Nathalie De Schepper komt met modelabel ‘Tiny Dreams’ voor kleine vrouwen
bezig met laden...
Antwerpen – De Antwerpse Nathalie De Schepper (26) heeft een duidelijk doel voor ogen: een modelabel waar alle kleine vrouwen hun gading kunnen vinden. Haar crowdfunding voor Tiny Dreams had zo’n succes dat ze haar doel van 6000 euro ver overschreden heeft met de behaalde 10.460 euro (op het moment van publicatie).
Crowdfunding geslaagd: Q&A Nathalie De Schepper
Waarom een eigen modelabel lanceren?
“Ik heb geen achtergrond in de mode, maar ben vertrokken uit een persoonlijke frustratie. Door mijn 164 cm en fijne lichaamsbouw stuitte ik tijdens het shoppen altijd op hetzelfde probleem: alles is oversized. Mijn vriendinnen ondervonden dat ook. Natuurlijk bestaan er al petite merken, ik ben niet de eerste die dit opmerkt. Maar vaak zijn dat merken die hun reguliere collectie inkorten of aanpassen op kleine vrouwen. Zo werkt het niet, een patroon valt niet meer hetzelfde nadat je het ingekort hebt. Mijn kleding is echt gemaakt voor kleine vrouwen en ik werk met drie verschillende lengte categorieën, zodat zij allemaal iets kunnen vinden.”
“Mijn moeder heeft mode gedaan en kon mij richting geven. In het begin deed ik het ontwerpen en tekenen zelf, maar ik was weken bezig met een model. Nu doe ik de ontwerpen en laat ik de patronen over aan mijn producent. Dat is Celesta in Wevelgem. Ik heb eerst gekeken in Portugal en Roemenië, maar in Roemenië vond ik weinig ateliers waar mensen een fatsoenlijk loon kregen. In Portugal vond ik goede producenten, maar omdat ik met tule werk kun je niet bij iedereen terecht waardoor ik mijn productie moest spreiden over drie ateliers. Ik kwam dus uiteindelijk bij Celesta uit, een producten die alles zelf doet en goed is in details.”
Waarom crowdfunding?
“Ik werk als projectcoördinator van Bryo, het regionale netwerk van Voka (Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland) voor startende ondernemers. In mijn job begeleid ik bedrijven bij het zoeken naar financiering. Ik wist dus wat de voordelen van crowdfunding zijn: je kent je markt meteen en het is een goede branding strategie. Natuurlijk had ik financiering nodig, maar als ik langer had gespaard, was het ook gelukt. Het grootste voordeel van crowdfunding is dat je dicht bij je eerste klanten staat. Ik heb verschillende pasavonden gehad bij mij thuis die heel gezellig waren.”
Wat gebeurt er met het geld dat je ophaalt?
“Dat gaat naar de eerste voorfinanciering. Stoffen, productie, labels, verzendingen, verpakkingen… Het tweede deel van het bedrag besteed ik aan mijn pop-up in Antwerpen, een belevingsbar die opent in de laatste week van juli. Daarin komt niet alleen mijn collectie, maar ook stands waar vrouwen hun haar make-up en nagels kunnen laten doen. Niet iedereen in een vriendinnengroep is klein, maar je kan er met zijn allen heen. De pop-up zal drie weken open zijn, daarna wil ik pop-uppen over de rest van Vlaanderen. Ook ga ik werken met verdelers, zoals de Scoopstore in Gent en Antwerpen en boetiekjes waarmee ik aan het onderhandelen ben. Zij hebben mij gecontacteerd dankzij de crowdfunding campagne.”
Hoe ziet de eerste collectie eruit?
“Mijn eerste collectie bestaat uit 21 stuks en het hoofdonderdeel zijn tutu rokken. Veel vrouwen gaven in mijn marktonderzoek aan dat ze graag deze rokken wilden, maar dat ze altijd veel te lang zijn. Die van mij zijn zo gemaakt dat je ze kan dragen met hakken, maar ook met een sneaker of plat sandaaltje. Het is een rok die bestaat uit meerdere lagen, zodat je het prinsesseneffect krijgt. Mijn collectie bestaat nu uit vrouwelijke en speelse kleuren, maar dat wordt geen rode draad. De nieuwe wintercollectie gaat meer naar de donkere kant en bevat ook pakken en jumpsuits. Ik wil meer het business gegeven gaan benadrukken, om vrouwen meer zekerheid te geven op de werkvloer.”
“Mijn doelgroep bestaat uit jonge dertigers, maar ik heb ook vijftigers die mijn project steunen. Mijn kleding is beschikbaar vanaf maat 30 tot en maat 38. Dat is niet ontoegankelijk, maar ik krijg toch veel de vraag hoe het met de kleinere curvy vrouwen zit. Ik wil liever mijn focus houden dan te breed gaan en geen duidelijke boodschap meer hebben. Zo breng ik ook maar twee keer per jaar een collectie uit, omdat ik nu geen tijd heb om vier collecties de volledige aandacht te geven.”
Wat is je ultieme droom?
“Dit is mijn baby en ik vind het leuk om te doen, maar mijn droom is om iemand te vinden die het merk samen met mij wil uitbouwen en het operations gedeelte op zich zal nemen. Een bedrijf zoals ZEB bijvoorbeeld. Ik vind het creatieve proces en het contact met de klanten het leukste. Mijn droom is dat alle kleine vrouwen in Vlaanderen een modelabel hebben waar ze kleren kunnen kopen die passen.”
De eerste collectie van Tiny Dreams bestaat uit 21 stukken en is te koop vanaf juli in de eerste pop-up store in Antwerpen en de Scoopstore in Gent en Antwerpen. Een top is verkrijgbaar vanaf 40 euro, een tutu rok kost 120 euro. Er wordt gewerkt met drie verschillende lengtecategorieën: ≤ 155 cm, 156-160 cm en 161-165 cm.
Lees ook::
- Crowdfunding geslaagd: Marjan Storme komt dit jaar met
webshop en tweede collectie
- Crowdfunding geslaagd: Maddalena Annunziata brengt
duurzame kasjmier collectie uit
- 5 tips voor crowdfunding
- Serie - Crowdfunding in Fashion (5 afleveringen met Cool Dry Veil, Miss Green, About Lifestyle for Men, Driven Eyewear en Urban Wooler)
Beeld: Tiny Dreams foto 1, 2a+b en 4 credit PVH media.
Tiny Dreams foto 3a en 3b credit Nicolas Gorrens
Foto 5 Portret Nathalie de Schepper, credit Gertie de Boey.