• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Modeontwerpster Maddalena Annunziata brengt duurzame kasjmier collectie uit

Modeontwerpster Maddalena Annunziata brengt duurzame kasjmier collectie uit

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Fashion |INTERVIEW

Antwerpen - De Duits-Italiaanse Antwerpenaar en modeontwerper Maddalena Annunziata (30) is druk met het produceren van haar eigen duurzame kasjmier collectie. Die bestaat uit truien en accessoires van hoge kwaliteit. Ontworpen in Antwerpen, geproduceerd in Italië. Met respect voor de mens en het milieu. Dankzij crowdfunding haalde ze 20.000 euro op en kan ze nu echt van start gaan. FashionUnited bezocht de jonge ontwerpster in haar atelier in Deurne, Antwerpen.

Geschreven door Gertie de Boey voor FashionUnited

Crowdfunding geslaagd: Q&A Maddalena Annunziata

Na je opleiding aan de modeacademie heb je gewerkt voor verschillende luxemerken in Antwerpen en Londen. Wat heb je daarvan geleerd?

“Ik heb onder andere gewerkt voor Christian Wijnants. Dat was een goede ervaring, maar ik kwam er ook achter dat het modesysteem, met een klein team vier keer per jaar aan grote collecties werken, niets voor mij was. Ik was meer geïnteresseerd in hoe je het anders kunt aanpakken. Altijd al, ook toen ik nog studeerde. Ik zat constant met dezelfde vragen: waarom doe ik dit? Er is al zo veel productie, wat is de waarde hiervan? Het duurde een paar jaar voordat ik ook actief iets met die twijfels ging doen.”

“Toen ik voor een modelabel in Londen werkte, zag ik dat het daar nog erger was. Er was geen geld, geen structuur… Ik besloot te stoppen. Op dat moment belde een vriendin om te vertellen dat zij en haar vriend iets wilden opstarten. Ik had zin mijn eigen ding te gaan doen en wilde terug naar Antwerpen. We zijn toen gestart en ik ben uiteindelijk in mijn eentje verder gegaan. Het ontwerp is belangrijk, maar even zo veel aandacht krijgt de methodiek. Het moet op een eerlijke manier gebeuren. Ik wil het zo klein en langzaam mogelijk houden.”

Dankzij crowdfunding haalde je 20.000 euro op om je eigen collectie uit te brengen. Waarom koos je hiervoor?

“Wat ik zo fijn vind, is dat je geen grote investeerder nodig hebt, maar het publiek om je te ondersteunen. Mensen investeren erin als ze het leuk vinden, dus het is ook meteen een feedbackmoment. Ik wilde vanaf het begin mijn werkwijze delen en zo open mogelijk zijn. Ik geloof niet dat je crowdfunding enkel voor de financiering moet doen. Wat ik heb geleerd door deze manier van werken, is hoe ik mensen kan aanspreken en mijn product onder de aandacht kan brengen.”

Waarom kasjmier?

“Ik vind kasjmier het leukste materiaal dat er is. Ik draag het al mijn hele leven. Het is warmer, zachter en sterker dan wol. In Italië heb je een lange traditie in wol en kasjmier. Het was dus een logische keuze voor mij om een producent in Italië te zoeken. Ik werk samen met Simona, die het bedrijf van haar ouders in Biella heeft overgenomen. Ik bel bijna iedere dag met haar en dat dat gewoon in het Italiaans kan, is erg handig.”

Hoe ga je nu verder?

“Ik ben niet iemand die een perfect uitgewerkt plan heeft voor vijf jaar, maar ga mee met de flow. Ik ben continu bezig met het verbeteren van mijn product. Ik wil mensen de kwaliteit bieden waar ze voor betalen. Daarna ga ik nieuwe ontwerpen maken en deze aan mijn seizoenloze permanente collectie toevoegen. Mijn doelgroep is niet de consument die ieder seizoen nieuwe kleding koopt (en weggooit).”

Hoe bied je je product tegen een redelijke prijs aan?

“Mijn kasjmier kleding is een luxeproduct. Het zal niet voor iedereen toegankelijk zijn, maar het is wel toegankelijker dan een product van een luxemerk. Ik bespaar kosten omdat ik de verkoop alleen online doe. Bovendien zijn er geen tussenpersonen: ik werk alleen, heb nog geen werknemers in dienst en ga zelf naar Italië. Daarnaast bespaar ik op marketing: ik geloof erin dat als ik een goed product aan twintig mensen verkoop, dat zij dat weer verder vertellen.”

De vrouwen die je kleding tonen zijn geen modellen. Waarom niet?

“Ik word geïnspireerd door mensen om me heen. Ook telt mee dat mijn truien gedragen zullen worden door mensen met verschillende lichaamsvormen. Daarom heb ik er voor gekozen mijn ontwerpen te showen op 'echte' mensen. ”

Hoe zie jij de toekomst van de mode industrie?

“De mode is heel gek. Je kan een kasjmier trui kopen voor vijftig of tweeduizend euro. Ik begrijp dat mensen niet alleen voor de kwaliteit van het materiaal kiezen, maar ook voor het merk en waar het voor staat. Ik snap ook waarom mensen naar fast fashion ketens zoals Primark gaan, maar zelf vind ik het verschrikkelijk. Als ze zouden weten hoe alles (fast fashion, red.) geproduceerd is, zouden ze er niet trots op zijn.”

“Ik denk dat er zeker kansen zijn voor mensen als ik, iets anders te doen. Fast fashion en luxe merken zullen niet verdwijnen als ik kijk naar de vraag. Ik ben bang dat het midden - alles daartussen - zal verdwijnen. En dat wil ik niet, daar vecht ik voor.”

De eerste collectie van Maddalena Annunziata bestaat uit haarbanden (50 euro), sjaals (120 euro) en truien (230-320 euro) en is op dit moment enkel verkrijgbaar op bestelling (op afspraak). Een afspraak maken met Maddalena kan via info@maddalenaannunziata.com. Vanaf maart wordt de online shop maddalenaannunziata.com gelanceerd.

Beeld: Foto 1 (homepage) en foto 6, credit Stephanie De Smet.
Foto 2 en 4 Maddalena Annunziata atelier, credit Gertie de Boey.
Foto 3a en 3B en foto 5 - op model, credit Antonio Annunziata

Cashmere
Crowdfunding
crowdfunding geslaagd
Duurzaamheid
jonge ontwerper
Kasjmier
Maddalena Annunziata
nieuw merk
permanente collectie
seizoenloze collectie
Slow Fashion