit communiceert Four Roses ook naar zijn klanten. “We merken dat een duidelijke communicatie hierover onze klanten en community wel kan bekoren en ze hier ook begrip voor hebben.”

Ook Bold Baguette geeft aan dat de strategie van het samenvoegen van solden en niet-solden items goed werkt. “Het mixen van solden met nieuwe collectie helpt om zowel stuks van de solden als nieuwe collectie te verkopen.”

Bold Baguette in de Kammenstraat. Credits: Bold Baguette

Gerichte kopers

Wat ook opviel is het gedrag van de consument. Die laat zich niet leiden door koopjes. Maar ook hier speelt het weer een rol. “Er waren mensen die doelgericht kwamen kopen,” vindt Uytterhaegen. De zaakvoerder van Four Roses gaat verder: “Het (slechte) weer heeft helaas veel shoppers en toeristen tegengehouden om een dagje shoppen in te plannen.” Uytterhaegen vult aan: “Mensen kwamen vrij gericht kopen, eerder dan zich te laten leiden.”

Debaveye, mede-eigenaar van Bold Baguette, meldt ook dat de klanten gerichte keuzes maken. “Het soldenweekend was een druk weekend. Er was de hele dag veel volk op de been en de mensen kochten zowel soldenitems maar ook goede basics van de nieuwe collectie of van onze NOS (Never Out of Stock, red.) collectie.”

“De hele wintercollectie werd afgeprijsd met uitzondering van de 'last arrivals'. Het is overduidelijk dat potentiële kopers op zoek zijn naar goede 'deals',” merkt de CEO van Lolaliza op.

Credits: Beeld: LolaLiza
Lees ook:
Bold Baguette
Four Roses
LolaLiza
Solden