Artikelen door Regina Henkel
Hoe duurzaam is de schoenenindustrie?
25 jul. 2022 - Fashion
Het thema duurzaamheid wint aan belang in de schoenenindustrie. Toch hoor je er veel minder over in vergelijking met de kledingindustrie, vooral als het gaat om leren producten. Waarom is dat en waar staat de industrie precies met betrekking tot duurzaamheid? Leer is een van de belangrijkste grondstoffen in de schoenenindustrie. Maar hoe kan men...
Wat gebeurt er met de groothandel wanneer platforms een hoge vlucht nemen?
13 jun. 2022 - Retail
Als online detailhandelaren zoals Zalando hun platformbusiness binnen een paar jaar willen verdrievoudigen, zal dit ernstige gevolgen hebben voor de traditionele groothandel en de overeenkomstige merken. Zalando is hier slechts één voorbeeld van. Wat betekent het wanneer steeds meer online retailers hun klassieke groothandelsbedrijfsmodel...
Ship-from-Store: Zo betrekt BabyOne zijn franchisepartners bij de onlinehandel
23 mrt. 2022 - Business
Hoe bouw je als reguliere winkelketen een uniforme online business op zonder je eigen franchisepartners te beconcurreren of op kosten te jagen? De gespecialiseerde winkelketen BabyOne uit München, met meer dan 30 eigen en 73 partnerwinkels, heeft een eigen oplossing gevonden. Eind 2019, enkele maanden voor het uitbreken van de pandemie, ging een...
Breuninger inkoper: "Fashion wordt weer wat gekleder, maar het comfort blijft."
10 feb. 2022 - Fashion
Met de nieuwe orderronde voor FW22/23 staan inkopers opnieuw voor de uitdaging om vooruit te plannen voor een seizoen waarvan de algemene voorwaarden moeilijker in te schatten zijn dan gewoonlijk. Wat voor soort assortiment zullen modemerken en moderetailers dit najaar aan hun vrouwelijke klanten presenteren? Wat voor soort mode willen vrouwen...
KaDeWe inkoopdirecteur: "FW22 staat weer in het teken van uitgaan"
20 jan. 2022 - Fashion
De pandemie heeft een verlangen naar evenementen en optutten geïnspireerd. Voor de mode-industrie betekent dit een ingewikkelde balans tussen trendgevoelige sexy items en de megatrend van duurzaamheid. Hoe gaan inkopers daarmee om? FashionUnited sprak met Simone Heift, inkoopdirecteur van De Duitse KaDeWe Group, over de trends waarop zij zich...
Duurzame mode: De 7 belangrijkste eco-certificeringen en wat ze betekenen
17 jan. 2022 - Business
Gezien het grote aantal certificeringen en initiatieven die er zijn op het gebied van duurzame mode, is het niet gemakkelijk om ze bij te houden om bewuste aankoopbeslissingen te nemen. FashionUnited heeft een actuele lijst samengesteld van de belangrijkste eco-certificaten en wat ze precies inhouden. In tijden van overvloed is er een toenemend...
Compenseren of reduceren: Wat is klimaatneutraliteit en hoe kan het worden bereikt?
20 dec. 2021 - Business
Het in Zürich gevestigde MyClimate is een non-profit organisatie die in 2006 is opgericht om bedrijven te ondersteunen naar CO2-neutraliteit. MyClimate berekent de CO2-uitstoot van bedrijven en hun producten om op basis daarvan maatregelen voor CO2-reductie te tonen of mogelijkheden voor compensatie aan te bieden. Maar wat houdt dat nu precies...
Trends in mode-sourcing: Hoe de pandemie de inkoopmarkten veranderde
17 dec. 2021 - Business
Na meer dan een jaar in permanente crisismodus beginnen merken, retailers en fabrikanten nu hun focus te verleggen voorbij de kortetermijnvisie. Hoe zijn de inkoopmarkten van de kledingindustrie veranderd tijdens de pandemie? Het rapport ‘Global Sourcing Reference 2022’ van marktonderzoeksbureau Accenture Strategy geeft de antwoorden....
Disana kindermode: Van eco-niche naar trendmerk
2 jul. 2021 - Business
Toen het kindermerk Disana uit de Zuid-Duitse regio Zwaben werd opgericht, was ecologische mode voor kinderen nog een niche-product. De wereld ziet er intussen heel anders uit. Wie zelf kleine kinderen heeft of in zijn omgeving kent, zal het de laatste jaren waarschijnlijk zijn opgevallen dat een nieuw merk de kledingkasten van de 0-6-jarigen...
Bangladesh: “Onze kledingindustrie is nu een van de veiligste ter wereld”
4 jun. 2021 - Business
Bangladesh is na China de grootste kledingproducent ter wereld. De kledingindustrie van het land is verantwoordelijk voor ongeveer 85 procent van de totale nationale export. Sinds april 2021 staat Faruque Hassan aan het roer van deze machtige industrie. Hij werd verkozen tot de nieuwe president van de BGMEA, die meer dan 2.300 kledingfabrikanten...