Modeontwerpster Marjan Storme komt dit jaar met webshop en tweede collectie
bezig met laden...
Gent – De Gentse modeontwerpster Marjan Storme (39) haalde dankzij crowdfunding zo’n 8000 euro op, waardoor ze vorig jaar haar eerste collectie kon lanceren onder de noemer ‘slow fashion, made in Belgium, sustainable’. Op dit moment is ze druk bezig met de opstart van haar webshop en haar tweede collectie, die na de zomer uit zal komen.
Crowdfunding geslaagd: Q&A Marjan Storme
Waarom een eigen modelabel lanceren?
“Ik kom uit een hele andere sector: ik studeerde orthopedagogie en werkte tien jaar in de bijzondere jeugdzorg. Op een gegeven moment werd mijn honger naar creatief bezig zijn steeds groter. Van 2012 tot 2014 volgde ik patroontekenen en van 2014 tot 2016 modeontwerp bij Syntra. Ik kreeg zin om te ondernemen in de mode en ging op zoek naar iets wat bij me paste. Uiteindelijk kwam ik tot mijn eigen filosofie: slow fashion, made in Belgium, sustainable. Onder die noemer voelde het goed om te starten in de mode.”
Waarom crowdfunding?
“Voor het lanceren van mijn eerste collectie en de opstart van de tweede had ik verdere financiering nodig. Daarom koos ik voor crowdfunding via platform Ulule. Het voordeel is dat je met veel mensen in contact komt. Ik kreeg steun uit verschillende hoeken. Dat mensen respect hebben voor wat je doet en erin geloven, doet deugd. Ik hoopte dat het ging lukken, maar omdat aan mijn kledingstukken een prijskaartje (399-739 euro) hangt, vond ik het spannend.”“Met het geld, iets meer dan mijn beoogde 7500 euro, heb ik een gedeelte van de eerste productie betaald. Duurzame stoffen zijn prijzig, zeker wol en zijde. Bovendien produceer ik in België. Er zijn nog maar weinig productiehuizen hier, Andres NV in Destelbergen kwam er voor mij als beste uit.”
Waar ben je nu mee bezig?
“Tot nu toe deed ik de verkoop zelf, aan de hand van beurzen en pop-ups. Mensen kunnen op afspraak mijn kleding kopen, maar dit is voor velen een drempel. Idealiter zou ik elk weekend op een beurs of pop-up staan, maar dat is voor mij niet haalbaar. Ik ben nu op zoek naar winkels die mijn kleding willen verkopen. Bij BW Concept Store in Asse dragen ze mijn kleding tijdens de workshops die ze geven en zal binnenkort een deel van mijn collectie liggen. Ook mijn webshop wordt in de loop van de komende maanden gelanceerd.”
Hoe staat het met de tweede collectie?
“Mijn tweede collectie komt dit jaar uit en voeg ik toe aan de eerste. Het is een doorlopende, seizoenloze collectie. Waar mijn eerste collectie geïnspireerd was op de Jazz funerals in New Orleans,, liet ik mij nu inspireren door Japanse vechtsporten. Het kleurenpalet is vrij summier, zwart en wit zijn mijn basis. Op mijn doelgroep wil ik geen leeftijd plakken, ik heb klanten tussen de 30 en 65 jaar. Het zijn ambitieuze vrouwen die stevig in hun schoenen staan en veel belang hechten aan uiterlijk en stijl. Ooit wil ik ook een mannencollectie uitbrengen.”Wat is je ultieme droom?
“Verkooppunten in België en het buitenland hebben. Californië is bijvoorbeeld een goede plek om te zitten qua luxe segment. En ik wil een goed draaiende webshop. De toekomst zit in duurzaam produceren en een circulaire toekomst. Zo zal ik een terugnamebeleid schrijven voor een tweedehands aanbod. Klanten kunnen hun gedragen kledingstukken na jaren terugbrengen. Ik ben er van overtuigd dat we naar zolang mogelijk rouleren toegaan.”
De eerste collectie van Marjan Storme bestaat uit vier stukken: een 100 procent wollen little black dress met een zijden kraag, een zijden wit kleed en een bijhorend onderkleed, een wollen mantel met hennep/katoen/zijde voering en een volledig zijden blouse met bijgeleverde manchetknopen. De prijzen liggen tussen de 399 en 739 euro. Op dit moment enkel verkrijgbaar op bestelling (op afspraak). Zie www.marjanstorme.be. Binnen enkele maanden wordt de online shop gelanceerd.
Beelden: Alexander Popelier.
Portret Marjan Storme atelier, credit Gertie de Boey.