Artikelen door Susan Zijp
Susan Zijp (1999) is een Nederlandse nieuwsredacteur bij FashionUnited. Ze is geïnteresseerd in verschillende onderwerpen binnen de mode-industrie - variërend van E-commerce tot China's verstevigde grip op de wereldwijde economie. In 2024 behaalde ze haar masterdiploma New Media and Digital Culture aan de Universiteit van Amsterdam.
H&M gaat ‘tweelingen’ van modellen maken met AI: 'De mogelijkheden zijn bijna eindeloos'
H&M sluit zich aan bij de groeiende lijst modebedrijven die kunstmatige intelligentie (AI) inzet in hun online communicatie. De retailer gaat digitale 'tweelingen' maken van echte modellen. Deze AI-reproducties zullen worden gebruikt in sociale mediaberichten en marketingcampagnes, mits de modellen hiervoor toestemming geven. Dertig modellen,...
Fashion 28 mrt 2025
Modemuseum Hasselt kondigt nieuwe modetentoonstelling aan
Modemuseum Hasselt in België kondigt een nieuwe modetentoonstelling aan, genaamd Rococo Reboot!. De tentoonstelling opent op 4 april en vraagt bezoekers de Europese Rococo-stijl uit de achttiende en vroeg negentiende eeuw vanuit een hedendaagse blik te bekijken. Museum Hasselt toont in de nieuwe tentoonstelling originele stukken uit de...
Cultuur28 mrt 2025
Inspiratie: Dit zijn de nieuwe winkelconcepten van Q1 2025
Van technische implementaties tot klantgerichte diensten waar zelfs lichamelijk contact met de klant aan te pas komt: de stenen winkel innoveert en lijkt dynamischer dan ooit. Het begin van een nieuw jaar brengt nieuwe energie met zich mee, en dat is te zien bij de winkels van retailers wereldwijd. FashionUnited zet nieuwe winkelconcepten van Q1...
Retail|In Beeld Featured28 mrt 2025
Brightfiber Textiles ontvangt 1,2 miljoen euro subsidie voor upcycle hub
Het Amsterdamse kleding- en stoffenbedrijf Brightfiber Textiles heeft een subsidie van 1,2 miljoen euro ontvangen via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en Kansen voor West. Dit meldt Ellen Mensink, oprichter en CEO van Brightfiber Textiles, in een bericht op de website van Brightfiber Inside. Samenvatting • Brightfiber...
Business27 mrt 2025
Lords of Harlech opent eerste Nederlandse winkel: ‘Amsterdam perfecte plek’
Het Britse kledingmerk Lords of Harlech heeft zijn eerste Nederlandse winkel geopend aan de Utrechtsestraat in Amsterdam, vertelt oprichter en ontwerper Paul Mainwaring aan FashionUnited. Samenvatting • Lords of Harlech, een Brits kledingmerk, heeft zijn eerste Nederlandse winkel geopend in Amsterdam aan de Utrechtsestraat. • De winkel dient...
Retail27 mrt 2025
Anna + Nina opent eerste Britse winkel in Londen
Het Nederlandse lifestylemerk Anna + Nina heeft deze week haar deuren geopend van de winkel in het Verenigd Koninkrijk, in Londen. Dit blijkt uit een bericht op Instagram van het merk. De eerste winkel van het merk in Londen heeft een felrode voorkant en is gelegen aan Chiltern Street 54. De winkel is een nieuwe mijlpaal in de groei van het...
Retail26 mrt 2025
Old Navy innoveert met Radar, gebruikt RFID en AI voor slimmer voorraadbeheer
Old Navy, onderdeel van Gap Inc., innoveert. Het merk werkt samen met het Amerikaanse technologiebedrijf Radar. Het doel van de samenwerking is de implementatie van AI-gestuurde RFID-technologie in al zijn Amerikaanse winkels voor een verbeterde voorraadbeheer, zo blijkt uit een persbericht van Gap Inc. Volgens Haio Barbeito, CEO van Old Navy,...
Retail26 mrt 2025
Binnenkijken: Extreme Cashmere opent pop-upwinkel in Seoul
Extreme Cashmere heeft vandaag een tijdelijke winkel geopend in Seoul, zo bevestigt een woordvoerder aan FashionUnited. Voor deze pop-upwinkel werkt het Nederlandse modemerk samen met het Koreaanse theemerk Tove, dat bezoekers mochi [een soort cake, red.] en thee aanbiedt. Op Instagrambeelden is te zien dat de pop-upwinkel van Extreme Cashmere...
Retail26 mrt 2025
VS verhoogt import in aanloop naar mogelijke tariefsverhogingen
In januari 2025 steeg de wereldhandel met 1,1 procent ten opzichte van de maand ervoor. De Amerikaanse importen groeiden opvallend met 12,1 procent. Amerikaanse bedrijven hebben mogelijk extra producten uit het buitenland ingevoerd, omdat ze verwachten dat de invoertarieven binnenkort verhoogd worden. Dit blijkt uit de nieuwste...
Business25 mrt 2025
EU wil circulair worden, maar de textiel consumptie neemt toe
De Europese Unie streeft naar een circulaire textielsector, waarbij de focus verschuift van fast fashion naar producten die langer meegaan. De nadruk voor de komende vijf jaar ligt daarnaast op hergebruik en recycling. Tegelijkertijd is de textielconsumptie binnen de EU gestegen. In 2019 consumeerde de gemiddelde burger 17 kg textiel per jaar,...
Business25 mrt 2025