Antwerpen - De initiatiefnemers van Antwerp Open Days en Open Fashion Days blikken positief terug op de opendeurendagen als coronaproof alternatief voor de ontbrekende FW21 vakbeurzen en zien toekomst na de pandemie, zo meldden zij desgevraagd aan FashionUnited.

Brand agency Fashion Brewery Group (Showroom Noire, The Closet en Eye On Fashion) en Preview Fashion Agency organiseerden samen met 26 Antwerpse mode-agenturen de Antwerp Open Days, op 24 en 25 januari jongstleden. Mode Unie en Creamoda bouwden verder op het initiatief van de Antwerpse agenturen. Aan de Open Fashion Days van Mode Unie en Creamoda, in datzelfde weekend, namen 350 modemerken deel.

Antwerp Open Days initiatiefnemer Dieter Deceuninck: “Het grote voordeel van een showroombezoek is dat de volledige collecties getoond worden, zoals ze bedoeld zijn. Op een Nederlandse beurs, zoals de Modefabriek, gebeurt de selectie door een Nederlandse ploeg. Zij maken vaak een andere keuze dan datgene waar Belgische winkeliers naar op zoek zijn. Er zit best wat verschil op.”

Wat Deceuninck verraste, was de aanwezigheid van heel wat starters: “Er was een hoog aandeel van winkels die nog in de opstartfase zitten en ondanks het onzekere klimaat toch doorzetten. Dankzij de opendeurdagen konden zij nu in een keer met al onze merken kennismaken. Op een beurs zouden ze daarvoor langs meerdere standen moeten, dat maakt het veel moeilijker om een totaalbeeld te krijgen.”

Ook Wendy Luyckx, PR bij Creamoda, de modefederatie die Belgische merkleveranciers overkoepelt, blikt positief terug en benoemt de meerwaarde: “Belgische merken werken doorgaans niet met agenturen, zij houden de verkoop binnenshuis. Ze zijn vaak ook ‘voorzichtig’ in het selecteren van verkooppunten: ze trekken bijvoorbeeld graag het profiel van de winkel na, soms verkiezen winkels ook de exclusiviteit van het merk in hun regio… De opendeurdagen bieden zowel kansen aan merken én winkeliers. Een nog twijfelende inkoper kan vrijblijvend de collectie gaan bekijken en hoeft daarbij geen afspraak te maken of in te tekenen. Door alles te centraliseren, kan een winkelier zijn voorkeursmerken in een weekend te bezoeken. Voor een merk vergroot dat de kans dat het toch wordt opgepikt door een inkoper die anders geen afspraak zou hebben gemaakt.”

Toekomst

De combinatie van reguliere vakbeurzen en de opendeurdagen zou ideaal zijn, volgens Deceuninck: “Ook de andere deelnemende agenturen zien een meerwaarde in de opendeurdagen, zelfs na Corona. Misschien kunnen we er alle Antwerpse agentschappen bij betrekken. We kunnen het event post-corona meer kleur geven: catering, verplaatsing tussen de showrooms met deelfietsen- of steps, een afsluitend event om bij te praten met een glas…”

Luyckx denkt eveneens aan een vervolg. “Samen met Mode Unie evalueren we de eerste editie van deze Open Fashion Days. We bekijken om het initiatief ook de volgende seizoenen verder te zetten. Dit seizoen begon de organisatie ervan wat lastminute maar we zien zeker nood aan en enthousiasme voor een vervolg in hopelijk meer flexibele omstandigheden. Nu stonden onze initiatieven nog los van elkaar maar misschien kunnen we in de toekomst de krachten bundelen met de organisatie van de Antwerp Open Days”, besluit Luyckx.

 

Related Products

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN