• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Online shoppers kopen meer maar hebben minder geduld

Online shoppers kopen meer maar hebben minder geduld

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Van de wachtkamer bij de tandarts tot de bedrijfskantine: winkelen kan tegenwoordig altijd en overal worden gedaan. Ook veel bedrijven gaan mee in deze ontwikkeling, wat bijvoorbeeld blijkt uit de opkomst van buy buttons en de investeringen die worden gedaan voor het verbeteren van de service voor online klanten. Ook de cijfers laten een duidelijke opkomst van de e-tail zien. In het tweede kwartaal van 2015 heeft de e-commerce wereldwijd namelijk een groei van 31 procent ten opzichte van vorig kwartaal doorgemaakt. Dit blijkt uit een studie die is uitgevoerd door het Amerikaanse ICT bedrijf Demandware.

39 procent van webwinkelverkeer afkomstig van smartphones

De sterke groei in de e-commerce kan voor 84 procent worden verklaard door het gegroeide aantal bezoekers van webshops. De overige 16 procent aan groei is het resultaat van de uitgaven die consumenten hebben gedaan. Met name telefoons zijn steeds populairder geworden op het gebied van online winkelen. 39 procent van het online verkeer in webwinkels is afkomstig van smartphones, terwijl in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd nog een percentage van 35 procent gold. Het aantal aankopen dat werd gedaan via mobiele telefoons ging in het afgelopen kwartaal met 1 procent omhoog tot een aandeel van 19 procent. Vooral wanneer een vergelijking wordt gemaakt met dezelfde periode van vorig jaar, is de groei opvallend. Destijds werd 27 procent van het webwinkelverkeer nog voortgebracht door telefoongebruikers. Tegelijkertijd is het webwinkelverkeer dat afkomstig is van computers gedaald, hoewel het grootste deel van de online bestellingen nog wel afkomstig is van computers. Op dit moment bezoeken 49 procent van de consumenten webwinkels vanaf een computer, en wordt 65 procent van de bestellingen op deze manier gedaan.

In de studie is ook gekeken naar de verschillen tussen verschillende landen. Hieruit is gebleken dat Amerikanen bovengemiddeld vaak webwinkels bezoeken op hun smartphone. In dit land is namelijk 42 procent van de bezoeken aan webwinkels afkomstig van een mobiele telefoon. Duitse consumenten blijken minder enthousiast over online shoppen via hun smartphone. In dit land bezoekt slechts 31 procent van de klanten webwinkels op hun toestel. Voor 57 procent van de Duitsers is de computer het meest geliefde middel om online te winkelen. Wanneer het gaat over de gemiddelde waarde per bestelling staat Duitsland juist wel bovenaan. De consument bestelt hier voor gemiddeld 149 euro per keer. Frankrijk komt met een gemiddelde bestelwaarde van 88 euro per keer na de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Canada.

“Bedrijven moeten hun strategie voornamelijk richten op mobiel”

Opvallend is dat, hoewel het aantal aankopen in totaal met 22 procent omhoog is gegaan, de gemiddelde tijd die klanten in een webshop doorbrengen juist sterk is gedaald. Met name klanten die op hun telefoon winkelen zijn ongeduldig. Deze groep brengt per keer gemiddeld 8,5 minuut door in een digitale winkel voordat ze deze weer verlaten. Computer- en tabletgebruikers zijn met een gemiddelde van 9,4 minuten iets geduldiger, al is ook hier sprake van een daling. Wel zijn kleine verschillen te bespeuren tussen verschillende productgroepen. Klanten van luxe kleding blijven gemiddeld maar 8,7 minuten in een webwinkel, terwijl klanten die op zoek zijn naar sportkleding 11 minuten blijven rondkijken.

“De tijd dat bedrijven hun strategie voornamelijk moeten richten op mobiel is aangebroken,” luidt het advies van Demandware. Volgens het bedrijf zullen retailers die hun website niet aanpassen voor mobiele toestellen niet alleen omzet mislopen maar ook hun merknaam te kort doen. Daarnaast benadrukt Demandware dat webwinkeliers aandacht moeten besteden aan cross-device winkelen, zodat een klant die op zijn tablet een bepaald item heeft bekeken dit ook gelijk te zien krijgt wanneer hij de website op zijn computer bezoekt.

De Shopping Index werd voor het eerst uitgevoerd in 2014. Sindsdien is het onderzoek elk kwartaal herhaald om meer inzicht te krijgen in de trends op het gebied van e-commerce. Aan het onderzoek deden ruim 200 miljoen consumenten mee uit onder andere de Verenigde Staten, Duitsland en Groot-Brittannië.

Foto´s: www.mashable.com en www.thenextweb.com


demandware
Shopping Index