• Home
  • V1
  • Show
  • Stieg Larsson inspireert mode

Stieg Larsson inspireert mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Show

Lisbeth Salander, de anti-held en misschien wel dé succesformule van Stieg Larssons award-winnende boekentrilogie Millenium. Bij modeketen H&M verschijnt dit jaar nog een collectie geïnspireerd op het personage, dat volgens Larssons zelf gebaseerd is op de gedachte hoe Pippi Langkous zou zijn geweest als volwassene. In Pippi waardeerde hij haar vrijgevochtenheid en eigenzinnigheid – ook belangrijke karaktereigenschappen van de jongensachtige Salander, die dwars, rebels, biseksueel, hyperintelligent en wars van conventies is, en ongetwijfeld niets heeft met mode.

De collectie, bestaande uit dertig artikelen als een leren motorjack, gescheurde spijkerbroek, mutssjaal en tribal-oorbellen, is ontworpen door Trish Summerville. Zij is kostuumontwerper van de Engelstalige verfilming van het eerste deel van de trilogie. ‘The Girl With the dragon tattoo’, geregisseerd door David Fincher, gaat met kerst in première.

De ‘H&M Dragon Tattoo’ collectie maakt 28 november debuut bij Colette in Parijs en is vanaf 14 december wereldwijd verkrijgbaar bij Divided-afdelingen van zo’n 180 H&M-winkels en via de webshop van de keten. Verkoopprijzen variëren tussen 2,95 euro voor een paar oorbellen tot 149,95 euro voor een leren jack.

Het is niet voor het eerst dat boeken als inspiratiebron worden gebruikt in de mode. De Engelse keten Miss Selfridge bijvoorbeeld lanceerde in 2010 een ‘Gossip Girl’ kledinglijn geïnspireerd op de gelijknamige boekenserie van Cecily von Ziegesar - inmiddels ook een populaire tv-serie.

H&M
Lisbeth Salander
Stieg Larsson