• Home
  • V1
  • Show
  • Berlijn: Nieuwkomers stelen show

Berlijn: Nieuwkomers stelen show

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Show

Het was een modeweek vol superlatieven: twee modebeurzen, de Mercedes-Benz Fashion Week op de Bebelplatz, een lingeriebeurs, beurzen voor groene mode en talloze showrooms brachten Berlijn de afgelopen dagen in een roes van mode, fingerfood en champagne. De shows waren ook in deze crisistijd luxueus te noemen; er waren meer recepties dan ooit en er ging geen avond voorbij waarop niet minstens dertig partijen naar de gunst van de bezoekers dongen.

Die bezoekers kwamen in groten getale. Volgens de eerste schattingen bezochten ongeveer 100.000 modeliefhebbers uit de hele wereld de Duitse hoofdstad, om zich te informeren over de trends voor het komende zomerseizoen. De meesten van hen kwamen voor de naar Berlijn teruggekeerde vakbeurs Bread&Butter, die verschillende hangars van het voormalige vliegveld Tempelhof in beslag nam. Het terrein was hier zo groot, dat de organisatie shuttlebussen heeft ingezet om bezoekers van de ene naar de andere hal te vervoeren.

Voor de Mercedes-Benz Fashion Week, die op Unter den Linden een centrale plaats innam, werd een recordaantal bezoekers geteld. In totaal 25 designers en labels, waaronder diverse nieuwkomers, toonden hier hun nieuwste collecties. Volgens de gegevens van organisator IMG trokken zij 22.000 bezoekers, 4000 meer dan in januari van dit jaar. Ook de hoofdsponsor was zeer tevreden. Een woordvoerder verklaarde: "De Mercedes-Benz Fashion Week in Berlijn is een succesverhaal. Bij elke aflevering komen er meer designers, bezoekers, journalisten en sterren op af." Dat geeft aan dat de combinatie van grote designernamen en aanstormende talenten goed bevalt. "Met deze mix is het gelukt van Berlijn weer een van de belangrijkste modemetropolen van Europa te maken," vervolgt de woordvoerder van Mercedes-Benz.

Vooral de nieuwkomers bij de Berlijnse modeweek wisten te overtuigen. Zij scoorden goed met hun gewaagde en speelse collecties en vormden daarmee een uitzondering op de vaak enigszins voorspelbare collecties, waarmee de meer gevestigde merken naar de Fashion Week kwamen. Of het nu gaat om de finalisten bij de door de Düsseldorfse filiaalhouders uitgeloofde 'Designer for Tomorrow'-Award, of om de nieuwkomers van het Berlijnse label Starstyling – de jongeren durfden nogal wat. Overigens werd de Award gewonnen door Sam Frenzel van de FHTW in Berlijn, die een opmerkelijke collectie bracht met bol gevormde dameskleding.

Natuurlijk toonden ook de gevestigde merken en ontwerpers zoals Gant, Michalsky en Boss Orange, dat zij weten wat mode maken is en terecht behoren tot de grote namen in de branche. Toch kwamen de echte verrassingen en soms zelfs wat brutaliteit van de leden van de volgende generatie.

Het is echter de combinatie van de twee die alles in evenwicht houdt. Daarom kan Berlijn ook werkelijk scoren tegenover de internationale concurrentie. Een gegeven waar vooral de locale Berlijnse politiek blij mee is. De wethouder van economische zaken, Harald Wolf van de Linkspartei, die naast de burgemeester de grootste sympathisant van de modeweek is, maakte aan het einde van de manifestatie een voornamelijk positieve balans op en zei: "Glamoureuze modeshows door Berlijnse en internationale ontwerpers op de Mercedes-Benz Fashion Week Berlin en op andere plaatsen, meer dan 100.000 modevakbezoekers - een volledig geslaagde Fashion Week – meer is niet mogelijk."

Maar het moet wel meer worden, vooral zakelijk gezien. Als Berlijn zich echt wil bewijzen in de strijd om de internationale en nationale vestigingsplaatsen, dan moet het voor de betrokken ondernemingen economisch lonend zijn. In de afgelopen jaren werden al vaker mooie shows in de Duitse hoofdstad gehouden, maar de inkopers plaatsten hun bestellingen toch elders. Gezien de goede sfeer en de volle hallen tijdens de beide hoofdbeurzen heeft het ambitieuze plan van de economische strategen, om van Berlijn weer de modemetropool te maken die het in de jaren 20 van de vorige eeuw was, kans van slagen. De exacte cijfers worden later deze week bekendgemaakt.

Foto: Kunsthochschule Weißensee

Bread Butter
Mercedes Benz Fashion Week
Premium