Artikelen door Susan Zijp
Susan Zijp (1999) is een Nederlandse nieuwsredacteur bij FashionUnited. Ze is geïnteresseerd in verschillende onderwerpen binnen de mode-industrie - variërend van E-commerce tot China's verstevigde grip op de wereldwijde economie. In 2024 behaalde ze haar masterdiploma New Media and Digital Culture aan de Universiteit van Amsterdam.
Sociale media ontmoet retail: Zara opent winkel met content creation studio
Zara heeft een slimme manier gevonden om Generatie Z en millennials naar haar winkels te trekken. Het belangrijkste merk van de Spaanse modegroep Inditex opende onlangs een nieuwe winkel in Nanjing, China, met ingebouwde ruimten om content te schieten die deelbaar is op sociale media. Dit blijkt uit een persbericht. Samenvatting • Zara opent in...
Retailbezig met laden...
Groei online buitenlandse uitgaven: China nu grootste ontvanger
Uit recent onderzoek naar online consumentenbestedingen blijkt dat Nederlandse consumenten in 2024 in totaal 36 miljard euro online uitgaven, een groei van 5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Van deze online bestedingen ging 12 procent naar buitenlandse webshops, goed voor 4,4 miljard euro (plus 12 procent) en 41 miljoen transacties...
Retailbezig met laden...
Hema wint opnieuw de prijs voor beste tv-reclame
Hema heeft voor de tweede keer op rij de Ster Gouden Loeki gewonnen voor zijn tv-reclame, gemaakt door reclamebureau Hotel L'Amour. De prijs voor de beste tv-reclame werd donderdagavond uitgereikt tijdens een feestelijk evenement in Amsterdam, zo meldt Ster in een nieuwsbericht. In de winnende Hema-reclame genaamd 'Kerst Takkie en Siepie’ zorgen...
Retailbezig met laden...
Suspicious Antwerp opent winkel in Amsterdam
Kledingmerk Suspicious Antwerp breidt uit met een winkel in Amsterdam-centrum, zo is te lezen op zijn website. De winkel komt in de Reestraat, een relatief drukke straat die deel uitmaakt van het winkelgebied De 9 Straatjes. Samenvatting • Suspicious Antwerp, een unisex kledingmerk bekend van sweatshirts en T-shirts, opent een winkel in de...
Retailbezig met laden...
De baan van… Femme van Gils, Head of CSR bij Samsøe Samsøe
Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp binnen de mode-industrie, zo vertelt Femme van Gils. Sinds augustus 2023 vervult zij de rol van Head of CSR (Corporate Social Responsibility) bij Samsøe Samsøe. In dit interview deelt ze meer over haar werk bij het Deense modebedrijf, de uitdagingen die ze tegenkomt als verantwoordelijke CSR en haar visie...
Mensen|Interview Featuredbezig met laden...
Europese retailmarkt herstelt: meer bezoekers, minder leegstand en stijgende verkoopcijfers
De Europese retailmarkt heeft in 2024 een groei doorgemaakt. Volgens het European Retail Market Summary van vastgoedadviseur CBRE stegen de verkoopcijfers met 5 procent, terwijl het aantal bezoekers met 3 procent toenam. De positieve trend wordt voornamelijk gedreven door hogere reële inkomens en een afnemende inflatie. Daarnaast daalde de...
Retailbezig met laden...
Shein beschuldigd van het namaken van Coach producten
Tapestry, het Amerikaanse modeconcern waarvan Coach een van de merken is, heeft Shein aangeklaagd voor plagiaat. Het moederbedrijf van Coach beschuldigt de Chinese e-commerce gigant van het schenden van eigendomsrechten en het handelsmerk. Dit blijkt uit gerechtelijke documenten. Samenvatting • Coach's moederbedrijf, Tapestry, klaagt Shein aan...
Businessbezig met laden...
Bas Timmer deelt 200 Sheltersuits uit aan daklozen in Antwerpen
De Nederlandse modeontwerper Bas Timmer, de oprichter van de Sheltersuit Foundation, deelt 200 Sheltersuits uit aan dak- en thuislozen in Antwerpen. Dit is een warme, winddichte jas met aanritsbare slaapzak, gemaakt van gerecycled materiaal. NDit melden Belgische media, waaronder GVA. De actie is een reactie op een besluit van de stad Antwerpen....
Fashion bezig met laden...
Chanel neemt meerderheidsbelang in Italiaanse schoenenproducent Grey Mer
Het Franse modehuis Chanel heeft een meerderheidsbelang verworven in de Italiaanse schoenenproducent Grey Mer, zo bevestigt een woordvoerder van Chanel aan FashionUnited. Volgens het Milanese nieuwsblad MFF betreft de overname 70 procent van de aandelen, terwijl de resterende 30 procent in handen blijft van de oprichtersfamilie Alessandri. Grey...
Businessbezig met laden...
Maastricht combineert kunst en retail tijdens Tefaf
Maastricht speelt op een unieke manier in op de komst van de Tefaf kunstbeurs door kunst en retail te combineren. Meer dan 100 winkels in de stad, waaronder de Bijenkorf en A Fish Named Fred, tonen het werk van lokale kunstenaars in de etalages. Het initiatief versterkt de verbinding tussen kunst en retail, zo onderstreept internationaal...
Retailbezig met laden...